I dag er det 3 dager siden jeg opererte bort den "onde tvillingen" min.
Om dette er en "mannesykdom"? Absolutt ikke. Jeg er 25, jente, og har en hårfri rumpe. Sååå, ikke akkurat "normalen" for diagnosen. Selv kjenner jeg kun 1 til med tvilling, og hun er heller ikke mann.
Først litt informasjon om mitt forløp: I mai/juni 2012 merket jeg en kul bak i øvre del av sprekken. Brydde meg ikke særlig, da det ikke plaget meg. Etterhvert merket jeg mer og mer til en større hard klump, som kjentes spesielt godt ved trening. Tenkte ikke noe mer over det, og forsatte som normalt. Så var det ferie, og vi dro på ferie nordover i begynnelsen av juli 2012. Nå hadde det begynt å gjøre vondt å sitte, og kjente at det bulte utover. Visste ikke hva det var, og tenkte det ville gå over. Noen dager etter, var jeg i så store smerter at det var umulig å sitte, og å ligge på rygg. Det endte med en tur til legevakten i Tromsø, hvor det ble påvist pilinodal abcess med feber og infeksjon. Den ble lansert og tømt for puss, og jeg fikk antibiotika for å ta infeksjonen. Lagt åpen selvfølgelig, for å gro fra bunn. Det gikk greit, og det grodde sammen fint.
2 uker etterpå. Tvillingen var tilbake. Tok turen på legevakten i Oslo, da jeg var i byen for en dåp, og fikk tømt den på ny. Denne gangen kjente jeg symptomene, og tok turen før jeg ble dårlig. Såret åpnet på samme sted som sist, og lagt åpent for å gro fra bunn. Bestilte time hos fastlegen, for å få henvisning til operasjon. Gidder ikke holde på med det her hver 3 uke.
2 uker deretter. Hjemme i Bergen. Pilonidalen tilbake for 3. gang i løpet av 6 uker. Lei? JA! Turen gikk til legevakten her i byen, og gjentok prosedyren. Legen kunne se at de ikke hadde "røsket" opp god nok de forrige gangene, og det var rester som gjorde at den kom tilbake så hurtig. Fikk god oppfølging med 3 kontroller med 2 dagers mellomrom etterpå. Gikk fint, og såret grodde fint igjen. Men likevel, det var små harde klumper under huden, som tilsier at den var der fremdeles.
Så var det operasjonen da. Jeg ordnet henvisning etter tur nr 2. i slutten av august. Sykehuset jeg ble anbefalt var Haraldsplass Diakonale Sykehus her i Bergen, da disse har erfaring med tvillinger. Fikk brev i september om at lidelsen ikke er prioritert som nødvendig helsehjelp, og kunne regne med operasjon senest januar 2013. Heldigvis fikk jeg i slutten av november vite at jeg kunne komme til operasjon 11. desember 2012.
Nå ligger jeg her på magen, og er nyoperert. Legen som opererte meg var Barbara Jaatun. Hun gikk for en lukket operasjon av denne typen (NSFW:
http://tidsskriftet.no/image/2010/L10-09-Over-0345-02.jpg), da jeg hadde lite hevelser og ingen betennelse i klumpen når jeg opererte. Fikk spinalbedøvelse, våken. Det ble lagt inn dren, og jeg lå på sykehuset over natten. Drenet ble tatt ut, og jeg fikk dra hjem dagen etterpå. Forløpig ser det greit ut, lite smerter. Har sitteforbud og forbud mot å ligge på rygg i 14 dager.
Forhåpentligvis er jeg kvitt dette for godt.