Suomeksi

Mp1234

New Member
Country flag
Tsemppiä kaikille. Täällä maaliskuussa puhkaistiin paise vasemmasta pakarassa ja 2vko sitten kävin ensimmäistä kertaa ulkona viihteellä. Heti maanantaina haavakohta oli hieman koholla ja vähän arka. Kävin gastrolla, joka totesi, että seurataan. Kohonnut patti kuitenkin hävisi pari päivää lääkäriajan jälkeen, oli taas ”normaali”.

Eilen sitten ensimmäistä kertaa tein maastavetoa ja tänä aamuna samalla tavalla leikkausarpi hieman koholla ja arka. Onko muilla kokemuksia vastaavasta, että oireilee tälleen ja ”palautuu” normaaliksi vai onko fistelin merkki?

kirpeä

New Member
Country flag
Hellurei.
Tämä onkin ollut ainoa palsta mistä on saanut kokemustietoa fisteleistä ja paiseista. Ihanan moni on myös parantunut ja se jotenkin luo uskoa tulevaan.

Olisikin kysyttävää tuosta liukuläpästä, että mistä sen tietää onko se toiminut vai ei? Ja kauanko nämä kivut ovat kestäneet? Olin osastolla kivun hoidossa 2vrk ja edelleen on aika tuskaista.

Minut leikattiin maanantaina ja tehtiin liukuläppä toimenpide. Leikkausta ennen oli kuukauden setonit. Seton leikkausta odotin vuoden. Nämä perianaaliabsessit alkoi jo vuonna 2021 ja olin osastolla korkeiden tulehdusarvojen takia. Fisteliä ei ensin magneettikuvissa näkynyt mutta haavaonkaloa huuhdellessa huuhteluvesi välillä kiersi interniaukosta.

Mites teillä muilla on sujunut? Aika hiljaista ollut täällä viime aikoina..

Hankala tapaus

New Member
Country flag
Hellurei.
Tämä onkin ollut ainoa palsta mistä on saanut kokemustietoa fisteleistä ja paiseista. Ihanan moni on myös parantunut ja se jotenkin luo uskoa tulevaan.

Olisikin kysyttävää tuosta liukuläpästä, että mistä sen tietää onko se toiminut vai ei? Ja kauanko nämä kivut ovat kestäneet? Olin osastolla kivun hoidossa 2vrk ja edelleen on aika tuskaista.

Minut leikattiin maanantaina ja tehtiin liukuläppä toimenpide. Leikkausta ennen oli kuukauden setonit. Seton leikkausta odotin vuoden. Nämä perianaaliabsessit alkoi jo vuonna 2021 ja olin osastolla korkeiden tulehdusarvojen takia. Fisteliä ei ensin magneettikuvissa näkynyt mutta haavaonkaloa huuhdellessa huuhteluvesi välillä kiersi interniaukosta.

Ei taida kenelläkään olla mitään positiivista tapahtunu. Itse lopetin proteiinin syömisen, kun ei mitään vaikutusta. Paitsi painon nouseminen, heh.

Me ollaan kaikki niin erilaisia tapauksia, mulla ei ole ikinä ollu mitään kipuja vaikka on leikelty monta kertaa. Mun kaksi ekaa liukuläppää ei toiminut, ilma alkoi kuplia ulos jo parissa päivässä.

Kävin taas lääkärissä 1.6. ja laittoi leikkausjonoon. Katsovat salissa tilannettani gynekologin kanssa. Jospa se gynekologi ymmärtäisi, että ensimmäisen lääkärin tekemä turha halkaisu pitää korjata. Mitä enemmän lääkäreitä, sitä huonompi lopputulos??? Ei voi ku toivoa että jotain positiivista tapahtuis.

Kävin samalla sairaanhoitajan luona keskustelemassa leikkaukseen menosta. Kotona luin mitä oli kirjoittanut kanta-palveluun. Hoitajan mielestä olimme keskustelleet tupakoinnin lopettamisesta ja alkoholin käytön lopettamisesta. En kyllä tupakoi enkä juo alkoholia. En tiedä kenen potilaan tietoja oli liittänyt mun teksteihin. Kaikki pitää tarkistaa itse ku toikin virhe voi vielä joskus tulla esiin ja väittävät mua alkoholistiksi. Että sellasta...

