Suomeksi

Reikänen

New Member
Country flag
Mitä sen jälkeen on tehty kun on huomattu että on epäonnistunut? Laitetaanko Seton taas vai uusi operaatio perään? Ja kuinka nopeasti
Mä olen aina joutunut kärvistelemään sinne jälkitarkastuksen saakka, eli noin 3 kuukauden päähän, jolloin leikannut lääkäri sitten todennut että jaahas ei ole parantunut. Sitten laitettu uusi seton ja jälleen 3 kuukauden odottelu seuraavaa leikkausaikaa.

Olen pari kertaa koittanut saada tuota jälkitarkastuksen aikaa aikaistettua, mutta Jorvissa ei ainakaan ole koskaan onnistunut. Sanovat vaan aina että jos jotain ongelmia (paise tai tulehdus) tulee niin sitten päivystykseen vaan. Todella v-mäistä, jos ja kun itse tietää että leikkaus mennyt perseelleen ja sitten joutuu turhaan odottelemaan yhtä langan laittoa. En sitten tiedä saisivatko siellä päivystyksessä laitettua setonlangan, jos pyytäisi. Itsellä se on kuitenkin onnistunut ihan ilman nukutuksia ja puudutuksiakin ihan hyvin

Reikänen

New Member
Country flag
Tuli muuten mieleen, että onko kukaan käynyt yksityisellä lääkäriasemalla laitattamassa seton-lankaa fisteliin? Mietin vaan, jos eivät suostu Jorvissa ottamaan vastaan ennen kun joskus 3 kuukauden päästä ja nyt jo on selvää, ettei tuo tule umpeutumaan. Eli paljonkohan toi langan pujottainen kustantaisi yksityisellä, jos siihen menee käytännössä alle 5 minsaa eikä vaadi mitään puudutuksia tai nukutuksi edes.

JuhaS

New Member
Country flag
Tuli muuten mieleen, että onko kukaan käynyt yksityisellä lääkäriasemalla laitattamassa seton-lankaa fisteliin? Mietin vaan, jos eivät suostu Jorvissa ottamaan vastaan ennen kun joskus 3 kuukauden päästä ja nyt jo on selvää, ettei tuo tule umpeutumaan. Eli paljonkohan toi langan pujottainen kustantaisi yksityisellä, jos siihen menee käytännössä alle 5 minsaa eikä vaadi mitään puudutuksia tai nukutuksi edes.
En osaa sanoa, paljonko pelkkä tuollainen toimenpide maksaa. Itselläni onneks tullut otettua hyvä vakuutus, niin saanut nopeasti hoitoa, myös korona-aikana. Muistelin että viime leikkaus oli n.2000€ mutta pelkkä paiseen avaus ja puudutus vastaanotolla oli jotain 300-400€. Pelkkä erikoislääkärin käynti 15min ja toimistomaksu on about 130-140€ ja siihen nuo lisät päälle...

Olisikohan tuo setoninlaitto samassa hintahaarukassa tuon kanssa? Kyseessä Tampereen terveystalo/rautatienkatu.

Reikänen

New Member
Country flag
En osaa sanoa, paljonko pelkkä tuollainen toimenpide maksaa. Itselläni onneks tullut otettua hyvä vakuutus, niin saanut nopeasti hoitoa, myös korona-aikana. Muistelin että viime leikkaus oli n.2000€ mutta pelkkä paiseen avaus ja puudutus vastaanotolla oli jotain 300-400€. Pelkkä erikoislääkärin käynti 15min ja toimistomaksu on about 130-140€ ja siihen nuo lisät päälle...

Olisikohan tuo setoninlaitto samassa hintahaarukassa tuon kanssa? Kyseessä Tampereen terveystalo/rautatienkatu.
Argh, pitänee koittaa soitella Jorviin ja koittaa jotenkin saada jälkitarkastusaikaa aikaistettua. Ei ole tässä opiskelijabudjetilla elellessä varaa kyllä yksityisellä asioida
Umpeen tuo ei kyllä menossa ole, kun ilma virtaa ja ulostamisen ja suihkuttelun jälkeen ulostetta tihkuu fistelin kautta. Mietin josko ottaisi jonkin aikalisän näiden leikkausten kanssa kunhan saa setonin takaisin paikalleen, ettei tarvitse mitään paiseiden muodostumista ja tulehduksia pelätä.

