Suomeksi

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Täällä alkaa kivut hieman hellittää. En tiedä johtuiko pahemmat kivut leikkausten määrästä vai mistä, mutta toipuminen on ollut haasteellisempaa kuin aiemmilla kerroilla.

Viimeisimmässä operaatiossa asennettiin siis uusi Seton lanka ja uuteen fisteliin tehtiin halkaisu/ tikit. Se uusi fisteli vaikuttaa hyvältä, parantuminen varmastikin alkanut ja tunne, että se menee yhdellä hoitoyrityksellä kuntoon.

Sensijaan tuo vanha, ikuiselta välillä tuntuva fisteli on nyt langoitettu ja toivon, että marraskuussa viimeistään poistavat ja operoivat. Lääkäri oli sitä mieltä, että laserilla yritetään. Mutta en sitten tiedä mitä mieltä olla, kun sitäkin on jo kertaalleen yritetty ja heti aukesi. No nyt olen kuitenkin yliopistollisen sairaalan kirurgien käsissä, onko se hyvä vai huono, niin nähtäväksi jää mitä tapahtuu. Inhottavinta lienee uuden lääkärin ylimielisyys ja tunne minulla, että en olisi vielä nähnyt kaikkea, kun kirurgi vertasi muihin ja kertoi, että Setoninkin voi pitää 6-12kk:tta. Järkyttävää.

Maryni

Very Helpful
Country flag
Minä luinkin @Maryni, että sulla on taustalla tuota "näppyisyyttä". Poikkeaako tämä niistä tai onko tässä jotain mikä huolettaa erityisesti?
Mä en ole saanut aikaiseksi koko puhelua, kun rupesi niin ahdistamaan että jos se on jotain pahempaa. Eroaa sillä tavalla että on entisen aripialueen ulkoreunalla ja siellä ei koskaan aiemmin ole ollut mitään. Eroaa myös niin että on isompi patti ja ei näy pinnassa mitään, aiemmat oli pienempiä arpialueella ja aina aukesivat. Ei satu painaessa ollenkaan. Edelliset oli kipeitä koskettaessa.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Mä en ole saanut aikaiseksi koko puhelua, kun rupesi niin ahdistamaan että jos se on jotain pahempaa. Eroaa sillä tavalla että on entisen aripialueen ulkoreunalla ja siellä ei koskaan aiemmin ole ollut mitään. Eroaa myös niin että on isompi patti ja ei näy pinnassa mitään, aiemmat oli pienempiä arpialueella ja aina aukesivat. Ei satu painaessa ollenkaan. Edelliset oli kipeitä koskettaessa.
Oi, no itsehän sen tietää parhaiten miten toimia. Ja, jos ei kipuile tai muutoin ole huomiota herättävä, niin ehkä ei syytä huoleen ;)

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Mites @Maryni sinun tilanteesi, kävitkö lääkärissä?

Ja entä @JuhaS, onko kipuiluihin tullut tolkkua?
Hei! Kiitos kysymästä :)
Olo parempi ja liekö sitten edellisen leikkauksen jälkeisijä peruja tai sitä että haavauma umpeutuu ja nämä vaivat sitten kiristävät/pistävät väillä.
Nyt vaikuttaa hyvältä ja taas voi jatkaa "normaalimpaa" elämää.

Tsemppiä jatkoon sinulle @Neilikka !