JuhaS

Very Helpful
Country flag
Hei! Minulla oli fisteli joka hoidettiin mutta sitten paljastui fissuura, jota nyt parastaikaa hoidetaan. Miten muilla kohtalotovereilla on fissuuraa hoidettu ja paraniko?
Tulin pitkästä katsomaan palstaa ja näin tämän. En tiedä auttaako näin myöhään tähän vastata mutta itsellä 2x fissuura ja molemmilla kerroilla 8vk rasvakuuri diltiatseemivoidetta peräpäähän 2x päivässä auttoi.

Mukavaa kesää sinulle ja kaikille palstalaisille sekä hyvää juhannusta!

tahmatassu

New Member
Moi kaikille.

Löysin tämän palstan kun paise alkoi toistamiseen vaivata tämän vuoden alkupuolella ja jonkin verran teidän kokemuksia lueskelin omaa hoitoa odotellessa. Jätin lukemisen silloin sikseen kun oli niin hurjia tarinoita mutta täällä ollaan ja nyt uskaltauduin itsekin osallistumaan keskusteluun.

En ole varma onko mun vaivasta kyse just sinus pilonidaliksesta - hoidettu kuitenkin pakaravaon paiseena joka lienee lähes, ellei täysin, sama asia? Talvella tohtori halusi väkisin tuon paiseen viiltää auki kun oli alkanut vuotamaan, mutta eihän sieltä silloin enää mitään tullut.

Nyt kärsin kolmatta kertaa tästä kirotusta paiseesta. Sain just antibiootit ja tänään tuo patti päätti tyhjentyä itsestään, mikä on ilmeisesti ihan hyvä. Kivasti valui kyllä tavaraa ulos ja esim. kävelystä tuli heti helpompaa.

Mua vaivaa ehkä tässä touhussa se, ettei koskaan oo ollut puhetta esim. leikkaushoidosta? On määrätty antibiootit, annettu kotihoito-ohjeita ja sitten vähän semmoisella "sormet ristiin ja toivo parasta" meiningillä kotiin. Viimeksi tosiaan sit tohtori halusi sen operoida pienesti auki jos saisi tyhjennettyä, mutta muusta ei ollut sitten puhetta. Eikä nytkään, kun kävin hakemassa nuo tropit.

Onko tää siis ihan normi käytäntöä, montako kertaa tämän täytyy uusia ennenkuin sitä hoidetaan muutoinkin kuin antibiooteilla? Ei sillä, että mulla hirveää hinkua olisi päästä operoitavaksi, mutta eihän tämä jatkuva antibioottien napsiminenkaan voi kovin hyväksi olla.

Jostain kohtaa ketjua bongasin myös suosituksia mm. d-vitamiinista ja homeopatiasta. Niitäkin on nyt opiskeltu ja "luonnonmukaisia" troppeja on tulossa, oon valmis kokeilemaan kyllä melkein mitä tahansa että tämä loppuisi.

Mun viesti on varmasti melko sekava, pää on melko pyörällä kaikesta informaatiosta mitä oon täältä löytänyt eikä tässä oo muutamana yönä saatu kipujen vuoksi oikein untakaan palloon.
Kiva kuitenkin että tämmöinen vertaistuki on olemassa, onhan tämä melko nolo vaiva josta ei ihan samalla tavalla huutele kuin vaikkapa flunssasta.

Pillittäjä

New Member
Country flag
Moikka.
Tuntuu helvetin oudolta olla ite kirjottamassa täällä. Mut tuntuu et pakko purkaa tänne ja varmasti ymmärrätte..