JuhaS

New Member
Country flag
Argh, pitänee koittaa soitella Jorviin ja koittaa jotenkin saada jälkitarkastusaikaa aikaistettua. Ei ole tässä opiskelijabudjetilla elellessä varaa kyllä yksityisellä asioida
Umpeen tuo ei kyllä menossa ole, kun ilma virtaa ja ulostamisen ja suihkuttelun jälkeen ulostetta tihkuu fistelin kautta. Mietin josko ottaisi jonkin aikalisän näiden leikkausten kanssa kunhan saa setonin takaisin paikalleen, ettei tarvitse mitään paiseiden muodostumista ja tulehduksia pelätä.
Toivottavasti saat sieltä apua. Itselläni ensi viikon keskiviikkona 24.3 ois leikkaus nro 3. Nyt huomannut tuota samaa tihkutusta. Setoni paikoillaan ja haavanpohjakin noussut mutta edellisessä magneetissa 2.3 otettu, oli viitteitä uudesta fistelikäytävästä. Toivon ettei uutta löydy ja että tämä olisi ohi!

Onko sinulla reikänen ollut setonin lähellä kipeetä koskaan? Itselläni vähän väliä on todella kipeetä, varsinkin jos hiukankin liikkuu enemmän, toki paikoilleen en halua jäädä makaamaan, turhauttaa vaan perkeleesti kun melkein joka kerta kivut tulevat juuri siihen setonlangan "sisäänmeno" aukolle kun hiukankin raskaampaa liikuntaan yrittää.

Reikänen

New Member
Country flag
@JuhaS Onhan tuo ulkoaukko juurikin välillä vähän kipeytynyt. Erityisesti silloin, jos setonin liitoskohta on liikkunut juuri siihen kohdalle. Yleensä helpottaa kun lankaa vähän pyörittelee ja suihkuttelee haavaa. Liikkuminen ei itsellä sinänsä kipuja ole aiheuttanut ja suth kivuttomasti ylipäätään tuon setonin kanssa aina on mennyt.

Pirkko Peräsin

New Member
Country flag
Hei,
täällä uusi potilas ilmoittautuu joukkoon iloiseen.Olen Helsinkiläinen -72 syntynyt nainen ja vaivasta kärsinyt vasta kuukauden.Kaikki lähti kipeästä pukamasta joka ei sitten ollutkaan pukama ja pari kertaa gastrokirurgilla käyty asian tiimoilta.Eilen tutkimuksissa vahvistettiin pinnallinen fisteli.Magneettia ei kuulemma tarvitse koska lääkäri näki fistelin kulun silmillä.
Terveystalossa olen saanut hyvää palvelua mutta joudun todennäköisesti Hyksin leikkausjonoon koska työpaikan paketti ei taatusti mitään leikkauksia kata mutta asiaa vielä selvittelen.
Olen forumia parin viikon aikana lukenut paljon ja se on ollut iso apu koska kukaan lähipiiristä ei ole ko.vaivasta kuullutkaan.Nyt en ole pariin viikkoon joutunut syömään enää yhtään särkylääkettä ja tämän kanssa pystyy elämään mutta eihän tämä hauskaa aikaa ole ollut.Niin monella täällä on leikkauskierteisiin mennyt vuosia joten oma tuleva leikkaus ei varsinaisesti innosta.Jotenkin pitäisi saada asia nyt mielestä taka-alalle ja keskittyä siihen että tällä hetkellä voi vielä urheilla ja liikkua - tai mitä lie nämä mahd.liikkumisrajoitukset tullessaan tuo;)
Seurailen tilannetta täällä ja toivon kaikille asianosaisille onnea ja menestystä näiden ihanien vaivojen kanssa.
Ja kyselin muuten omalta lääkäriltä kanssa tuota hintaa jos maksaisi leikkauksen itse mutta muutamasta tonnista varmaan puhutaan ja hän ei asiaa suositellut juuri sen takia että usein voi edessä olla useampi operaatio ja lasku sitten paisuisikin aika suureksi...

JuhaS

New Member
Country flag
24.3 oli siis leikkaus nro 3. Setonlangat pois ja fistelin avaus ja putsaus. Viime leikkauksen (15.1) jälkeen valittelin helmikuussa outoja kipuja jotka osoittautuivat abskessiksi joka oli puhjennut nyt leikkauksessa itsestään. Ilmankos oli outoja kipuja mitä ei pystytty aiemmin selittämään, koska tuohon paiseeseen ei päässyt käsiksi eikä se näkynyt magneetissa.

Nyt 4pv menossa leikkauksen jälkeen ja kivut ovat pahimmat tähän astisista.Johtunee siitä että fisteli on niin lähellä per saukkoa ja jokainen ponnistus tai vaikkapa paineentunne, sattuu. Kovilla kipulääkkeillä olen selvinnyt haavanhoidot (siellä ensin xylocain-puudutetta) ja saanut jokusen tunnin nukuttua.