reikäpyllys

Very Helpful
Country flag
Olen miettinyt mitähän tänne kuuluu kun en ole vähään aikaan käynytkään. @Neilikka ja kaikki muutkin ketkä kärsitte edelleen tuosta piinasta voin tosiaan suositella sitä leikkaavaa setonia, hoitomuotona oli tosiaan yllättävän siisti ja suht kivuton verrattuna esim. laseriin. Itsekin vaatisin ehdottomasti sen uudestaan jos minunkin vaiva vielä uusiutuu. En istu edelleenkään kunnolla enkä tiedä tulenko enää istumaankaan mutta siihen on tottunut jo, enää ei tarvitse jännittää niin lihaksia onneksi. Mutta kyllä persus kipuilee aina hieman sen jälkeen jos on reilusti istunut. Nyt on taas vatsankin toiminta ollut välillä huonoa niin olen kauhulla ajatellut jos tuonne taas tulee uusi fisteli sen takia. Vähän aikaa sitten tosin olin valmis ottamaan vaikka neljäkin fisteliä takaisin mielummin kuin että olisi joku vakava sairaus, sellaisessakin pelossa jouduin elämään yli viikon kun löysin kyhmyjä rinnasta mutta ultrassa onneksi paljastui kystiksi. Kyllä mieli on siis edelleen sairaudenpelon uuvuttama. @Neilikka on kyllä uskomatonta ettei sinua ole vieläkään saatu hoidettua ja kärsit edelleen varmasti todella paljon :(. @Maryni voisiko se patti olla lipooma eli siis rasvapatti. Minulla tuntuu olevan niitä reisissäkin nykyään tosi paljon. Niitähän voi tulla mihin vaan. Tai sitten voisi olla myös kysta, niitäkin voi tulla mihin vaan ja kun se on lähellä tavallaan niin sanotun vamman saanutta aluetta eli leikkaus aluetta. Eikö sitä voisi lääkäri vaikka ensin ultralla katsoa niin ei tarvitsisi miettiä sitä.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Olen miettinyt mitähän tänne kuuluu kun en ole vähään aikaan käynytkään. @Neilikka ja kaikki muutkin ketkä kärsitte edelleen tuosta piinasta voin tosiaan suositella sitä leikkaavaa setonia, hoitomuotona oli tosiaan yllättävän siisti ja suht kivuton verrattuna esim. laseriin. Itsekin vaatisin ehdottomasti sen uudestaan jos minunkin vaiva vielä uusiutuu. En istu edelleenkään kunnolla enkä tiedä tulenko enää istumaankaan mutta siihen on tottunut jo, enää ei tarvitse jännittää niin lihaksia onneksi. Mutta kyllä persus kipuilee aina hieman sen jälkeen jos on reilusti istunut. Nyt on taas vatsankin toiminta ollut välillä huonoa niin olen kauhulla ajatellut jos tuonne taas tulee uusi fisteli sen takia. Vähän aikaa sitten tosin olin valmis ottamaan vaikka neljäkin fisteliä takaisin mielummin kuin että olisi joku vakava sairaus, sellaisessakin pelossa jouduin elämään yli viikon kun löysin kyhmyjä rinnasta mutta ultrassa onneksi paljastui kystiksi. Kyllä mieli on siis edelleen sairaudenpelon uuvuttama. @Neilikka on kyllä uskomatonta ettei sinua ole vieläkään saatu hoidettua ja kärsit edelleen varmasti todella paljon :(. @Maryni voisiko se patti olla lipooma eli siis rasvapatti. Minulla tuntuu olevan niitä reisissäkin nykyään tosi paljon. Niitähän voi tulla mihin vaan. Tai sitten voisi olla myös kysta, niitäkin voi tulla mihin vaan ja kun se on lähellä tavallaan niin sanotun vamman saanutta aluetta eli leikkaus aluetta. Eikö sitä voisi lääkäri vaikka ensin ultralla katsoa niin ei tarvitsisi miettiä sitä.
Kiva kuulla sinustakin!

Minulle ei voi leikkaavaa setonia laittaa, kun sitä ei voi pinnallistaa tai "leikkuuttaa". Lähinnä kait sijainnin takia. Kauheeta olisi myös ajatella 5cm matka peräaukosta ja -suolesta emättimeen revittynä halki.

Kaikkea hyvää sinulle, toivottavasti ikävät muistikuvat haalistuvat ja pääsisit elämään entistäkin täysipainoisempaa elämää ;):hug:

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Hei! Kiitos kysymästä :)
Olo parempi ja liekö sitten edellisen leikkauksen jälkeisijä peruja tai sitä että haavauma umpeutuu ja nämä vaivat sitten kiristävät/pistävät väillä.
Nyt vaikuttaa hyvältä ja taas voi jatkaa "normaalimpaa" elämää.

Tsemppiä jatkoon sinulle @Neilikka !
Mulla on kiristävää haavakipua ollut öisin tuossa uudessa fistelissä. Mutta se on tosi lievämuotoista ja vaikuttaa, että sekin yö yöltä hiipuu. Olen suoranaisrsti yllättynyt miten nopeesti tuollainen pinnallinen, halkaistu fisteliontelo voi parantua.

Kaikkea hyvää myös sinulle! ;)

reikäpyllys

Very Helpful
Country flag
Kiva kuulla sinustakin!

Minulle ei voi leikkaavaa setonia laittaa, kun sitä ei voi pinnallistaa tai "leikkuuttaa". Lähinnä kait sijainnin takia. Kauheeta olisi myös ajatella 5cm matka peräaukosta ja -suolesta emättimeen revittynä halki.

