Suomeksi

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Voin niin kuvitella miten ikävä kokemus ja kyllä varmasti hävettää. Itsellä jäi löysyyttä tuonne ja jos oikein kovasti pierettää en pysty kunnolla pidättämään sitä. Onneksi tälläinen tilanne tapahtui rappukäytävässä eikä ollut muita lähistöllä.
Voi jukra. Kyllä minulla pieruja tulee ihan peräaukostakin, voin päästää ne ulos. Mutta jos pietän niin ne pörähtää tuosta fistelistä. Jätin nyt yhteydenottopyynnön kirralle, että ootellaanko yhä yli viikko, vai aikaistetaanko aikaa tai meenkö päivystykseen. Pakko on saada kuvattua, että voivat laatia jatkon. Pelkään vaan, että tuo peräaukon möykky on joku leikkauksesta jäänyt juttu, joka tulehtunut tms.

Maryni

Very Helpful
Country flag
Hyv
Voi jukra. Kyllä minulla pieruja tulee ihan peräaukostakin, voin päästää ne ulos. Mutta jos pietän niin ne pörähtää tuosta fistelistä. Jätin nyt yhteydenottopyynnön kirralle, että ootellaanko yhä yli viikko, vai aikaistetaanko aikaa tai meenkö päivystykseen. Pakko on saada kuvattua, että voivat laatia jatkon. Pelkään vaan, että tuo peräaukon möykky on joku leikkauksesta jäänyt juttu, joka tulehtunut tms.
Hyvä tuota olisi aikaistaa ja kuvata. Toivottavasti saat mahdollisimman nopeasti avun. Paljon voimia!

Maryni

Very Helpful
Country flag
Kiitos @Maryni ! Joko sinä olet muutoin päässyt vaivasta eroon?
Tällä hetkellä tilanne on ok, eihän näistä koskaan tiedä jos uusii, toivon kyllä ettei uusisi. Edelleen alueelle tulee kipua, jos istuu enemmän ja kovalla ei voi oikeastaan ollenkaan istua muuten ei edes muistaisi koko fisteliä olleenkaan.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Tällä hetkellä tilanne on ok, eihän näistä koskaan tiedä jos uusii, toivon kyllä ettei uusisi. Edelleen alueelle tulee kipua, jos istuu enemmän ja kovalla ei voi oikeastaan ollenkaan istua muuten ei edes muistaisi koko fisteliä olleenkaan.
Ai vielä istumisessa noinkin kipiä :(
Mutta hyvä, jos muuten pärjäilet ja ei vaivaa enempiä. Jaksuja! ;)

LillaMuu

Helpful
Country flag
Noh, kirralla tutkivat viime kuussa asiaa ja eivät lähteneet sondilla kurkkimaan, kun haluavat katsoa tämän kuun kontrolliaikaan asti eli ensi viikon jälkeen on tuo aika. Huomaan heti, jos poissa kotoa ja istunut pidempiä aikoja, niin takamus on arka ja koskee yötä vasten.

Sitten, jossakin emättimen suulla on kohta, luultavasti se fistelin ulkosuu, josta yhä tulee suolikaasuja ja pieniä määriä ulostetta. Ja peräaukon vieressä, suolessa (?) tuntuu peukalonkynnen kokoinen möykky, joka kosketusarka. Se ei ole fistelin sisäsuun kanssa samalla puolella, vaan kello yhdeksässä kun fistelin sisäsuu kello 14:sta.

Järki se vaan on jo lähtenyt tämän kanssa... Ja luottamuskin horjuu, kun lukee vastaavia:

Jaana on mun tuttu ja paljon ollaan purettu tätä kun meillä on samankaltainen tilanne. Ihan hullua.