Jotenkin olin itse henkisesti jo varautunut että pääsisin helpommalla,mutta ei auta kuin kestää. Jos tällä kärsimyksellä on se hinta, ettei enää uusia fisteleitä tai muitakaan paiseita ilmene,niin kyllä tämän taas kestää, pakkohan se on!

Mukavaa kevättä kaikille ja tsemppiä jokaisen vaivaisen oloihin :)

Maryni

New Member
Country flag
Hei, täällä uusi potilas kirjoittelee. Jonkin aikaa ehdin tätä foorumia lukea kunnes päätin, että on pakko päästä juttelemaan jonkun kanssa ettei ole aivan yksin tämän asian kanssa.

Olen vuonna 87 syntynyt nainen, minulta
avattiin vuonna 2012 paise pakaran sisäpuolelta ja se parani ihan hyvin. Sen jälkeen on tullut pari kertaa pienempiä paiseita mitkä on parantuneet antibioottikuureilla. Arpi alueelle on myöhemmin vuosien aikana tullut hyvin pieniä pinnallisia näppyjä jotka itsestään puhkeaa ja ei ole vaatineet mitään lääkäri käyntiä. Vuonna 2017 tuli erilainen vaiva trombosoitunut pukama mikä avattiin ja pukama vaivoja oli jonkin verran. 2020 joulukuussa tulikin sitten hirveät kivut ja jo arvasin että varmasti paise siellä on. Terveyskeskuksessa antibioottikuurit sain ja tiesin jo ettei paise niillä lähde paranemaan koska kipu oli yhtä paha, kun vuonna 2012. Sain sitten päivystys lähetteen Kuopioon ja siellä paise avattiin. Sen jälkeen ravasin haavanhoidossa ja haava ei vaan lähtenyt umpeutumaan ja useita kertoja toistui verenpurkauma mikä avasi haavaa lisää. Ehdin tänä aikana syödä useita antibioottikuureja ja aloin olla ihan loppu terveyskeskuksen toimintaan haavan suhteen. Sain kuitenkin lopulta lähetteen Kuopion kirurgian poliklinikalle ja olin jo valmistautunut siihen, että varmasti siellä on fisteli. Eilen kävin tutkittavana, lääkäri ultrasi ja tutki haavaa niin että kivusta sai huutaa. En nyt sana tarkasti kaikkea muista, kun olin niin jännittynyt kaikesta. Paiseesta jotain jäämiä oli ja matala fisteli. Lääkäri kuitenkin halusi että käyn vielä magneettikuvauksessa ja paksusuolen tähystyksessä näiden mukaan sitten tehtäisiin leikkaus suunnitelma.

Lääkäri sanoi että haavan olisi hyvä pysyä auki ettei kiinni arpeudu, sitä ongelmaa nyt ei varmaan ole kun ei kiinni pysykään, jäin kuitenkin miettimään että kannattaako haava alueen hoitoa jatkaa Sorbact gel nauhalla minkä vaan laittaa haavan päälle ja haavalapun, haava on pinnallinen ja pieni reikä keskellä joten nauhaa ei saa haavan sisälle. Oletteko jotenkin hoitaneet erittävää haavaa vai riittääkö suihkuttelu ja haavalappu?

Toinen kysymys onko täällä kenelläkään kokemusta pinnallisesta fistelistä/fisteleistä ja olette päässeet eroon ekalla kerralla?

Kauhulla jo odotan mitä edessä on ja kuinka kauan toipuminen vie.

JuhaS

New Member
Country flag
Hei, täällä uusi potilas kirjoittelee. Jonkin aikaa ehdin tätä foorumia lukea kunnes päätin, että on pakko päästä juttelemaan jonkun kanssa ettei ole aivan yksin tämän asian kanssa.