Kaikkea hyvää sinulle, toivottavasti ikävät muistikuvat haalistuvat ja pääsisit elämään entistäkin täysipainoisempaa elämää ;):hug:
Voi harmi jos se ei käy sinulle, itse koin sen todella hyvänä ja suht kivuttomana hoitona kun ei tullut mitään avo onkaloakaan nauhoineen. Tosin se oli aika rankkaa joka toinen viikko käydä sitä setonia aina kiristyttämässä spinaali puudutuksessa. Piti ottaa sitten aina ne suolentyhjennykset ja tuli se kivulias kanyylikin. Minun on edelleenkin vaikeaa uskoa että olen ainakin tällä hetkellä ihan ok tuolta persuksesta ja että yleensä voin kirjoittaa tänne tällä tavalla sillä viime syksynähän tilanne oli vielä ihan erilainen enkä voinut uskoa että nyt vuoden päästä se onkin tosiaan tällainen. Ja vaikka se uusisi niin nyt tiedän mistä hakea apua heti, ja voin todella lämpimästi suositella kirurgi Ilvestä kaikille. Sinulle myös kaikkea hyvää elämääsi, toivon niin että sinäkin pääset tuosta helvetillisestä vaivastasi pian ja saat terveytesi takaisin :hug:.

VoiPylly

New Member
Country flag
Moi kaikille!

Nyt tartteis apua.
Kaksi viikkoa sitten oli filac(laser) leikkaus. Kyseessä siis anaaliabsessi ja fisteli. Ennen laseria oli seton lanka pari kk.

Nyt oon ihan varma, ettei operaatio onnistunut. Leikkausalue oli ekat 5pv tosi jees. Sitten alko erittämään kirkasta ja veristä eritettä melko paljon, mutta siihen olinki varautunut. Nyt haava on kipeytynyt ja erittää paksua vihertävää eritettä. Lisäksi selkeästi ulostuloaukossa näkyy jatkuvan pidemmälle onkalo sen laser kudoksen keskellä. Näin ei varmaan pitäs olla??

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Moi kaikille!

Nyt tartteis apua.
Kaksi viikkoa sitten oli filac(laser) leikkaus. Kyseessä siis anaaliabsessi ja fisteli. Ennen laseria oli seton lanka pari kk.

Nyt oon ihan varma, ettei operaatio onnistunut. Leikkausalue oli ekat 5pv tosi jees. Sitten alko erittämään kirkasta ja veristä eritettä melko paljon, mutta siihen olinki varautunut. Nyt haava on kipeytynyt ja erittää paksua vihertävää eritettä. Lisäksi selkeästi ulostuloaukossa näkyy jatkuvan pidemmälle onkalo sen laser kudoksen keskellä. Näin ei varmaan pitäs olla??
Hei @VoiPylly ! Tervetuloa joukkoomme. Toki ikävää, että sinullakin tämä kiusallinen vaiva.

Missä kohdin sinulla on ulostulo?

Omasta kokemuksesta, niin ne ensi askeleet olisin tehnyt toisin kuin nyt miten hoidettu eli kannatan pikimmiten yhteyttä hoitavaan tahoon. Parempi ammattilaisen arvioida tilanne. Vitkuttelustatuskin hyötyä.

VoiPylly

New Member
Country flag
Hei @VoiPylly ! Tervetuloa joukkoomme. Toki ikävää, että sinullakin tämä kiusallinen vaiva.

Missä kohdin sinulla on ulostulo?

Omasta kokemuksesta, niin ne ensi askeleet olisin tehnyt toisin kuin nyt miten hoidettu eli kannatan pikimmiten yhteyttä hoitavaan tahoon. Parempi ammattilaisen arvioida tilanne. Vitkuttelustatuskin hyötyä.
Tuossa ihan 2-3cm aukosta ylöspäin.

Täytynee ensi viikolla hakeutua jos tämmösenään jatkuu...

Mulla on leikkaava seton ollut helmikuusta lähtien. Mitään kiristyksiä ei ole tehty. Välillä kun ulostulo vähän tukkeutuu ja sen takia kertyy painetta ja se kipeytyy, olen oppinut itse tökkimään pumpulipuikolla auki ja se helpottaa. Jonkin kerran myös tk:lla käynyt paremmin huuhtomassa. Ennen ollut sellainen kumilankamainen seton ja ei siitäkään huonoja kokemuksia, mutta tämän pitäisi helpottaa seuraavaa steppiä eli halkaisua.

VoiPylly

New Member
Country flag
Milloin sulla todettiin tuo a.absessi? Puhkaistiinko se?
Todettiin 11/21. Puhkesi itse tammikuussa ja keväällä leikkausjonoon. Kesäkuussa laitettiin seton ja tosiaan nyt pari vko sitten laser.