Mulla joulukuun 22 lopussa ilmesty patti pakaraan. Kattelin sitä n. 3vk ja välillä tuntu et se mukamas oli parempi, ei aristanut yms. Kävin siitä sit terveyskeskuksessa kun ei tahotunut hävitä ja oli kait sit jotenkin arkana. Antibiootit ja sano et jos ei tepsi, avataan paikallispuudutuksessa. En syönyt kuuria loppuun asti ku kivut ylty ja särki jatkuvasti ja ei pystny enään oikeen ees istua.
Itkien terkkariin takas aivan paniikissa siitä operaatiosta. Eri lääkäri ja tää lähettikin meikäläisen päivystykseen asap.
Siellä itkin koko päivän ja odottelin et mitä tapahtuu. Rauhottavat ihan yhtä tyhjän kanssa. KUKAAN ei osannut sanoa, miten tää asia hoidetaan (selkäydinpuudutus/anestesia). Ja mä itken siellä ku pikkuvauva epätietosuudessa. Lopulta keskiyön aikaan pääsin leikkaukseen ja se oli nukutuksessa luojan kiitos.

Seuraavana päivänä pääsin himaa. Kukaan ei oikeen kertonu mitään, paise tyhjennetty ja fisteli löyty. Ei kerrottu mikä se on mitä tapahtuu. Haavan suihkuttelua 2vk ja kontrolliaika helmikuun loppuun.

Kontrolliaika tulee. Siellä tutkitaan ja todetaan et haava oli kait tulehtunut, sain abkuurin ja kerrottiin että edessä on aika setonlangan asennukseen. Ja taas itku kurkussa kuuntelen. Leikkausjonossa kiireellisenä, ajan sain maaliskuun loppuun.

Setonlanka asennettiin anestesiassa. Ok, kipeä oli ainakin 2vk. Muistan että tuli tollon myös outoja särkykohtauksia. Burana 600 ja panadol 1000 meni eikä auttanu. Särky oli kamala sillon ku se tuli ja makasik vaan ja ootin että loppuu. Leikkausjonossa taas, siihen ”ratkasevaan” leikkaukseen jos saatais vaiva pois.

Kokoajan epämiellyttävää tunnetta, välillä kipua. Ei normi oloa missään vaiheessa. Aloin huhtikuun lopussa epäileen et ois paise uusinut kun samanlaisia tuntemuksia. Sitkuttelin toukokuun loppuun ennenku uskalsin soittaa apua. Pelkään siis kamalasti että sattuu ja kun ei tiedä mitä käy.. sorbact nauha jätti hirveet traumat kun ekan leikkauksen jälkeen sitä oli tungettu.. en onneks joutunut haavahoitoon.

Soitin poliklinikalle ja moneen eri numeroon ja sanottiin et terkkariin pitää mennä, jos tulehtunut tai muuta. Jaaha, ei oo yhtään luottoa kyllä terkkariin kun se eka lääkärikin meinas alkaa paikallispuudutuksessa avaamaan ja puristeli sitä pattia niin että huusin vittua. No ei auta muuu sinne meen taas vaihteeksi näyttään persettä. Määräs antibiootit ja totes vaan et ihan hyvä että se erittää. Kokoaja siis ollut jonkunnäköstä oiretta setonin asentamisen jälkeen, eritystä jne. 247 melkein siteet päällä.

Antibiootit ihan yhtä turhan kanssa. Ei mitää apua. Mietin jo et mitä helvettiä teen. Onneks tästä hiukka eteenpäin niin soitto sairaalalta ja tarjosivat peruutusaikaa leikkaukseen, vihdoin. 1.6 oli aika kolmanteen toimenpiteeseen.

Kerroin ennen leikkausta olevassa puhelinhaastattelussa kyllä kaikista tuntemuksista jne. Ei siinä, sit paikan päälle. Taas paniikki alkaa kun homma etenee ja tapaan lääkärin jne. Oxynormit naamaan mut ei mitään apua, hirveet hyperventiloinnit ja ahdistukset taas. Kerroin kirurgille etttä epäilen ettei kaikki ole ok.

Leikkaus ohi, ekat 2h oon siinä uskossa että nyt tehty se ”iso” leikkaus. Ei niin pahat kivut mitä odotin. Olin positiivisesti yllättynyt. Sit tuli aika käydä veskissä. Kauhukseni huomaan et se vitun kusinen setonlanka roikkuu edelleen siellä. Paniikki nousee. Mitä helvettiä.