Olen vuonna 87 syntynyt nainen, minulta
avattiin vuonna 2012 paise pakaran sisäpuolelta ja se parani ihan hyvin. Sen jälkeen on tullut pari kertaa pienempiä paiseita mitkä on parantuneet antibioottikuureilla. Arpi alueelle on myöhemmin vuosien aikana tullut hyvin pieniä pinnallisia näppyjä jotka itsestään puhkeaa ja ei ole vaatineet mitään lääkäri käyntiä. Vuonna 2017 tuli erilainen vaiva trombosoitunut pukama mikä avattiin ja pukama vaivoja oli jonkin verran. 2020 joulukuussa tulikin sitten hirveät kivut ja jo arvasin että varmasti paise siellä on. Terveyskeskuksessa antibioottikuurit sain ja tiesin jo ettei paise niillä lähde paranemaan koska kipu oli yhtä paha, kun vuonna 2012. Sain sitten päivystys lähetteen Kuopioon ja siellä paise avattiin. Sen jälkeen ravasin haavanhoidossa ja haava ei vaan lähtenyt umpeutumaan ja useita kertoja toistui verenpurkauma mikä avasi haavaa lisää. Ehdin tänä aikana syödä useita antibioottikuureja ja aloin olla ihan loppu terveyskeskuksen toimintaan haavan suhteen. Sain kuitenkin lopulta lähetteen Kuopion kirurgian poliklinikalle ja olin jo valmistautunut siihen, että varmasti siellä on fisteli. Eilen kävin tutkittavana, lääkäri ultrasi ja tutki haavaa niin että kivusta sai huutaa. En nyt sana tarkasti kaikkea muista, kun olin niin jännittynyt kaikesta. Paiseesta jotain jäämiä oli ja matala fisteli. Lääkäri kuitenkin halusi että käyn vielä magneettikuvauksessa ja paksusuolen tähystyksessä näiden mukaan sitten tehtäisiin leikkaus suunnitelma.

Lääkäri sanoi että haavan olisi hyvä pysyä auki ettei kiinni arpeudu, sitä ongelmaa nyt ei varmaan ole kun ei kiinni pysykään, jäin kuitenkin miettimään että kannattaako haava alueen hoitoa jatkaa Sorbact gel nauhalla minkä vaan laittaa haavan päälle ja haavalapun, haava on pinnallinen ja pieni reikä keskellä joten nauhaa ei saa haavan sisälle. Oletteko jotenkin hoitaneet erittävää haavaa vai riittääkö suihkuttelu ja haavalappu?

Toinen kysymys onko täällä kenelläkään kokemusta pinnallisesta fistelistä/fisteleistä ja olette päässeet eroon ekalla kerralla?

Kauhulla jo odotan mitä edessä on ja kuinka kauan toipuminen vie.
Hei! Tervetuloa tänne pehvavaivaisten joukkoon!

Itselläni suht samanlaiset vaivat taustalla kuin sinulla. Tosin, vaikka fistelini ovat olleet suht pinnallisia, ovat ne olleet aika harmi. Ensin oli pieni trombosoitunut pukama, samalla lääkäri huomasi että oli fisteli,joka ei ollut kipeä lainkaan.

Nyt myöhemmin kun vaiva uusi ensimmäisen leikkauksen jälkeen, olen koittanut kuulostella kehoani tarkemmin. Minulle tuli uusi paise ensimmäisen leikkauksen jälkeen, ja sen alta paljastui uusi, lokeroitunut fisteli. Jos olisi ennen ensimmäistä leikkausta tehty magneetti ja tähystys, voi olla että nämä vaivat olisi saatu yhdellä leikkauksella kuntoon, kuka tietää...

Mutta pääasia että sinut nyt tutkitaan perusteellisesti ennen leikkausta. Paljon paremmin tietää,mitä kaikkea fisteli on kerinnyt sinulle kehittämään ja mikä tärkeintä, saataisiin vaivat kerralla kuntoon. Tsemppiä :) !

Kysyit haavanhoidosta. Sinun tapauksessa tosiaan vain suihkuttelua ja haavalappua/sidettä jos vuotaa häiritsevästä, se riittää. Ja toivotaan että pysyykin sinulla auki leikkaukseen asti, muuten tekee uuden paiseen.

Itselläni ollut nyt kohta 2 viikkoa siteet käytössä leikkauksen jälkeen. Sorbat nauhan käyttö lopetettiin ensimmäisen viikon jälkeen kun haavanpohja oli noussut niin hyvin ettei nauha pysynyt kauaa paikoillaan vaihdon jälkeen.

Mukavat kevään jatkot sinulle @Maryni ja muillekin palstalaisille.

Pirkko Peräsin

New Member
Country flag
Minulla ei ole vielä antaa neuvoja sinulle @Maryni mutta @JuhaS ehtikin asialle ja toivottavasti sinun kivut ovat alkaneet helpottaa.
Minä olen menossa huomenna Jorviin tutkimuksiin fistelini suhteen - hämmentävästi sieltä soitettiin alle vuorokausi siitä kun lähete Terveystalosta oli lähtenyt.Aika on luonnollisesti peruutusaika mutta en olisi uskonut että näin nopeasti mitään voi tapahtua.
Oma fistelini on kivuton nyt joten en innolla odota joskus tulevaa leikkausta ja haavahoitoa mutta katsotaan ensin mitä ensimmäinen vierailu Jorvissa tuo tullessaan.

