Suomeksi

Hapsu

Helpful
Country flag
Rauhoittuiko se sinun iho sitten vähitellen?. Minä käytin myös xylocain puudute geeliä tuonne peräaukolle miltei kuukauden kun kävin niissä operaatioissa, että en tiedä miten se on vaikuttanut tuonne ihoon.
Muistaakseni rauhoittui tosi nopeasti, ihan parissa päivässä. Ja kun iho vähän rauhoittui, ystävän suosituksesta tuputtelin muutaman päivän pakaroiden alueelle hitusen perunajauhoa jotta alue pysyi paremmin kuivana :D Fistelihaava on mulla tosi edessä ja silloin jo aina pieni, joten ei tarvinnut pelätä että jauhot leviää sinne. En tiedä suosittelisinko kenellekään jolla on iho pahasti ärtynyt, tai haava taaempana tai avoimempana.

Last edited:

LillaMuu

Helpful
Country flag
Muistaakseni rauhoittui tosi nopeasti, ihan parissa päivässä. Ja kun iho vähän rauhoittui, ystävän suosituksesta tuputtelin muutaman päivän pakaroiden alueelle hitusen perunajauhoa jotta alue pysyi paremmin kuivana :D Fistelihaava on mulla tosi edessä ja silloin jo aina pieni, joten ei tarvinnut pelätä että jauhot leviää sinne. En tiedä suosittelisinko kenellekään jolla on iho pahasti ärtynyt, tai haava taaempana tai avoimempana.
Mulla on selladta puuteria avanteelle sekin jota voi laittaa rikkinäiselle iholle. Oon kans joskus laittanut persvakoon sitä kun imee kosteutta. Se on vähön samanlaista kun perunajauho mutta kai siinä jotaon ihoa hellivää ainettakin on. Oon aina välillä pyytänyt näytteitä avannefirmlilta näistä niin he on lähettänyt kokeiluun pieniä purkkeja.

Toi kosteuden tunne tuolls peräpäässä on kyllä ärsyttvä. Mulla edelleen aika samoissa haavat. Kun nyt kesäksi paranis mutta tuskinpa.

Miten @Neilikka sulla menee?

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Mulla on selladta puuteria avanteelle sekin jota voi laittaa rikkinäiselle iholle. Oon kans joskus laittanut persvakoon sitä kun imee kosteutta. Se on vähön samanlaista kun perunajauho mutta kai siinä jotaon ihoa hellivää ainettakin on. Oon aina välillä pyytänyt näytteitä avannefirmlilta näistä niin he on lähettänyt kokeiluun pieniä purkkeja.

Toi kosteuden tunne tuolls peräpäässä on kyllä ärsyttvä. Mulla edelleen aika samoissa haavat. Kun nyt kesäksi paranis mutta tuskinpa.

Miten @Neilikka sulla menee?
Kiitos kysymästä. Elossa olen, vaikka melko vaisuna ollut. Olen vain niin väsynyt ollut, että ei ole jaksanut kirjoitella.

Odotan hoitajien lakon päättymistä, jotta saisin uuden ajan leikkaukseen. Nyt näyttää sille, että en pääse kakkosleikkaukseen ennen heinäkuun lääkäreiden lomia ja vasta elokuussa tai sen jälkeen operoivat isomman leikkauksen. Kyllähän se suututtaa, että kesällä en pääse uimaan. Ennen harrastin vesijuoksua ym. 2-4krt/vk:ssa, nyt se on vain unta. Olen paisunut liikkumattomuuttani ja panacodit tukkii suolen. Silti en luovu sen käytöstä, koska se on ainut pitkävaikutteisempi lääke, joka vie kipua.

Kipu on tällä hetkellä molemmissa fistelin suissa eli niin peräsuolessa kuin emättimessäkin. Emätin on ärtynyt sinne valuvasta paskasta peräsuolesta ja peräsuoli hellänä ripulista, mitä välillä on.