LillaMuu

Helpful
Country flag
Piti vielä sanoa että ihan perse toi tilanne Neilikka. Epätietoisuus on jotenkin vaikeaa kestää kun ei yhtään tiä mikä siellä alapäässä on oikea tilanne. Mä oon jotenkin luovuttanut tän suhteen. En mä usko että mulle ehjää persusta tuleekaan.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Piti vielä sanoa että ihan perse toi tilanne Neilikka. Epätietoisuus on jotenkin vaikeaa kestää kun ei yhtään tiä mikä siellä alapäässä on oikea tilanne. Mä oon jotenkin luovuttanut tän suhteen. En mä usko että mulle ehjää persusta tuleekaan.
Onkos sulla @LillaMuu jotakin probleemaa emättimen puolella tai siis vaikuttaako peppuvaiva etumukseen?

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Olin yhteydessä kirralle ja he ovat kovasti sitä mieltä, että jos ei ole kuumetta tai yleisvointi huonontunut merkittävästi, eivät erikseen tutki peräaukon pattivaivaa nyt aiemmin kuin kontrolliaika.
No tähän asti se on sillain hiipien ilmoitellut itsestään ja tänä aamuna sykkivällä kipuilulla tuntui. Yritin puristille sitä, minkä nyt se antoi ja siitä tihkuu peräaukon kautta sitä limasta mähnää, joka on vaihdellut sinapinkeltaisesta verisen punaiseen.
Ongelma tietysti se, että vaikka kipulääkkein tässä kotioloissa voinkin olla, jos ei pahene, niin pelko kuitenkin, jos se onkin jotain suurempaa tai vaikeahoitoista.
Päivystykseen meno ei innosta, kun tiedän notkuvani siellä loppupäivän. Ja luultavimmin vain sen magneetin voivat tarjota ensi hätään, eikä varsinaisesti nopeuta mitään tai vain ehkä pahentaa, jos sörkkivät haavoja ja fisteliäkin.
Ja tosiaan tuo epätietoisuus on jotain niin raskasta.

Weli13

Helpful
Country flag
Olin yhteydessä kirralle ja he ovat kovasti sitä mieltä, että jos ei ole kuumetta tai yleisvointi huonontunut merkittävästi, eivät erikseen tutki peräaukon pattivaivaa nyt aiemmin kuin kontrolliaika.
No tähän asti se on sillain hiipien ilmoitellut itsestään ja tänä aamuna sykkivällä kipuilulla tuntui. Yritin puristille sitä, minkä nyt se antoi ja siitä tihkuu peräaukon kautta sitä limasta mähnää, joka on vaihdellut sinapinkeltaisesta verisen punaiseen.
Ongelma tietysti se, että vaikka kipulääkkein tässä kotioloissa voinkin olla, jos ei pahene, niin pelko kuitenkin, jos se onkin jotain suurempaa tai vaikeahoitoista.
Päivystykseen meno ei innosta, kun tiedän notkuvani siellä loppupäivän. Ja luultavimmin vain sen magneetin voivat tarjota ensi hätään, eikä varsinaisesti nopeuta mitään tai vain ehkä pahentaa, jos sörkkivät haavoja ja fisteliäkin.
Ja tosiaan tuo epätietoisuus on jotain niin raskasta.
No huh,onpas ikävästi mennyt sinun tilanne.Perhana nää on kyllä yksiä hankalia hommia ja kun se vaiva on vielä tuolla varmaan ilkeimmässä mahdollisessa paikassa minne et itse edes näe.Itsellä on tilanne hyvä verrattuna sinuun,mutta tuli tuossa kanssa mietittyä mikä rumba tästä alkaa jos leikataan yms.No ei se meidän auta kuin vaan mennä näillä eväillä mitä on annettu.Varmaan aiemminkin olen täällä kirjoittanut,että helppoa se olisi jos kaikki pääsisi loppuun saakka ilman sairauksia ja vaivoja ja olen itse vain miettinyt,että joillain se on vielä huonommin asiat pahempien sairauksien kanssa.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Kirurgin juttusilla käyty ja hän tutki takamuksen. Siellä on ainakin ulkosuu avoimena fistelistä ja peräaukon möykyt ihmetyttää, joten magneettiin seuraavaksi. Tuntui olevan jonoa, kun sitä ei tehdäkään omassa sairaalassa ja huomenna soitettava jonohoitajalle, olisiko yhtään aikaisempaa aikaa... Sanat eivät riitä kuvailemaan miten pettynyt, turhautunut ja vihainen olen, vaikka tiesin ilman kirurgiakin ettei kaikki ole niin kuin pitäisi.

