Suomeksi

Weli13

Helpful
Country flag
Juu, juurikin siinä suulla. Siinä ei ollut samaa ongelmaa, kuin tässä ensimmäisessä fistelissä eli olisi sulkijalihaksen läpi menevä, 2-3cm syvyydessä aina sinne emättimeen asti eli yli 4cm pitkä. Tuo pinnallinen oli "vain" 1,5cm. Mutta jos nyt ymmärsin oikein, niin on syytä hoidattaa pienimmätkin, kun nehän voi muodostaa paiseen tai muun tulehduksen.

Minä toissailtana vielä valittelin, kun kiristi ja vihloi laaseroitua aluetta. Nyt ei kiristä, vaan kaasut peräsuolesta pörisee fisteliä pitkin emättimeen.... että kyllä taas vaatii luonnetta hyväksyä tilanne.
Jeps,kyllähän niistä ongelmia tulee varmaan jos ei hoidata ja eihän tuo kivaa ole,että perästä valuu tavaraa..Mitenkä tuollaisen halkaisu operaation jälkeen wc käynti onnistuu? Muistelin,että joku ainakin oli laittanut puudutetta ilmeisesti jotain iholle sivellettävää? Onko muita vinkkejä mitä tuohon kannattaa tehdä? En lääkäriltä tajunnut kysyä,mutta auttaako perskarvojen ajelu esimerkiksi asiaa..
Luonnetta vaatii kyllä nämä hommat,varsinkin sinulla kuulostaa vielä vaikeammalta tuo kyllä.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Jeps,kyllähän niistä ongelmia tulee varmaan jos ei hoidata ja eihän tuo kivaa ole,että perästä valuu tavaraa..Mitenkä tuollaisen halkaisu operaation jälkeen wc käynti onnistuu? Muistelin,että joku ainakin oli laittanut puudutetta ilmeisesti jotain iholle sivellettävää? Onko muita vinkkejä mitä tuohon kannattaa tehdä? En lääkäriltä tajunnut kysyä,mutta auttaako perskarvojen ajelu esimerkiksi asiaa..
Luonnetta vaatii kyllä nämä hommat,varsinkin sinulla kuulostaa vielä vaikeammalta tuo kyllä.
Hei @Weli13 ! Hyvin onnistui itsellä. Vaikka kokemusta muistakin operaatioista.

Nuo puudutegeelit on hyviä, jos ne toimii itsellä ja jos se siis auttaa ulostamisessa. Itsellä ei ole kovanvatsan vaivaa, joten puudutegeeliä en siihen ole tarvinnut. Mutta muistaakseni @reikäpyllyssä käytti vessakäynneillä ja helpotti, jos en väärin muista. Sensijaan puudutegeelin hyvyydestä voin puhua naisilla tuon emättimen seudun kiputilojen puolesta. Se on oikein loistavaa mähnää, kun jokin siinä etumuksessa kipuilee. Kokeilin huvikseni pikkuruiseen palovammaan kädessä ja ei mitään vaikutusta. Eli riippuu varmaan niin kohdasta, vaivasta ja ihmisestä. Se on silleen kohtuuhintainen, joten sen puolesta voi kyllä kokeilla!

Mutta uskon, että sulla se leikkaus ja toipuminen sujuu hyvin. Älä jännitä jälkitiloja. Pari ekaa vessakäyntiä pitää ehkä psyykata ittesä, mutta sen jälkeen tasoittuu varmaan. Älä syö kuitenkaan ennen leikkausta pähkinöitä, siemenleipiä, hitaastisulavia lihavalmisteita tai hedelmiäkään. Kuitupitoista, protskua ja helposti sulavaa ;)

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Anteeksi rujot sanani ja kuvaelmat, etenkin miehiltä. Kun ei varmasti kenenkään lempipuheenaihe ole kuulla naisen alapäästä puhuttavan näin kun puhun. Mutta mitään en häpeilen, enkä tarkoita kenenkään alapäälle pahaa.

Mutta nyt on tosiaan se tilanne, että laaseroitu alue on avoinna ja suolikaasut kulkee siitä läpi. Tarkoituksena on tuon avonaisen käytävän vetäytyvän, vähän kerrassaan umpeen. Toisaalta, tämän olisi luullut jo tapahtuvan liki heti laaseroinnin jälkeen. Mutta näin vain on, taas, että käytävä huljuaa läpi peräsuolesta kaiken. Noh, onneksi siellä on tikeistä jokunen jäljellä, jotta toivoa on. Älä siis @Weli13 pelkää tulevaa. Olen siis käynyt päivystyksessä, kipujen ja suolikaasukarkailujen takia ja saanut lisä antibioottihoidon viikoksi. Kontrolliaika 8vk:n päähän on olemassa, mutta päivystävän lääkärin mukaan voin toivoa aikaistettua kontrolliaikaa (aivan kuten ekan laaseroinnin jälkeenkin, 4-6/22).

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Anteeksi rujot sanani ja kuvaelmat, etenkin miehiltä. Kun ei varmasti kenenkään lempipuheenaihe ole kuulla naisen alapäästä puhuttavan näin kun puhun. Mutta mitään en häpeilen, enkä tarkoita kenenkään alapäälle pahaa.

