Jee! Sain viimein, kaipaamani tiedon uudesta leikkausajasta

Kaksi kuukauttahan tämä seton pitää vähintää olla, jos vaan kestää. Ja laskin edellisen leikkauksen jälkeen, että kesäkuun tokavikalla viikolla tulee tuo minimiaika täyteen ja uskalsin siihen turvautuakin ajatuksena, kunnes toivo horjui, kun eivät antaneet aikaa. Tai, kun ajattelin lähinnä ajavarausilmoituksen tulevan viimeistään 6-8vk:a ennen h-hetkeä. No, mutta pääasia, että nyt on uusi aika tiedossa, joka helpottaa myös työssäni muita osapuolia ym., kun tiedetään järjestää sijainen jne. Olen sellaisessa työssä, josta poissaolo vaikuttaa merkittävästi moneenkin eri osapuoleen, toimintoihin ja asiakkuuksiin, niin pakko olla joko tuuraaja.
Mutta niin, minulle tehdään se ilmeisesti melko tavanomainen, mutta ei se ensimmäinen kaikista vaihtoehdoista eli liukuläppäleikkaus. Onko täällä kellään siitä kokemusta? Tai tietoa? Jännittää, kun siinä on hyvät onnistumisprosentit, mutta eponnistuessaan ilmeisesti entistä synkemmät vaihtoehdot (tulehdukset ja niiden seuraamukset, fistelin avoimena pysyminen...). Että miten sitä osaa varjella ja hoitaa heti ensihetkinään ettei ompeleet repeä, tulehdu ym. Paikallaan tietysti olemalla. Mutta ruokavaliota mietin, että kun suoli toimii välillä ääripäästä toiseen ja en ole saanut sitä hallintaan pitkiin aikoihin siten, että tulisi edes useampaa päivää täysin tasalaatuista ulostetta. Aina on joko tosi, tosi löysää tai niin kovaa, että sattuu ulostaminen. Kovuus ei johdu lääkkeistä, sillä nytkin olen ollut pidempiä aikoja ilman ja silti voi olla kova. Ruokavalio muutoksia ei ole ja osaan mielestäni syödä mahd. kuiturikkaasti, monipuolisesti ym. Ja herkuttelut eivät ole viikottaisia.
Kirurgini kertoi edellisen leikkauksen tulohaastiksessa, että tämä leikkaus on suuri ja vaatii sairaalassa yöpymisen. Pelottaa tietysti sekin, kun minähän olen toivoton tapaus olemaan toisaalla yötä, en saa nukutuksi ja etenkin sairaalaoloissa kammoksun tiloja, joissa muita.
Sitten siitä ihon/ limakalvon paranemisesta. Ilmeisen nopiaa paranee alueet, jos ei synny tulehdusta tai lika ei kerry. No, minä ja noista suihkutteluista olen vöhän päässyt osalliseksi hyvässä ja huonossa. Hyvässä, että on melko hyvin pysyneet puhtaina alueet, jotka pitääkin wc-käyntien yhteydessä saadakin piettyä, mutta huonoa se jatkuva löträäminen, joka kuivattaa paikkoja sekä voi jopa ärsyttää ihoa. Olen melko maltilliseksi edellisen leikkauksen jälkeen saanut tilanteen molemmissa puolissa fisteliä, mutta ihmettelempä vain miten se emättimen ulostulon alue oli niin kipiä, kun nyt se ei kipuile juuri lainkaan. No, jostakin muistini sopukoista sainkin päähäni edellisen, uuden kirurgin lausuneen sairaanhoitajalle heräämössä, että on poistettu limakalvolta kasvanutta arpikudosta, granuloomaa (?) joka oli valtavaa. Mietin, kun viime kesän lopussa gynekologi oli hämmästellyt arpikudoksen laatua/ määrää, että eikö tällä välillä sitä ole poistettu/ hoidettu, oliko se kaiken kivun takana? Olen nähnyt tuttavani sormen, jossa haavasta lähti syntymään valtava granulooma kasvusto, joka ei itsekseen parantunut vaan piti kirurgisesti operoida. Se oli tosi hurjannäköinen. Ja iso. Niin jos tuommoisen kaltaisia kasvustoja on tuolla alakerrassakin, niin en tosiaan ihmetteelisi sitä syyksi kipuiluun ym. Ja verenvuotoihin ym.