Nuo naisten intiimialueen hoitovoiteet sopivat myös peffan puolelle, jos joku tarvitsee kosteuttavaa voidetta käyttää. Hoitovoiteilla voi vaikka suihkussa asioidessa pestä peffan.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Xylocainin ei pitäisi vaikuttaa ihoon. Se vain puuduttaa. Mutta tietysti jos hiertää ja on kosteana paikat, niin kaipa mikään voi ärtyä.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Ei samperi. Miten pärjäätte kivunhoidossa? Tuntuu, että nämä minun pillerit eivät jelpi riittävästi. Vatsakin kuralla, niistä. Olen ollut aiemmin aikoinaan hyvän kipukynnyksen omaava. Nyt herkistynyt.

Hapsu

Helpful
Country flag
@Neilikka Mä uin kyllä koko viime kesän järvissä setonin kanssa, pesin vaan puhtaalla vedellä sen jälkeen. ”Seisovassa” vedessä en saanut käydä (esim uima-altaat, paljut). Eli ehkä jos kanava rauhoittuu kesäksi, voit kysyä lääkäriltä mielipidettä uimiseen..

Mulla ei onneksi ole ollut alue juurikaan kipeä muutakun aina pari päivää leikkauksen jälkeen tai lääkärin sörkkiessä. Kerran tulehdus teki haavan tosi araksi, silloin oli kyllä sorbact nauhan vaihdot hirveitä. Antibioottikuurin jälkeen kivut taas väheni.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
@Neilikka Mä uin kyllä koko viime kesän järvissä setonin kanssa, pesin vaan puhtaalla vedellä sen jälkeen. ”Seisovassa” vedessä en saanut käydä (esim uima-altaat, paljut). Eli ehkä jos kanava rauhoittuu kesäksi, voit kysyä lääkäriltä mielipidettä uimiseen..

Mulla ei onneksi ole ollut alue juurikaan kipeä muutakun aina pari päivää leikkauksen jälkeen tai lääkärin sörkkiessä. Kerran tulehdus teki haavan tosi araksi, silloin oli kyllä sorbact nauhan vaihdot hirveitä. Antibioottikuurin jälkeen kivut taas väheni.
No voi ollakin mahdollista. Mutta minä en kyllä ui. Fisteli emättimestä peräsuoleen tai peräsuolesta emättimeen, johtavana en ui. Emätin on jo niin hellä etten voi kuvitella yhtään kirvelyä lisää.

Hapsu

Helpful
Country flag
Vahdin haavaa kuin haukka ja nytkin oon huolissani kun kudos on jo tursunnut haavan reunojen yli.. Onko kenellekään muulle käynyt tälläistä? Haavan halkaisija on nyt noin herneen kokoinen, ja pinta selvästi ihoa ylempänä, kun olisi iso vaaleapunertava luomi.
Tuo mun pullottava arpikudos muuten laskeutui itsestään, en kyllä ois uskonut kun oli niin ihmeellinen möykky vielä ennen pääsiäistä.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Tuo mun pullottava arpikudos muuten laskeutui itsestään, en kyllä ois uskonut kun oli niin ihmeellinen möykky vielä ennen pääsiäistä.
Hei Hapsu, enhän sanonut mitenkään kovasti, tyrmäävästi kannustustasi ja hyvää tarkoitustasi kohtaan? En tarkoittanut. Kipupäissäni menee niin vahvoiksi sanat välillä.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Minun leikkaus peruttiin hoitajalakon alkaessa aiemmin. Nyt keskiviikkona, kun täällä sairaalat palasivat ennalleen toimissaan, sain jonohoitajalta puhelun ja olinkin leikkauksessa melkein samoin tein :) Kuvitella!
Olin jäänyt tiistaina sairauslomalle ja jättänyt Maisaan viestin kirralle, että kun jonoja puretaan niin olen valmis ottamaan ajan kuin ajan. Leikkauksen suoritti eri kirurgi, mutta vaikuttaa osanneen hänkin työnsä ja nyt seton lepattaa alakerrassa. Leikkaus tapahtui nukutuksessa, parin tunnin kestoisena ja siihen päälle tunnin lääkeunet. Leikkauksessa ei muihin aiempiin kertoihin nähden ollut mitään uutta kuin kanyylin sijainti käsivarressa. Anestesiakandi ei saanut kämmenselästä suonta kiinni ja lääkäri tuikkasi sen sitten alas kyynärvarteen. Oli muuten kipiä! Hakatkaa suonet esiin mieluummin keinolla millä hyvänsä. Lopultahan se vuoti kanyylinpoiston jälkeenkin ja lähtötilanteessa haavasidos petti, olin yltäpäältä veressä kun se suihkusi kaikki omat vaatteeni vereen. Mites, onko muilla nukutuskäynti konkareilla ollut limaneritystä herätessä, niin, että on imulla jouduttu poistamaan?
Nyt seton on sen 2-3kk:tta ja toivoisin saavani poistoajan ennen juhannusta.