Pirkko Peräsin

New Member
Country flag
Kirjoittelen nyt itsekseni mutta vähän päivitystä asiaan.Leikkaus olisi vappuna jos magneettikuvat järjestyy ennen sitä.Lääkäri väläytti mahdollisuutta toisen sisemmän fistelin olemassa olosta ja tämä ei ollut käynyt mielessäni ja olenkin aika kauhuissani asiasta.Tällä hetkellä olo täysin kivuton ja mahdolliset monet tulevat leikkaukset pelottavat sekä se ettei ole tietoa mitä leikkauksessa tehdään.Onko muillekin ollut yleistä että asia selviää vasta leikkauksen jälkeen tai onko asiaan mahdollisuutta vaikuttaa mitenkään itse?Olisi mieltä rauhoittavaa jos vaihtoehtoja voisi käydä läpi rauhassa eikä vasta leikkauspöydällä.

JuhaS

New Member
Country flag
Kirjoittelen nyt itsekseni mutta vähän päivitystä asiaan.Leikkaus olisi vappuna jos magneettikuvat järjestyy ennen sitä.Lääkäri väläytti mahdollisuutta toisen sisemmän fistelin olemassa olosta ja tämä ei ollut käynyt mielessäni ja olenkin aika kauhuissani asiasta.Tällä hetkellä olo täysin kivuton ja mahdolliset monet tulevat leikkaukset pelottavat sekä se ettei ole tietoa mitä leikkauksessa tehdään.Onko muillekin ollut yleistä että asia selviää vasta leikkauksen jälkeen tai onko asiaan mahdollisuutta vaikuttaa mitenkään itse?Olisi mieltä rauhoittavaa jos vaihtoehtoja voisi käydä läpi rauhassa eikä vasta leikkauspöydällä.
Hei. Magneetikuvista selviää, onko muita fisteleitä, mitä ei pysty tutkimalla löytämään/huomaamaan. Pyydä kiirehtiä magneettikuvia,sillä saat rauhoitettua mieltä...

Itseni kohdalla mietin jälkikäteen että ennen ensimmäistäkään leikkausta, jos olisi kuvat otettu, niin voi olla että ainakin yhdeltä lisä leikkaukselta olisi vältytty. Alunperin kivuton, ennen ensimmäistä leikkausta ja lääkäri totesi että helppo pinnallinen fisteli...

Pirkko Peräsin

New Member
Country flag
Kiitos @JuhaS ,soittelen tänään tuon magneettiajan perään koska siinä oli epäselvyyksiä.Mites tuo sinun lähtötilanteesi kuulostaakin tutulta...
Toivottavasti oma olosi on jo helpottanut viimeisen leikkauksen jälkeen.