Noh, nyt on jo maksukatto täynnä, että sillälailla tulevat käynnit ei rasita taloudellisesti.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
No huh,onpas ikävästi mennyt sinun tilanne.Perhana nää on kyllä yksiä hankalia hommia ja kun se vaiva on vielä tuolla varmaan ilkeimmässä mahdollisessa paikassa minne et itse edes näe.Itsellä on tilanne hyvä verrattuna sinuun,mutta tuli tuossa kanssa mietittyä mikä rumba tästä alkaa jos leikataan yms.No ei se meidän auta kuin vaan mennä näillä eväillä mitä on annettu.Varmaan aiemminkin olen täällä kirjoittanut,että helppoa se olisi jos kaikki pääsisi loppuun saakka ilman sairauksia ja vaivoja ja olen itse vain miettinyt,että joillain se on vielä huonommin asiat pahempien sairauksien kanssa.
Olen aina aiemmin ajatellut noin, että voisi asiat olla hullumminkin. Ja tiedän, että täälläkin useimmilla kivinen ja pitkä polku ollut toipumiseen. Mutta en kykene enää ajattelemaan noin. Katse on vain omassa tilanteessa. Enkä tee sitä ilkeyttäni etten ajattele muita tai näe asiaa toisin, en vain kykene.

LillaMuu

Helpful
Country flag
Onkos sulla @LillaMuu jotakin probleemaa emättimen puolella tai siis vaikuttaako peppuvaiva etumukseen?
Ei pitäs oll auakkoa emättimen puolelle, ainakaan viimeisimpien kuvien yms mukaan mutta onkalo kulkee vaginan takaseinämän takama heti. Esim pissaan vieläkin seisoviltaan, sellasella pissakourulla, ja kun sen asetan tonne alaosastoon ja se vähän painaa sitä osastoa niin haavasta, joka on ihan siinä välilihan kohdilla, tursuaa mössöä ihan kunnolla. Tungen pakaroiden väliin sinne alas paperin kun muuten valuis reisiä pitkin.

Niin. Mies kuvasi tota mun takalistoa yks päivä ja onhan se nyt vottu auki koko pakaravaon matkalta ylhäältä alas asti. käytännössä koko pakaravako on avointa haavaa. Jostain sieltä alempaa on sitten syvyyttä kun sieltä vuotaa niin että tenat on housuissa ja niihin ihan tuleekin mömmöä. Vituttaa niin että ei veri kierrä päässä. Mä oon ihan jotenkin niin loppu et oon niinkun tietoisesto koittanut olla vaan ajattelematta asiaa ja yrittänyt olla niin ettö tää on nyt mun elämää jatkossakin, että ei tää parane. Emmää jaksa ees enää uskoa ja yhteenkään leikkaukseen en enää mene kun ei ne oo tähänkään asti auttanut.

Mulla on myös ms-tauti ja olin vertaistapaamisessa viikonloppuna. Kyllä ottaa päähän kulkea rengastyynyn kanssa joka paikkaan. Tai sellainen memoryfoam niskatyyny se on. Oon kangaskassiin sen piilottanut ja istun sen päällä. Oli tuskaölista istua melkein 4h, ei ihan yhtä soittoa mutta luitenkin. Nyt on sit haava vuotanut paljon enemmän kun ennen ja kipuillutkin. Että oliko taas sen arvosta? No ei mutta kun ei jaksais aina perua kaikkea tai jättää menemättä kun hajoo pää muuten.