Mitäs teille muille kuuluu? :cool: Pystyttekö nauttimaan keväästä ja onko muilla hoitajalakko ollut harmiksi vaivanhoidossa?

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Minun leikkaus peruttiin hoitajalakon alkaessa aiemmin. Nyt keskiviikkona, kun täällä sairaalat palasivat ennalleen toimissaan, sain jonohoitajalta puhelun ja olinkin leikkauksessa melkein samoin tein :) Kuvitella!
Olin jäänyt tiistaina sairauslomalle ja jättänyt Maisaan viestin kirralle, että kun jonoja puretaan niin olen valmis ottamaan ajan kuin ajan. Leikkauksen suoritti eri kirurgi, mutta vaikuttaa osanneen hänkin työnsä ja nyt seton lepattaa alakerrassa. Leikkaus tapahtui nukutuksessa, parin tunnin kestoisena ja siihen päälle tunnin lääkeunet. Leikkauksessa ei muihin aiempiin kertoihin nähden ollut mitään uutta kuin kanyylin sijainti käsivarressa. Anestesiakandi ei saanut kämmenselästä suonta kiinni ja lääkäri tuikkasi sen sitten alas kyynärvarteen. Oli muuten kipiä! Hakatkaa suonet esiin mieluummin keinolla millä hyvänsä. Lopultahan se vuoti kanyylinpoiston jälkeenkin ja lähtötilanteessa haavasidos petti, olin yltäpäältä veressä kun se suihkusi kaikki omat vaatteeni vereen. Mites, onko muilla nukutuskäynti konkareilla ollut limaneritystä herätessä, niin, että on imulla jouduttu poistamaan?

Mitäs teille muille kuuluu? :cool: Pystyttekö nauttimaan keväästä ja onko muilla hoitajalakko ollut harmiksi vaivanhoidossa?
Hei @Neilikka ! Hienoa kuulla!
Olen täällä ollut niin mielissäni sinun hyvistä uutisista! Minulla olisi ensi viikon torstaina leikkaus nro 5 ja toivon, ettei peruutusta tule! Ei meinaan pääkoppa kestä ajatusta siitä.

Itselläni ei ole ollut tuollaista limaneritys vaivaa ainakaan tähän mennessä ollut kertaakaan 4:n nukutusleikkauksen jäljiltä. Oliko tuo imuhomma kuinka vastenmielinen kokemus?

Toivon sinulle pikaista toipumista leikkauksesta ja kaikkea hyvää jatkoa varten

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Hei @Neilikka ! Hienoa kuulla!
Olen täällä ollut niin mielissäni sinun hyvistä uutisista! Minulla olisi ensi viikon torstaina leikkaus nro 5 ja toivon, ettei peruutusta tule! Ei meinaan pääkoppa kestä ajatusta siitä.

Itselläni ei ole ollut tuollaista limaneritys vaivaa ainakaan tähän mennessä ollut kertaakaan 4:n nukutusleikkauksen jäljiltä. Oliko tuo imuhomma kuinka vastenmielinen kokemus?