reikäpyllys

New Member
Country flag
Moi, löysin tämän foorumin jo viime syksynä ja löysin täältä paljon tietoa jo silloin, siitä iso kiitos . Nyt päätin sitten viimein itsekin kirjoittaa tänne. Eli oma piina alkoi viime vuoden Toukokuun lopussa kun alkoi kipuilu tuolla peräaukon vieruksessa, johon sitten tuli kipeä turvonnut kohta, olin niin kipeä etten saanut nukuttua enkä päässyt liikkumaan. Soitin päivystykseen ja sieltä neuvottiin vaan hakemaan pukamavoidetta. Eihän siihen voiteet auttaneet ja viimein pääsin päivystykseen niin sain vaan lisää pukamavoidetta ja kefexiniä, oli muka tulehtunut pukama tai ehkä paise joka paranee antibiootilla...näin minulle sanottiin, kahden kuurin verran paisetta haudutettiin ja Juhannuksen jälkeen se puhkesi jo itsestään, kyseessä oli siis peräaukon vieruspaise. Sitten se avattiin kiireesti päivystyksessä puudutuksessa (joka ei tehonnut) aika epävarman lääkärin toimesta joka ei ollut varma saatiinko sieltä kaikkea edes pois mutta ei sitten laittanut minua leikkaussaliinkaan vaikka ensin meinasi että voisi olla tarpeellista. Persus pakettiin ja hoidoksi sanottiin sieltä vaan ilmakylvyt ja suihkuttelu, yksi tarkistusaika hoitajalle viikon päähän. No minulla olikin yli kolmen sentin onkalo ja siellä Sorbact nauhat mitä en kyennyt itse vaihtamaan. Soitin itse terkkariin ja sain onneksi haavanhoidon. Siellä sitten tuli ravattua kuukausia....ja kuukausia, välillä laitettiin kirralle lähete kun se eritti pitkään mutta ei sitä ollut tarve kuulemma avata. Joka toinen päivä tulin ilosta itkien terkkarista ja joka toinen päivä surusta, tänään hoitaja saattoi sanoa että haava on ihan kohta kiinni ja olen terve, seuraavana päivänä taas sanottiin ihan muuta. Sitä hoidettiin paisehaavana, kroonisena haavana ja pinnallisena ihorikkona ainakin. Olin jo itsekin niin sekaisin etten tiennyt enää ketä uskoa. Aloin sitten netistä etsiä tietoa ja törmäsin pahimpaan painajaiseen eli fisteliin, olin heti varma että minulla on se mutta minulle vaan sanottiin ettei vaikuta siltä. Syksyllä pyysin jo kirurgin soittamaan sillä halusin magneettikuvaan jolla fisteli voitaisiin poissulkea, tiesin että joku oli pielessä. Suureksi järkytyksekseni kirurgi kysyikin onko fisteli lähtenyt paranemaan, sillä eihän minulla ollut sellaista mielestäni diagnosoitu. Kyllä kuulemma oli jo silloin kesällä kun olin käynyt toisen kirurgin luona enkä ollut tiennyt tästä mitään. En päässyt magneettikuvaan, kolonoskopiaa vaan tarjottiin vaikkei se siinä niin hyvin näy. No terkkarissa ravaaminen jatkui, sielläkin jo ihmettelivät kun tilanne vaan jatkuu. Viimein kun tein valituksen niin pääsin Joulukuussa tutkimuksiin jossa kirurgi näkemältä totesi sen olevan fisteli, vihdoin sain lähetteen magneettikuvaan johon pääsin sitten Tammikuussa ja sieltä paljastui 3cm pitkä pinnallinen fisteli klo 2 peräaukon vieressä joka meni sulkijalihasten väliin. En suostunut fistulotomiaan kun olin siitä niin paljon huonoa lukenut ja muutenkin luottamus hoitoon oli mennyt niin sain lähetteen Kyssille ja kävin siellä Maaliskuussa tutkimuksissa jossa tuo käytävä kokeiltiin sondilla miltei ensimmäistä kertaa, terkkarissa aina tunkivat pumpulipuikon sinne ja sanoivat että on enää sentin käytävä vaan joten olin tosi järkyttynyt että olikin oikeasti niin syvä inhottava reikä. Kyssillä sitten antoivat vaihtoehdoiksi laserin, permacol täytön joista en ole paljoa kokemuksia löytänyt tai sitten sen fistulotomian jota pelkään kuollakseni. Kyssiläkin ihmettelivät miksei minua ole tutkittu jo viime syksynä ja olen tästä omalta sairaalalta nyt selvitystä vaatinut niin selitys on että kirurgi olikin vaan odottanut josko fisteli paranisi itsestään. Perjantaina olisi jo operaatioon meno mutta nyt mietityttää että kannattaako edes mennä etenkin tämän viimeisen kirurgin puhelun jälkeen, sillä en häneltä hirveän mieltä ylentävää puhelua saanut, kirurginikin oli tietämättäni vaihtunut. En edes tiedä mitä minulle lopulta tehdään. Niin ja näiden toisten kirurgien myötä selvisi että fistelini onkin ilmeisesti umpipussi toisin kuin oman sairaalan kirurgi oli antanut ymmmärtää. Tämä on ollut koko ajan niin sekavaa...en tiedä enää mitä tehdä ja ketä uskoa, olen niin väsynyt tähän. Tämä on tuhonnut elämäni täysin! . Kunpa vaan saisin elämäni ja terveyteni takaisin, mutta en vaan jaksa siihen enää uskoa kaiken tämän jälkeen. Fisteli ei ole erittänyt enää kuukausiin, sieltä tulee puristaessa vain verta ja siinä on sellainen inhottava verisilmä päällä joka on arka. Kipuja siinä ei ole juurikaan koko aikana ollut, ainoastaan iho kipristelee välillä kipeästi etenkin sen ympäriltä kun olen koko ajan pitänyt siinä Sorbact secure haavalappua, nykyään joudun käyttämään myös silesse ihonsuojaa ettei liimat ärsytä ihoa kun siinä on haavalaput olleet kohta jo miltei vuoden. Minulla jäi myös tuollainen ihme lärpäke tuohon peräaukon suulle mikä on roikkuu niin kuin tuossa välilihassa, kun tuo välilihakin oli silloin paiseen aikaan viikkokausia myös turvonnut, toivottavasti siitäkin pääsisi eroon kun se haittaa hygieniaa. Istua en ole uskaltanut tänä aikana ollenkaan ja nyt alan olemaan jo selästäkin niin kipeä ja niskat on jatkuvasti jumissa . Kuuluuko fisteliä puristaa?, se on mietityttänyt minua koko ajan kun terkkarissa sitä aina kovin puristelivat. Onko operaatiot tehty muille nukutuksessa vai puudutuksessa?. Itse en nukutusta haluaisi, haluaisin vaan jonkun vahvan esilääkkeen etten tajua enkä muista mitään operaatiosta ja paikallispuudutuksen. Entä onko kellään kokemuksia Kyssin fisteli leikkauksista/operaatioista?.
Enää en käy haavanhoidossa kun koen sen turhaksi sillä eihän tämä parane. Ja olen muutenkin nyt ollut eristyksissä jo pitkään koronatilanteen takia etten vaan altistuisi tai sairastuisi että pääsisin hoitoon. Läheinen hoitaa nyt onneksi sen lapun aina tuonne kun en itse ole sen jälkeen sitäkään vähää pystynyt tätä enää hoitamaan kun sain kuulla että se on tosiaan fisteli, inhottaa niin kun olen vielä vähän reikäkammoinenkin, vessassakin tulee nykyisin jo paha olo kun sitä pitää suihkuttaa. Tässä tämä minun tarinani.