Ku tuun vessasta, kirurgi olikin tullut just ettimään mua. Kertoo ettei voitu leikata kuten piti, fisteli oli jotenkin haarautunut, tulehduskäytäviä useampia. Järkyttävä pettymys ja itku kaikesta. Vaikka osasi ite odottaa et tuskin on ohi, oon vähän pessimisti niin silti. Itkua ei saa oikeen loppumaan. Lääkäri on ihana ja silittää polvea ja on ymmärtäväinen.
Leikkauksessa asennettiin 3 setonlankaa. Menee kuulemma nyt jokasesta käytävästä.. kysyin kuinka paha tilanne on. En tiedä onko vaan ympäripyöreä vastaus, mutta kirurgi sano että on nähny pahempia. Nyt sain lähetteen magneettiin ja ilmeisesti se olis pitänyt/kannattanut tehdä jo kun fisteli todettiin. Ois välttyny tältä kaikelta kun näkis heti miten F kulkureitit menee.. oottelen myös aikaa tähystykseen, hanurin kautta. Laittoi sen mulle anestesiassa, ei tarvinnut ees kysyä…

Ainakin 3kk tosta 1.6 lähtien on setonit taas.. kuulemma tutkimukset ehditään tehdä hyvin siinä ajassa. Crohnin tautia epäilee. Nyt sanoi ekan kerran lääkäri suoraan, ettei oo normaalia että mun ikäiselläni (22) on näitä ongelmia. On muutakin häikkää (anemia,foolihapon puute, painon lasku/jojoilu, ruokahaluttomuus, mahavaivat, pukamat, haavauma peräsuolessa ollut, väsymys jne… lista loputon.)

Vituttaa. Niin ettei sanotuksi saa. En jaksa enää itkeä tälle, harvemmin mut välillä tulee kunnol romahdus. Hanat aukee ja mietin tällästäkö tää on loppuelämä. Joudut suunnitrlla etukäteen mitä voit tehdä, minne mennä, missä sisävessa, bidee, jne.. ei tietoakaan että pitäisin farkkuja jalassa. Välttelen istumista, pelottaa jatkuvasti. Muutaman kerran käynyt kännissä niin että pidätyskykyä ei oo. Epäilen et johtuu kaikista operaatioista, mutta yritä siinä jumalauta baarin vessassa selvitä ku tavaraa tulee tahtomatta ja bideestä ei tietoakaan.

Masentaa. Toisinaan. Edelleen epämukavua tunteita. Ennen viimeisintä leikkausta ulostaminen sattu. Siihen vaivaan söin tramalia, ei auta, oxynormia, ei auta ja viimeisimpänä kokeilin tarqinigia. Ei apua. Lopulta ilmeisedti pegorion auttoi tähän tai meni itsestään ohi. Myös järkyttävä särky ja kipu n. 2h vessaköynnin jälkeen joka saatanan kerta.

Vieläkin eritystä on. Ei voi olla ilman suojaa, yhtäkkiä tuntuu et pitkin reittä valuu jotain fistelieritettä. Vai paise. En tiedä jumalauta. En tiedä onko normaalia että edelleen kk päästä se erittää. Ei satu kokoaikaa mutta välillä esim vessakäyntien jälkeen on arka ja kipeä ja istuminen epämukavaa ja no yleinen olo muutenkin. Verta ei ole tullu enään kait. Leikkauksen jälkeem tuli oikeen räikeänpunaista verta, nyt ehkä välillä korkeintaan ollut vähän vaaleenpunaista muun eritteen seassa.

En tiedä. Pitäisi kai taas soittaa klinikalle ja kysyä mitä vittua. Onko tää normaalia ja kuuluuko mun tunteä näitä. Olo ei ole normaali. En uskalla. Pelottaa sosiaaliset tilanteet muutenkin, puhelut jne ja vielä tää vaiva. Mut pakko kai se on ettei mee vituiks taas seuraava leikkaus… kamalaa sanoa mutta varmaan ymmärrätte, on ihanaa että on myös kohtalontovereita. Vaikka vitusta tämä vaiva onkin enkä toivois kellekkään. Tsempit kaikille.
Oma pää tässä kärsii ja seksuaalisuus, kaverisuhteet ja työ. Kaikki pitää miettiä tarkoin, menemiset ja tulemiset. En halua mitään läheisyyttä enkä nää että kukaan koskaan haluaisi mua tälläisenä. Enkä halua antaa kellekkään edes vaihtoehtoa hyväksyä mua ja tätä. Tuntuu väärältä edes tutustua kehenkään, joka mahd. kiinnostuisikin musta kun joudun lopettamaan sen heti alkuunsa. Varmaan tässä ennen pitkää sekoo pää jos ei tälle tuu loppua