Toivon sinulle pikaista toipumista leikkauksesta ja kaikkea hyvää jatkoa varten
Hei, pien peukut leikkauksellesi @JuhaS ;)

Minulla sitä limaneritystä on ollut kolmesta leikkauksesta kahdessa ja ekalla kerralla tunne tukehtumisesta jopa. Mutta ei mitään vaaratilanteita, kuitenkaan. Imulla on selvitty. Nyt viimeisimmän osalta en edes muista limaneritystä, oksentelua tai imutapahtumaakaan. Kuulin hoitajalta ja luin vain potilaskertomuksista. Eli en tiedä miltä se edes tuntuu. Mutta, mietinpähän miten yleistä se on. Tai vaikuttaako asento siihen, eli esimerkiksi jos leikkaavat pään kohdistuen alaspäin (että peppu on ylempänä) tms.

Aiemmin ei ole ollut kipuja lainkaan, kun taju palannut. Nyt tuntui ihmeellistä polttavaa tunnettana kipuna heti kun kärräsivät heräämöön. No siinäpä he suoraan suoneen kipulääkkeen laittoivatkin ja tokkuraan pääsin, kivut hävisi ja tunnin jatkounet kaupan päälle.

Marialiina

New Member
Country flag
Hei taas!
Onko kokemusta diskisiosta tai fistulektomiasta? Voiko näiden jälkeen tulla vielä takapakkia tai nämä epäonnistua? Mulle tehtiin ja sen jälkeen kun vatsa alkoi toimimaan niin ulostetta tulee jonkin aikaa pieniä määriä peräaukon lähelle...☹️ Mietin onko mahdollista että jostain tikkien raosta pääsisi vai onko tullut vaurioita ja peräaukosta pääsee tulemaan ulostamisen jälkeen...

reikäpyllys

Very Helpful
Country flag

Tosi hienoa että pääsit lakosta huolimatta jo leikkaukseen :). Minulla oli sama viimeksi kanyylin kanssa, se oli niin kipeä tuossa kyynärvarressa että pyysin hoitajaa ottamaan sen heti pois kun vain mahdollista ja sieltä suihkusi myös verta ympäriinsä. Kämmenen päälle minulla ei sitä edes saa, silloin ekalla kerralla yrittivät mutta meni vain suoni rikki. Kanyyli on kyllä ehkä yksi inhottavimmista ja kivuliaammista asioista sairaalassa :(. Minulla on nyt pieni kuoppa tällä hetkellä siinä kohdassa josta operoitiin, suihkuttelen edelleen pari kertaa päivässä varuilta, välillä sitä kohtaa saattaa nipistää tai kutittaa....muuten on niin outoa kun ei ole mitään, nykyään persus tuntuu jopa liiankin kuivalta. Olen tosin nyt käyttänyt Bevita R voidetta tuonne että persvaon ja yleensä tuo alapään ärtynyt iho rauhoittuisi, nyt ei olekkaan enää liikkuessa kutissut ja kirvellyt juurikaan, samalla myös tuo leikkaus kohta saa kosteutusta mitä se kuulemma tarvitseekin. En ole mitään arpigeelejä alkanut vielä käyttää kun en tiedä ovatko välttämättömiä ja tuo kohta on kuitenkin aika pieni. Keväästä olen nauttinut paljon taas luonnossa liikkuen ja valokuvaten :). Olen miettinyt että uskaltaisiko vähän juhlia vappua ja synttäreitä viikonloppuna ja ottaa vaikka muutaman pitkästä aikaa mutta en ole kehdannut soittaa tuonne sairaalalle ja kysyä asiaa etteivät luule että olisin vaikka jotenkin terveydestä piittaamaton ihminen. Kuukausi tulee nyt Torstaina viimeisestä operaatiosta vaikka tuntuu että siitä olisi jo enemmänkin aikaa. Psyyke on kyllä vielä tosi huono kaiken jäljiltä ja sairaudenpelkoa sekä ahdistusta on päivittäin, myös uupumus on voimakasta välillä. Kunpa saisi olla nyt edes kesän terve fyysisesti, muuta en uskalla vielä toivoa.