Mulla on ensi tiistaina gastrolla aika. Ne hunauttaa mut ja tulee plastiikkakirurgikin katsomaan tilanteen. Saa nähdä kuinka syvä se haava nyt sit on ja mikä niiden ajatus on jatkosta... Mä oon ainakin iham vässynyt kaikkeen.

Mä kestäisin haavan jos se ei olis syvä ja jos se edes vähän näyttäisi jotain edistymisen merkkejä. Mutta kun ei oo jotenkin mitään toivoa niin vaikee kestää.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Voi @LillaMuu :hug: En tiedä mitä sanoisin. Miten se sitten kuitenkin on niin, että toiset joutuvat kärsimään sairauksista enemmän, kun joku ei koskaan. On vaan niin epätasapuolista.

LillaMuu

Helpful
Country flag
Voi @LillaMuu :hug: En tiedä mitä sanoisin. Miten se sitten kuitenkin on niin, että toiset joutuvat kärsimään sairauksista enemmän, kun joku ei koskaan. On vaan niin epätasapuolista.
sanoppa muuta. Kyl mä nää kestän mutta tämmönen kun ei pysty istumaan, kyykistymäänneilä toimiin niinkun edes seminormaalisti niin rassaa kyllä huolella. Ei uskois kuinka paljon hankaloittaa elämää se että ei pysty istua eikä kyykkiin tai kumartuun.

Ja olis ees jotain pientä merkkiä aina haavan paranemisesta, ees ihan pieni juttu niin jaksais jotenkin. Mutta kun ei ja oikeestaan just päinvastoin vaan niin ei enää oikeestaan jaksa olla edes optimistinen asian kanssa. Töihin on ollu kiva palata osa-aikaisesti, on jitqin muutakin ajateltavaa. Sähköpöytä ja moottorisänky on mun työskentelypaikat :D

Neilikka, myös sulle ihan hurjasti jaksamista. Mä tavallaan tiedän miksi mulle näin käy ja miks kaikkee hankalaa tulee eteen kun on se ns. Syy, crohn. Mutta varmasti hankalampaa henkisesti on kun ei oo sellasta mitä syyttää. Vaikkei se tilannetta muuta vaikka oliskin joku sairaus syynä mutta jotenkin ehkä helpompi kestää tai itelle ainkain jotenkin "odotettavissa". Paskaa kuitenkin.

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Hei kaikille ja helteistä Elokuuta! Tsemppiä @Neilikka , @Weli13 ja @LillaMuu te olette kyllä huipputyyppejä vaikka vastoinkäymisiä on tullut olantakaa!

Itselleni tuli nyt pikku vastoinkäyminen, joka herätti taas vanhat pelot fistelin uusiutumisesta. Onneksi tällä kertaa oli kyse haavaumasta peräaukossa. On kyllä hiukan kipeä tarpeilla käydessä mutta tästä pitäisi(taas) selvitä sillä perinteisellä 2kk rasvakuurilla ja täytyy muistaa pitää vatsan toiminta kunnossa. Mutta herkkää on meno kun maanantaina oli ripulia ja vatsanväänteitä kun esikoinen kantoi koulusta norovirusta. Ja nyt huomattiin tämä.

Luojan lykky että pääsin taas heti lääkäriin ja huoleni fistelistä oli aiheeton vaikka yhdet unet jo menikin asian tiimoilta sen verran muistutti kivut taas muustakin kuin haavaumasta... Noh,tästä on hyvä jatkaa!

Tsemppiä kaikille näistä helteistä kärsiville ja niille jotka niistä voivat nauttia :) !

Weli13

Helpful
Country flag
Hei kaikille ja helteistä Elokuuta! Tsemppiä @Neilikka , @Weli13 ja @LillaMuu te olette kyllä huipputyyppejä vaikka vastoinkäymisiä on tullut olantakaa!