Sanna

New Member
Country flag
Hei.
Fistellin halkaisu tehtiin reilu kaksi kuukautta sitten ja paraneminen on sujunut hyvin. Kuopalle tuo arpi tulee jäämään ja peppureiässä on edelleen on sellainen hakema joka tuntuu sormella. Mutta en ole varma meneekö koko hakeama edes kiinni. Haava on itekin vaalea, mutta kiiltävä ihoa edelleen.

Kyselisin nyt vain muilta että kuinka kauan teillä on ollut kipuja halkaisun jälkeen? Kipuja on siis seksin jälkeen ja jumppaamisen tai venyttelyn jälkeen. Epäilen että arpikudosta kiristää ja aiheittaa tuon kivun. Muuten kun ei ole kipuja. Koska tuota arpikudosta voisi alkaa pehmentämään. (Sektio arpi ja kainalossa oleva leikkaus arpi ainakin itselläni tarvitsi pehmennyksen)

Weli13

Helpful
Country flag
Hei.
Fistellin halkaisu tehtiin reilu kaksi kuukautta sitten ja paraneminen on sujunut hyvin. Kuopalle tuo arpi tulee jäämään ja peppureiässä on edelleen on sellainen hakema joka tuntuu sormella. Mutta en ole varma meneekö koko hakeama edes kiinni. Haava on itekin vaalea, mutta kiiltävä ihoa edelleen.

Kyselisin nyt vain muilta että kuinka kauan teillä on ollut kipuja halkaisun jälkeen? Kipuja on siis seksin jälkeen ja jumppaamisen tai venyttelyn jälkeen. Epäilen että arpikudosta kiristää ja aiheittaa tuon kivun. Muuten kun ei ole kipuja. Koska tuota arpikudosta voisi alkaa pehmentämään. (Sektio arpi ja kainalossa oleva leikkaus arpi ainakin itselläni tarvitsi pehmennyksen)
Missä kohtaa sulla oli toi matala fisteli? Itsells kanssa matala tossa klo18 kohdalla,tulee siinä suolen ihan lopusta läpi iholle aukon viereen.Mielenkiinnosta vain kun on sulla ilmeisesti parantunut hyvin.

Itsellä vielä odottelee leikkausta kun on tuota suoli ongelmaa ollut.En ole enää jaksanut mitään suojalappusia edes pitää kun ei eritä ihan mahdottomia, kunhan muistaa pesasta pari kertaa päivään.
Meinasi kaikenlaiset suojalaput tehdä vaan hiertymää hirveästi.Piti tossa keväällä tosiaan jo leikata,mutta peruuntui kun oli oireita suolessa,nyt syksyllä kait pitäisi kokeilla uudestaan,mutta taidan katsella vielä joulun yli,että on muuten kunnossa niin voi hyvillä mielin mennä leikkaukseen ja työtkään ei oikein antaisi periksi nyt parin viikon saikkuja.Olen tämän kanssa elellyt nyt lienee kolmatta vuotta ja asiaa häiritsee elämää oikeastaan hyvin vähän tällähetkellä.

Problemoz

Helpful
Country flag
Hei,
Oiskohan se aika pitkästä aikaa laittaa päivitystä ja ehkä tämä postaus luo uskoa myös jollekin muulle. En nyt lukenut viimeisintä viestiäni läpi, mutta muistinvaraisesti se saattoi olla huhtikuussa tai toukokuussa. Lyhyenä yhteenvetona ja koosteena mulla oli siis liukuläppäleikkaus tammikuussa ja olin jo useasti hyvinkin varma, että leikkaus epäonnistui, mutta tilannetta vielä seurailtiin tekemättä mitään toimenpiteitä eikä varsinaisesti ollut mitään täysin varmaa indikaattoria miksi jotain olisi täytynyt tehdä. Kävin magneettikuvissa toukokuun lopulla, koska vaadin niihin päästä leikanneelta lääkäriltä, mulla on tuntunut pidemmän aikaa sellanen patti tuola syvällä välilihassa joka istuessa on tuntunut kuin istuisi pingispallon tai omenan päällä ja varsinkin jos istun selkä suorassa ja käännän vielä lantiota oikein kunnolla alle niin tunne korostuu enkä tuolla tavalla oo voinut istua, oon sitten epäillyt tietysti uusiutuvaa paisetta sielä ja sanonut myös lääkärille että tuntuu ettei kaikki ole kunnossa.

