Kiitos @muumi!
Joka kerta ollut kyllä niin tuskaa eka käynti, että korvien väli kehittää jo valmiiksi ummetuksen ja sit on vielä enemmän tuskaa.![]()
Mutta todella kiva kuulla että täällä on vaihteeksi onnistumisiakin! @Henkka onneksi olkoon ja lykkyä tykö fistellittömään arkeen!Saako kysyä oletko huomannut että operaatiot olisivat vaikuttaneet jotenkin pidetyskykyyn?
Täytyy myöntää että en osaa toimenpidekertomuksen perusteella päätellä meneekö fistelli kuinka syvällä... olisin toki kysynyt kirurgilta operaation jälkeen mutta laittoivat niin aimo annoksen nukutusainetta että nukuin heräämössä vielä kaksi tuntia itse operaation jälkeenMoimoi ja kiitos! Hyvä se on välillä ottaa taukoa – selvisikö kuinka syvällä käytävä menee? Mulla se siis läpäisi "muutamia lihassäikeitä", vaikka aukko oli omasta mielestä jokseenkin kaukana. Rujon näköseksi tuo jäi, kun ei tehty marsupilaatiota vaan se kokeili ommella niitä lihaksen päitä yhteen, vaan ei ne(kään) tikit kestäneet.
Pidätysvaikeuksia ei ulosteen osalta ole, tosin mulla on aika säännöllinen vatsan toiminta. Rupsut tuppaavat välillä karkaamaan ja alkuun enemmän, mutta nyt tilanne vähän tasoittunut, eikä niin paljon lähde kaasua tahtomatta maailmalle![]()
Täytyy myöntää että en osaa toimenpidekertomuksen perusteella päätellä meneekö fistelli kuinka syvällä... olisin toki kysynyt kirurgilta operaation jälkeen mutta laittoivat niin aimo annoksen nukutusainetta että nukuin heräämössä vielä kaksi tuntia itse operaation jälkeenPitänee varmaan varailla kirurgille soittoaikaa tai sitten odotella kontrolliaikaa että pääsee juttusille.
Hyvä kuulla ettei ole jäänyt mitään pysyviä pidätysvaikeuksia. Itse aina tutkiskelen eri operaatioiden incontinence risk ja success rate ja tulee mieleen että jos operaatio menisi mönkään ja siitä jäisi vielä sen lisäksi jotkut kamalat pidätysvaikeudet niin se kyllä hatuttaisi, mielummin sitä elelisi seton lanka kankuissa ilman pidätysvaikeuksia. Mutta toki tästä ei voi parantuakaan ilman operaatioita niin aina se riski on otettava jos mielii parantua.
Kiitos. Suihkuttelun totesin itsekin heti ainoaksi toimivaksi keinoksi. Lähinnä naurattaa tuo hoito-ohje että suihkuttelu kerran päivässä. Omalla suolen toiminnalla joku 2-5 kertaa on lähempänä kun pakkohan se on puhtaaksi suihkutella joka kerta.Hei @Kinkku ja – kaikesta huolimatta ja ehkä juuri siksi – tervetuloa forumille!
Kuten varmaan arvata saattaa ja olet lukenut, tuo fistulotomia on erittäin tehokas keino, mutta kuten tiedettyä, vaiva saattaa olla kiusana myös pidempäänkin. Toivotaan, että leikkaus onnistuu heti ensi kerrasta!
Se on aina ikävä juttu ja pistelee varmasti takamukseen. Uloste ei saa olla liian pehmeää, ettei sitä mene liiaksi sinne käytävään, mutta sopivan pehmeää, ettei tarvisi pinnistää. Eli mission impossible saada ykkösellä kohdalleen
Itse suosittelen esim. ottamaan pussillisen Pegorionia aamuisin ja huolehtimaan siitä, että nesteitä tulee nautittua riittävästi (= paljon). Kantsii myös huolehtia perinteisestä kuitupitoisesta ruoasta ja lisätä paljon salaattia, puuroa ja täysjyvä (100%) kauraleipää jne ruokavalioon. Henkilökohtaisesta hygieniasta varmaan sulle neuvottiinki, että aina kakkosen jälkeen suihkutella bideellä? Itse olen luopunut kokonaan pyyhkimisestä ja hoidan bisnekset vain pelkällä bideellä, enkä käytä paperia. Tämä säästää sitä perskannikan ihoa hankaamiselta ja tulee kerralla puhdasta.