JuhaS

New Member
Country flag
Kiitos @JuhaS ,soittelen tänään tuon magneettiajan perään koska siinä oli epäselvyyksiä.Mites tuo sinun lähtötilanteesi kuulostaakin tutulta...
Toivottavasti oma olosi on jo helpottanut viimeisen leikkauksen jälkeen.
Hei. Kiitos kysymästä! On helpottanut. Nyt enää 1xviikossa haavan hoitoa ja 26.4 lääkärillä käynti. Nyt 3 viikkoa takana viimeisestä leikkauksesta ja hyvältä vaikuttaa, toki pitää muistaa hyvä hygienia ja ettei koita rehkiä tuon haavan kanssa vielä. Tsemppiä sinulle tuleviin koitoksiin :)

Pirkko Peräsin

New Member
Country flag
HIeno kuulla @JuhaS että asiat ovat siellä paremmalla tolalla:) Oma leikkaus siirtyi ja on nyt 3 viikon päästä,katotaan mitä siellä sitten tapahtuu..
Ja @reikäpyllys - tarina oli pitkä ja surullinen,missä päin suomea siis sijaitset?Toivottavasti leikkaus menisi hyvin ja toisin jotain helpotusta asiaan.

reikäpyllys

New Member
Country flag
Hei Pirkko Peräsin, kiitos, toivon todella ettei ollut turha reissu eilen. Olen 33 vuotias nainen ja tällä hetkellä täällä Itä-Savon suunnalla. Eilen oli leikkaus Kyssissä ja sieltä löytyikin myös se sisäreikä joka ommeltiin kiinni ja käytävä käsiteltiin laserilla, kauhottiin puhtaaksi ja avattiin sen fistelin katto ja jätettiin pohjasta paranemaan, nyt taas sorbactit onkalossa ja taitos pakaravaossa. Kirurgi ei suositellut haavalappuja päälle ollenkaan kun hautovat kuulemma vain turhaan, onko muillekin ohjeistettu näin että sen voi pitää noin ja se Sorbact pysyy siellä silti?. Kuinka usein haavalappu tulisi vaihtaa vai onko erityksen mukaan?, kun siitä eivät oikeen mitään sanoneet, tiedän vain että Sorbact pitää vaihtaa kerran päivässä, ja suihkutella aina ulostamisen jälkeen. Tänään vessaan meno pelotti todella paljon mutta ei se juuri sattunut kun haava ei yllä sulkijalihakseen onneksi, ainoa kamaluus oli että leikkauksessa laitettu Sorbact nauha olikin juuttunut kiinni tuonne onkaloon, sitä piti liotella irti pikku hiljaa, se oli ihan hirveää! . Olisiko kenelläkään vinkkejä miten sen nauhan tarttumisen tuonne onkaloon pystyy estämään vai pystyykö mitenkään?. Vieläkin väsyttää ihan hirveästi ja on outo olo päässä, persus kipuilee vähän ja liikkuminen on hieman kivuliasta, hassua sinänsä että tuo terve puoli peräaukosta on ollut myös arkana, mutta kun katselin kuvia tällaisista toimenpiteistä niin ilmeisesti peräaukkoa venytetään jollain että voisiko johtua siitä?. Minulla myös katsottiin proktoskoopilla se toimenpiteen yhteydessä. Mites onko muut hoitaneet vain kotona haavansa vai pitäisikö mennä käymään aina välillä vaikka haavanhoitajalla?. Toivottavasti tämä kipu olisi sen arvoista että saisin taas terveyteni ja elämäni takaisin .