Itselleni tuli nyt pikku vastoinkäyminen, joka herätti taas vanhat pelot fistelin uusiutumisesta. Onneksi tällä kertaa oli kyse haavaumasta peräaukossa. On kyllä hiukan kipeä tarpeilla käydessä mutta tästä pitäisi(taas) selvitä sillä perinteisellä 2kk rasvakuurilla ja täytyy muistaa pitää vatsan toiminta kunnossa. Mutta herkkää on meno kun maanantaina oli ripulia ja vatsanväänteitä kun esikoinen kantoi koulusta norovirusta. Ja nyt huomattiin tämä.

Luojan lykky että pääsin taas heti lääkäriin ja huoleni fistelistä oli aiheeton vaikka yhdet unet jo menikin asian tiimoilta sen verran muistutti kivut taas muustakin kuin haavaumasta... Noh,tästä on hyvä jatkaa!

Tsemppiä kaikille näistä helteistä kärsiville ja niille jotka niistä voivat nauttia :) !
Minulla oli kanssa nyt 2-3vkoa yksi isompi ja useampi pieni haavauma ja perhana kun sattui pelkkä istuminen pöntölle,saati huuhtelu bideellä.Nyt paripäivää on taas ollut homma kunnossa.Minkä rasvan ne antaa tuohon 2kk kuuriin? Itse olen jotain perusrasvaa laittanut mikä ei tuntunut auttavan ja sitten perään jotain lääkärin määräämää voidetta mikä oli jäänyt kaappiin ja sillä viikossa sai kuntoon aikalailla..

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Minulla oli kanssa nyt 2-3vkoa yksi isompi ja useampi pieni haavauma ja perhana kun sattui pelkkä istuminen pöntölle,saati huuhtelu bideellä.Nyt paripäivää on taas ollut homma kunnossa.Minkä rasvan ne antaa tuohon 2kk kuuriin? Itse olen jotain perusrasvaa laittanut mikä ei tuntunut auttavan ja sitten perään jotain lääkärin määräämää voidetta mikä oli jäänyt kaappiin ja sillä viikossa sai kuntoon aikalailla..
Hei!
Auts! Onpa ikävää. Minulle lääkäri kirjoitti xylocain-kipu/puudutegeeliä ensin puudutteeksi rasvanlaittoon jos on kipeä ja sitten diltiatzeemi-voidetta itse haavaumaan. Kolmas kerta kun on haavaumia ja tuo diltiatzeemi-voide on aina toiminut hyvin. Ainoa miinus että sitä ei saa kuin yliopistonapteekeista (aika harvassa on) En muista sitä toista voidetta mitä saa joka apteekista vapaasti. Siinä on kuulemma semmoinen sivuvaikutus että aiheuttaa päänsärkyä.

Toivottavasti tästä vastauksesta oli sinulle apua :)

Weli13

Helpful
Country flag
Hei!
Auts! Onpa ikävää. Minulle lääkäri kirjoitti xylocain-kipu/puudutegeeliä ensin puudutteeksi rasvanlaittoon jos on kipeä ja sitten diltiatzeemi-voidetta itse haavaumaan. Kolmas kerta kun on haavaumia ja tuo diltiatzeemi-voide on aina toiminut hyvin. Ainoa miinus että sitä ei saa kuin yliopistonapteekeista (aika harvassa on) En muista sitä toista voidetta mitä saa joka apteekista vapaasti. Siinä on kuulemma semmoinen sivuvaikutus että aiheuttaa päänsärkyä.

Toivottavasti tästä vastauksesta oli sinulle apua :)
Varmaan ensikerralla mentävä itsekkin lääkäriin hakemaan jotain kunnon rasvaa,kun näitä on nyt parikertaa tullut ja nyt parantuminen venyi pidemmäksi.Osittain varmaan tämmöisten kovien helteiden syy ja suojalappu sitten hiertää lisäksi.