Mutta nyt on tosiaan se tilanne, että laaseroitu alue on avoinna ja suolikaasut kulkee siitä läpi. Tarkoituksena on tuon avonaisen käytävän vetäytyvän, vähän kerrassaan umpeen. Toisaalta, tämän olisi luullut jo tapahtuvan liki heti laaseroinnin jälkeen. Mutta näin vain on, taas, että käytävä huljuaa läpi peräsuolesta kaiken. Noh, onneksi siellä on tikeistä jokunen jäljellä, jotta toivoa on. Älä siis @Weli13 pelkää tulevaa. Olen siis käynyt päivystyksessä, kipujen ja suolikaasukarkailujen takia ja saanut lisä antibioottihoidon viikoksi. Kontrolliaika 8vk:n päähän on olemassa, mutta päivystävän lääkärin mukaan voin toivoa aikaistettua kontrolliaikaa (aivan kuten ekan laaseroinnin jälkeenkin, 4-6/22).
Toivottavasti pääset nopeammin uuteen kontrolliin :) itselläni on lääkäriaika 18.11, jospa sitten saisin tähän epätietoisuuteen varmistuksen..kyllä olot on sen mukaiset että jotain täällä takapuolessa on :( oli uutiset sitten mitä tahansa,pääasia että saisi tiedon asiaan.. äläkä sinä yhtään pahoittele sanojasi @Neilikka ! Hienoa että kerrot asioista niinkuin ne on! Ei näistä täällä puhuttaessa tarvi kierrellä miten asiat on..kaikki meistä tietää millaista helvettiä tämä välillä on!
Tsemppiä kovasti tulevaan :)

reikäpyllys

Very Helpful
Country flag
Minullehan tehtiin silloin toiseen pinnaliseen fisteliin se halkaisu leikkaavan seton hoidon ohella, se parani aika nopeasti ja käytin tosiaan niin kuin @Neilikka muistelikin sitä xylocain puudutegeeliä vessakäyntien yhteydessä. Eli ensin sitä geeliä peräaukon ja sen haavan alueelle, sitten vähän aikaa odottaa että alkaa vaikuttamaan. Ihmettelin itsekin miten kivuttomia vessakäynnit oli sillä sen laseroperaation jälkeen vuotta ennen josta jäi se syvä onkalo nauhoineen, kivut olivat suorastaan epäinhimilliset suihkutteluineen päivineen. Silloin en saanut puudutegeeliä...enkä oikeastaan edes tiennyt että sellaista on, tiedä sitten olisiko sekään auttanut kun se haava oli niin syvä. Nyt keväällä kun olin operoitavana niin laittoivat sitä reseptille ja antoivat heti silloin pari tuubia mukaan kun lähdin kotiin että kannattaa tosiaan pyytää sitä heti, helpottaa kummasti sen ajan :).

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Huh! Itselläni oli 99÷ pelko että on uusi fisteli,muttei löytynyt mitään kun eilen tutkittiin ja ronkittiin. Kuulemma suolesta voi erittyi ns.suolilimaa joka on tuollaista hailakan punertavaa,nestettä ja kuulemma myös olematon haavauma ollut myös,mikä voisi nämä kivut selittää. Toki, nyt kivut on poissa lähes kokonaan pehvasta,koska maanantaina sain töissä pahan selkälihaskrampin johon syön nyt särkylääkettä ja lihasrelaksantteja urakalla :D

Jotenkin outo tunne valtasi,kun eilen sain hyviä uutisia fistelistä. Olin niin asennoitunut jo uuteen kierteeseen että tuntuu kierolla tavalla jotenkin "pettyneeltä" kun tuntuma ei pitänytkään paikkansa. Ja tiedän, tämä tuntuu teistä varmaan ihan hölmöltä puhua näin,mutta tältä vain ensinnä tuntui

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Huh! Itselläni oli 99÷ pelko että on uusi fisteli,muttei löytynyt mitään kun eilen tutkittiin ja ronkittiin. Kuulemma suolesta voi erittyi ns.suolilimaa joka on tuollaista hailakan punertavaa,nestettä ja kuulemma myös olematon haavauma ollut myös,mikä voisi nämä kivut selittää. Toki, nyt kivut on poissa lähes kokonaan pehvasta,koska maanantaina sain töissä pahan selkälihaskrampin johon syön nyt särkylääkettä ja lihasrelaksantteja urakalla :D

Jotenkin outo tunne valtasi,kun eilen sain hyviä uutisia fistelistä. Olin niin asennoitunut jo uuteen kierteeseen että tuntuu kierolla tavalla jotenkin "pettyneeltä" kun tuntuma ei pitänytkään paikkansa. Ja tiedän, tämä tuntuu teistä varmaan ihan hölmöltä puhua näin,mutta tältä vain ensinnä tuntui
Loistavaa @JuhaS ! Saat ehkä ainakin hetkeksi mielenrauhan fisteliongelmasta, vaikka harmillista kun selkä prakaa.