Olen jo varma, että ei onnistunut Erittää paksua märkää, täytynee alottaa antibiootti josko vielä saisi pelastettua, mutta epäilen. Kaikki se "laserkudos" näyttää poistuneen ja pelkkä onkalo ammottaa pahempana kuin ennen.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Todettiin 11/21. Puhkesi itse tammikuussa ja keväällä leikkausjonoon. Kesäkuussa laitettiin seton ja tosiaan nyt pari vko sitten laser.

Olen jo varma, että ei onnistunut Erittää paksua märkää, täytynee alottaa antibiootti josko vielä saisi pelastettua, mutta epäilen. Kaikki se "laserkudos" näyttää poistuneen ja pelkkä onkalo ammottaa pahempana kuin ennen.
Onko sinulle antibioottia määrätty? Hämmentävää, kun itsellä ei kertaakaan.

Onko muita tuntemuksia fistelissä? Ilmaa...ulosteen karkailua tms.?

Miten alkujaan tämä paise teki sinulle tuntemuksia?

VoiPylly

New Member
Country flag
Onko sinulle antibioottia määrätty? Hämmentävää, kun itsellä ei kertaakaan.

Onko muita tuntemuksia fistelissä? Ilmaa...ulosteen karkailua tms.?

Miten alkujaan tämä paise teki sinulle tuntemuksia?
Joo, oli antibiootit heti kun todettiin ja nyt laserin jälkeen viikon. Eilen olin yhteydessä lääkäriin ja käski aloittaa uudestaan, huomenna arvioon.
Välillä tuntuisi kun ilma karkaisi onkalosta, mutta en ole varma.

Alkuun huomasin vain patin, ei ollut edes kipeä kun muutaman viikon päästä. Yllättävän pienin kivuin pääsin, siksi eka lääkäri ei uskonut peräaukon paiseeksi. Sanoi että ko. potilaat huutavat kun paiseeseen koskee

Weli13

Helpful
Country flag
Kävin tänään paksusuolen loppuosan tähystyksessä.Toimenpide meni helposti kuten aiemmillakin kerroilla,itse tyhjennys taas tuotti tuskaa,kun ei saanut nukuttua wc ramppaamiselta.Gastrolääkäri ehdotti samalla,jos mentäisiin ohutsuoleen asti,kun kerran hommaan on ryhdytty ja näytti kaikki todella hyvältä,ei tulehduksista merkkejä missään.Sain varmistuksen asialle,että pääsen itsekin vihdoin fistelin kanssa tapaamaan kirurgia,eikä tarvitse mitään biologisia lääkityksiä aloittaa tällä erää.Onhan tässä kohta kaksivuotta menty fisteli perseessä,toki aika hyvin olen sen kanssa pärjännyt,mutta saisi se poiskin sieltä minun puolesta lähteä.Olen tässä parin vuoden aikana käynyt 3x magneetti kuvissa, 2x kolonoskopia,1x kapselikuvaus ja lukemattomia kertoja labrassa/sairaalassa vatsan takia ja kärsinyt yhden clostridium bakteerin antibiooteista mitkä päivystyksen lääkäri määräsi,kun ekaa kertaa menin fistelin kanssa näytille sairaalaan.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Kävin tänään paksusuolen loppuosan tähystyksessä.Toimenpide meni helposti kuten aiemmillakin kerroilla,itse tyhjennys taas tuotti tuskaa,kun ei saanut nukuttua wc ramppaamiselta.Gastrolääkäri ehdotti samalla,jos mentäisiin ohutsuoleen asti,kun kerran hommaan on ryhdytty ja näytti kaikki todella hyvältä,ei tulehduksista merkkejä missään.Sain varmistuksen asialle,että pääsen itsekin vihdoin fistelin kanssa tapaamaan kirurgia,eikä tarvitse mitään biologisia lääkityksiä aloittaa tällä erää.Onhan tässä kohta kaksivuotta menty fisteli perseessä,toki aika hyvin olen sen kanssa pärjännyt,mutta saisi se poiskin sieltä minun puolesta lähteä.Olen tässä parin vuoden aikana käynyt 3x magneetti kuvissa, 2x kolonoskopia,1x kapselikuvaus ja lukemattomia kertoja labrassa/sairaalassa vatsan takia ja kärsinyt yhden clostridium bakteerin antibiooteista mitkä päivystyksen lääkäri määräsi,kun ekaa kertaa menin fistelin kanssa näytille sairaalaan.
@Weli13 Mistä nämä sinun oireet ja hoidot alkujaan? Puhuit tyhjennyksistä. Onko ne miten haasteellisia? Entä ne tähystykset? Miten päädyit niihin?

Huh! Kuulostaa vaan niin rankalle. Ja, että nyt vasta fistelien hoito. Huh!