Problemoz

New Member
Country flag
Hei,

Kirjoittelin yhden postauksen aiemmin, kun en ollut vielä ensimmäistäkään leikkauksessa ollut, mutta eilen kävin kolmannessa.

Diagnoosina siis anaalifisteli, josta yhteys suoleen ja joka kehittänyt paisetta aina uudelleen ja uudelleen. Ensimmäinen leikkaus oli joulukuussa, toinen helmikuussa ja kolmas eilen. Aiemmissa leikkauksissa ei oo suoliyhteyttä löytynyt, vaikka se on magneetissa näkynyt + ilma on ekan leikkauksen jälkeen vaihtelevasti kulkenut muutakin, kuin oikeaa reittiä. Aiemmissa leikkauksissa on siis aina poistettu tulehtunut paisekudos ja toivottu sen jälkeen fisteli käytävän muodustuvan selkeämmäksi, että seuraavassa leikkeuksessa olisi mahdollista setonlanka laittaa. Eilen se sitten viimein onnistui, kirurgi poisti kookkaan noin 7cm pitkän ja 1cm leveän paiseen koteloineen päivineen ja sai setonlangan laitettua.

Tänään pitäisi kirurgilta tulla puhelua, mutta mieltä askarruttaa runsaasti eräs asia, johon toivoisin täältä kokemuksia ja ajatuksia. Leikkauksen jälkeen on selkeitä tuntohäiriöitä vasemmalla puolella kivespussin iholla + peniksessä ja muutenkin leikkausalueen ympärillä oleva iho on tunnoton, ei kokonaan, mutta selkeästi jotain hermovaivaa tai tuntohäiriöitä siinä on, mut on leikattu siis välilihan kohdilta hieman keskilinjan vasemmalta puolelta. Tunne hieman samanlainen kuin olisi ajanut polkupyörällä ja siinä joskus koko paketti puristuu satulaa vasten ja puutuu, mutta tuohan on aina palautunut satulasta nousun jälkeen hyvinkin pian. Onko muilla siis ollut vastaavia oireita leikkauksen jälkeen ja jos niin onko tunto palautunut, onko tälle täytynyt tehdä jotain toimenpiteitä tai kuulostaako tämä mitenkään normaalilta teistä? Monia arvauksia tuohon nyt on mistä voi johtua, mutta pelottaa helkutisti, että on veistelty jotain hermoa tai saatu joku hermopinne aikaan leikkauksen yhteydessä.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Hei,

Kirjoittelin yhden postauksen aiemmin, kun en ollut vielä ensimmäistäkään leikkauksessa ollut, mutta eilen kävin kolmannessa.

Diagnoosina siis anaalifisteli, josta yhteys suoleen ja joka kehittänyt paisetta aina uudelleen ja uudelleen. Ensimmäinen leikkaus oli joulukuussa, toinen helmikuussa ja kolmas eilen. Aiemmissa leikkauksissa ei oo suoliyhteyttä löytynyt, vaikka se on magneetissa näkynyt + ilma on ekan leikkauksen jälkeen vaihtelevasti kulkenut muutakin, kuin oikeaa reittiä. Aiemmissa leikkauksissa on siis aina poistettu tulehtunut paisekudos ja toivottu sen jälkeen fisteli käytävän muodustuvan selkeämmäksi, että seuraavassa leikkeuksessa olisi mahdollista setonlanka laittaa. Eilen se sitten viimein onnistui, kirurgi poisti kookkaan noin 7cm pitkän ja 1cm leveän paiseen koteloineen päivineen ja sai setonlangan laitettua.