JuhaS

New Member
Country flag
Hei Pirkko Peräsin, kiitos, toivon todella ettei ollut turha reissu eilen. Olen 33 vuotias nainen ja tällä hetkellä täällä Itä-Savon suunnalla. Eilen oli leikkaus Kyssissä ja sieltä löytyikin myös se sisäreikä joka ommeltiin kiinni ja käytävä käsiteltiin laserilla, kauhottiin puhtaaksi ja avattiin sen fistelin katto ja jätettiin pohjasta paranemaan, nyt taas sorbactit onkalossa ja taitos pakaravaossa. Kirurgi ei suositellut haavalappuja päälle ollenkaan kun hautovat kuulemma vain turhaan, onko muillekin ohjeistettu näin että sen voi pitää noin ja se Sorbact pysyy siellä silti?. Kuinka usein haavalappu tulisi vaihtaa vai onko erityksen mukaan?, kun siitä eivät oikeen mitään sanoneet, tiedän vain että Sorbact pitää vaihtaa kerran päivässä, ja suihkutella aina ulostamisen jälkeen. Tänään vessaan meno pelotti todella paljon mutta ei se juuri sattunut kun haava ei yllä sulkijalihakseen onneksi, ainoa kamaluus oli että leikkauksessa laitettu Sorbact nauha olikin juuttunut kiinni tuonne onkaloon, sitä piti liotella irti pikku hiljaa, se oli ihan hirveää! . Olisiko kenelläkään vinkkejä miten sen nauhan tarttumisen tuonne onkaloon pystyy estämään vai pystyykö mitenkään?. Vieläkin väsyttää ihan hirveästi ja on outo olo päässä, persus kipuilee vähän ja liikkuminen on hieman kivuliasta, hassua sinänsä että tuo terve puoli peräaukosta on ollut myös arkana, mutta kun katselin kuvia tällaisista toimenpiteistä niin ilmeisesti peräaukkoa venytetään jollain että voisiko johtua siitä?. Minulla myös katsottiin proktoskoopilla se toimenpiteen yhteydessä. Mites onko muut hoitaneet vain kotona haavansa vai pitäisikö mennä käymään aina välillä vaikka haavanhoitajalla?. Toivottavasti tämä kipu olisi sen arvoista että saisin taas terveyteni ja elämäni takaisin .
Hei @reikäpyllys ! Kuulostaa samalta kuin itselleni ensimmäisen leikkauksen jälkeen. Minulle on tehty 3 leikkausta ja tämän ensimmäisen jälkeen ei erillistä haavanhoitoa tarvittu, suihkuttelu ja hygieasta huolehtiminen riitti, itse käytin siteitä kun vuoto oli aika voimakasta muutaman päivän ja sorbacti lähti 2pv päästä itsestään suihkussa. Viikon päästä leikkauksesta lääkärin kontrolli oli, ei muuta. Jos haava on kovin matala, ei sorbacti tule pitkään paikoillaan ja silloin sen käyttö lopetetaan. Esim. Jos vaihdetaan uusi sorbacti ja siitä jo muutaman tunnin päästä lähtee, hyöty sorbactista jää vähäiseksi.

Muiden leikkausten yhteydessä on ollut päivittäistä haavanhoitoa sairaanhoitajan luona, keittosuolalla huuhtelu, nauhanvaihtoa(yleensä ensimmäisen viikon), sekä haavanpohjan kuivausta pumpulipuikolla tai vastaavalla. Haavan jälkihoito riippuu hirveästi haavan syvyydestä ja/tai leveydestä sekä missä kohtaa haava sijaitsee suhteessa.

Kysyit sorbactin kiinnittymisestä. Itselläni ihan vastaavat kokemukset kuin sinulla! Ei auta kuin pikku hiljaa lämpimän avulla hivuttaa sorbactia pois kivun sallimissa rajoissa...En ole tähän sen parempaakaan konstia löytänyt. Onneks ei jäänyt noin kiinni kuin kuvailit.

Toivotan kovasti tsemppiä toipumiseen , toivottavasti tästä minun sekavasta tekstistä sait jotain hyödyllistä irti!