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Täällä ei muutosta parempaan ole näkynyt ja tulevalla viikolla on aika hakeutua hoitoon. Kipuilut on ehkä vähän muuttuneet, mutta yhä voi olla pahojakin aikoja. Märkäeritystä on jopa ehkä enemmän kuin aluksi eli siitä päätellen takamus mätänee vain.

Weli13

Helpful
Country flag

Itse kanssa rikoin selkäni töissä.Ei tässä ihan nuoria enään näköjään olla ja ei kaikkea voi itse yrittää nostella :).Olen itse nyt käyttänyt bebanthenin emulsiovoidetta jokapäivä noiden suojalappusten kanssa ja ei ole tullut enään niitä ilkeitä haavaumia.Tai jos on jotain pientä tullut silloin kun en ole käyttänyt,niin nopeasti lähtee tuolla pois.Kannattaa kokeilla vaikka pikkutuubin verran aamuisin laittaa hieman.

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Täällä ei muutosta parempaan ole näkynyt ja tulevalla viikolla on aika hakeutua hoitoon. Kipuilut on ehkä vähän muuttuneet, mutta yhä voi olla pahojakin aikoja. Märkäeritystä on jopa ehkä enemmän kuin aluksi eli siitä päätellen takamus mätänee vain.
Voi ei @Neilikka ! Mitenkäs olet nyt jaksellut ja hakeuduitko jo hoitoon? Kovasti tsemppiä :) !

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Hoitoon olen hakeutunut, odottelen kutsua sairaalaan. Pitäisi tulla ensi viikon keskiviikkoon mennessä. Sairausloma on nyt alustavasti viikon. Märkäerite dunkkaa kyllä niin pahalle, että ei jää keneltäkään haistamatta se. Saati ne suolikaasut. Yök!

Kumpa siis pääsisin hoidettavaksi. Toivotonta tämä on...

Sirkka

New Member
Country flag
Hei vaan kaikki.
Sain tässä välissä 7 tervettä vuotta. Nyt 3 viikkoa sitten tuli absessi,joka puhkottiin. Nyt taas uudelleen märkää täynnä. Pitäis lähteä taas päivystykseen...
Mulle tehtiin siis aikoinaan 8 fisteli leikkausta. Joten todennäköisesti taas mennään samaa rumbaa kohti.

Sirkka

New Member
Country flag
Tuossa ns klo 7 kohdalla.
Ei ole kuvannettu vielä. Kauheat jonot gastrokirralle. Jos tämä koko ajan täyttyy niin pitää pyytää kiirehtimislähetettä.
Tämä on tosiaan niin tuttua 7 vuoden takaa

Neilikka

Very Helpful
Country flag
Ei ole kuvannettu vielä. Kauheat jonot gastrokirralle. Jos tämä koko ajan täyttyy niin pitää pyytää kiirehtimislähetettä.
Voi voi. Ja harmillista, että uusii. Kiirehdi ihmeessä, ettei vain pääse täyttymään uudestaan tai muodostamaan fisteliä.

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Hoitoon olen hakeutunut, odottelen kutsua sairaalaan. Pitäisi tulla ensi viikon keskiviikkoon mennessä. Sairausloma on nyt alustavasti viikon. Märkäerite dunkkaa kyllä niin pahalle, että ei jää keneltäkään haistamatta se. Saati ne suolikaasut. Yök!

Toivottavasti pääset silloin hoitoon! Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinne :)

Ihmehomma

New Member
Country flag
Oliko täällä ketää jolla peräsuolesta fisteli emättimeen? Onko minkämoisia kipuja fistelissä?
Moikka. Minulla on todettu tällainen fisteli 4kk sitten. Ensin paise ja se tyhjennettiin Helsingissä Naistenklinikalla bartholinin rauhasen paiseena, mutta kun ei parantunutkaan odotetulla tavalla niin vihdoin otettiin MRI ja löytyi emätin-peräsuoli fisteli. Viikko sitten nukutuksessa laitettu seton-lanka. Minulle sanottiin, että langan kanssa eläminen ei tule vaikuttamaan normaaliin arkeen mutta kohdallani ainakaan vielä niin ei ole käynyt. Minulta ei aijemmin tullut kaasua tai kakkaa alapäässä, nyt tulee. Kirvelyä, kutinaa, kipua ja yleistä epämukavuutta koko ajan, Suunnitteilla 2kk päästä oli liukuläppä leikkaus, mutta tänään tuli puhelu, että fisteli koitetaan hoitaa laaserilla. Onko täällä kohtalotovereita?

Maryni

Very Helpful
Country flag
Onko sinulla kokemusta paiseesta joka uusii antibioottikuurin jälkeen samaan paikkaan, minulla ei siis kahdella kertaa tarvinnut avata sitä ja nyt jännitän uusiiko vielä? Täällä eivät ultranneet kun lääkäri ei usko, että on fisteliä kun ei ulostuloaukkoa näy iholla. Itse pelkään että alla fisteli.

Maryni

Very Helpful
Country flag

Kovasti voimia! Toivottavasti pääset pian hoitoon.