Tänään pitäisi kirurgilta tulla puhelua, mutta mieltä askarruttaa runsaasti eräs asia, johon toivoisin täältä kokemuksia ja ajatuksia. Leikkauksen jälkeen on selkeitä tuntohäiriöitä vasemmalla puolella kivespussin iholla + peniksessä ja muutenkin leikkausalueen ympärillä oleva iho on tunnoton, ei kokonaan, mutta selkeästi jotain hermovaivaa tai tuntohäiriöitä siinä on, mut on leikattu siis välilihan kohdilta hieman keskilinjan vasemmalta puolelta. Tunne hieman samanlainen kuin olisi ajanut polkupyörällä ja siinä joskus koko paketti puristuu satulaa vasten ja puutuu, mutta tuohan on aina palautunut satulasta nousun jälkeen hyvinkin pian. Onko muilla siis ollut vastaavia oireita leikkauksen jälkeen ja jos niin onko tunto palautunut, onko tälle täytynyt tehdä jotain toimenpiteitä tai kuulostaako tämä mitenkään normaalilta teistä? Monia arvauksia tuohon nyt on mistä voi johtua, mutta pelottaa helkutisti, että on veistelty jotain hermoa tai saatu joku hermopinne aikaan leikkauksen yhteydessä.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Hei! Itselläni on ollut ainoat puutumisvaivat lähinnä siitä syystä että puuduteainetta on laitettu paljon. Ei mitään noin vakavaa ole käynyt kertaakaan, yleensä n.24h kuluttua tuntu palautunut. Tosin itselläni leikkaukset eivät sijaitse noin lähellä välilihaa vaan peräaukkoa. Ota ihmeessä tuo puutuminen lääkärisi kanssa puheeksi. Vaikuttaa aika selvästi siltä että hermot ovat saaneet jonkin asteisen tärskyn.

Kaikkea hyvää jatkoon ja hyvää toipumisaikaa!

Problemoz

New Member
Country flag
Hei! Itselläni on ollut ainoat puutumisvaivat lähinnä siitä syystä että puuduteainetta on laitettu paljon. Ei mitään noin vakavaa ole käynyt kertaakaan, yleensä n.24h kuluttua tuntu palautunut. Tosin itselläni leikkaukset eivät sijaitse noin lähellä välilihaa vaan peräaukkoa. Ota ihmeessä tuo puutuminen lääkärisi kanssa puheeksi. Vaikuttaa aika selvästi siltä että hermot ovat saaneet jonkin asteisen tärskyn.

Kaikkea hyvää jatkoon ja hyvää toipumisaikaa!
Hei

Kiitos vastauksesta. Mut leikattiin nukutuksessa, eli ehkä helpommin ymmärtäisin puutumisen, jos ois puuduteltu vaan. Lääkärille asiasta mainitsin, mutta mitään suurempaa reaktiota siihen ei tullut. "Ei normaalia, mutta joskus voi tapahtua" tyyppistä jargonia. Mitään tuolle asialle ei nyt ainakaan vielä tehdä, eli odotellaan ja toivotaan, josko tunto palautuisi kokonaan tai osittain, mutta joo selvästi se siltä vaikuttaa, että joku tai jotkin hermot saaneet hittiä leikkauksessa. Lääkäri sanoi kyllä, että läheltä kiveksiä on leikattu, mutta asia on tällä hetkellä enemmän seuraillaan linjalla. Enkä osaa sanoa mitä tuolle on edes tehtävissä, jos ei mitään varsinaista hermopinnettä ole tai isompaa hermoa katkennut. Heikkoutta ja outoa hermotuntemusta ollut vähän myös tuossa vasemmassa jalassa, mutta en tiiä onko se nyt niin outoa kun läheltä vasenta istuinkyhmyä on leikattu. Leikkausalue myös vielä erittäin turvoksissa, joka myös voinee vaikuttaa tuntoaisteihin, koitan nyt odotella ja toivoa parasta vaikka vähän paniikkia on puskenut päälle eilen ja toissapäivänä.