Magneetin lausunto oli positiiviinen, ei fistelikäytäviä, ei paiseita, ainoastaan arpikudosta ja jotain trauman jälkitilaa tai vastaavaa. Lääkäri sitten vielä tunnusteli tilannetta enkä nyt ole varma löysikö hän tuota "pattia", joka omalla tunnustelulla tuntuu selkeästi, mutta hän ei oikein muuta osannut sanoa kuin, että ehkä se on arpikudosta, joten hän yritti tarjota mulle jo terveen papereita, joka tietysti tosi hyvä juttu, mutta omat tuntemukset niin erilaiset, joten en siitä nyt ihmeemmin riemuinnut.

Tuo tapahtui siis kesäkuun alkupuolella, sitten koitin elellä mahdollisimman normaalisti (oikeasti edelleen ihan helvetin kaukana normaalista, mutta askel kerrallaan) ja olla miettimättä asiaa, niin paljon kuin se nyt oli mahdoollista. Halusin kuitenkin, että joku toinen tsekkaa vielä magneettikuvat + minut ja vaikka mua on leikannut koko ajan julkisella yksi ja sama lääkäri niin oon käynyt Helsingissä yksityisellä oikeastaan joka leikkauksen välissä hakemassa myös toisen arvion tilanteesta + sielä oon tullut paljon paremmin kuulluksi ja mun magneetteja on uudelleen lausuttu sielä jo viime vuonna, joten laitoin nuo toukokuun magneettikuvat sinne, sitten kun ne oli uudelleen lausuttu niin ajelin taas Helsinkiin ja kävin vastaanotolla viime viikolla. Magneettilausunto oli pääpiirteiittäin identtinen ja lääkäri oli siitä tietysti kovin mielissään, ei fistelikäytäviä, ei paiseita, pelkästään arpikudosta ja myös hän oli sitä mieltä, että n. 6kk leikkauksen jälkeen ja käytävät noin hyvin kuivuneet eikä uusia ole tullut niin näyttää kuulemma hyvältä eikä yleensä tästä enää uusiudu. Yritin kysellä sitten tuosta patista, jonka itse tunnen edelleen selkeästi, en nyt ole varma löysikö hän oikeaa kohtaa vai ei, mutta mikäli löysi niin meinasi että kyseessä tosiaan ois vaan arpeutunut vanha käytävä ja myös hän tarjosi mulle jo terveen papereita.

Olo on hyvin ristiriitainen, toisaalta tietyysti mulla on nyt parempi olo ja fiilis kuin yli 1.5v joka on toki pirun jees, mutta samalla mun omat tuntemukset on kuitenkin sellaset että en koe olevani terve ja pelkään edelleen että jotain paskaa tapahtuu ja paljastuu myöhemmin, että ei ollutkaan arpikudosta vaan jotain muuta, mutta ehkä tässä pitää silti koittaa pikku hiljaa saada elämää taas aktiivisemmaksi ja "normaalimmaksi" kaiken tämän järkyttävän raskaan tarpomisen jälkeen, ja ehkä tosiaan 2x magneettilausuntoa ja 2x lääkärilausuntoa ovat oikeassa ja oon tosiaan selättänyt tämän paskan ja voin vielä joskus nauttia elämästä.

Tuon tuntuvan patin lisäksi mulla on myös sellasta oiretta ollut koko vikan leikkauksen jälkeen, että peräaukko/suoli alkaa kutiamaan ja kipuilemaan ihan vietävästi hyvin nopeasti heti pienenkin kävelyn jälkeen, aluksi oletin tuon johtuvan suolessa olevista tikeistä, mutta vaiva on nyt jatkunut, toki vähän parantunut mutta kuitenkin jatkunut aina tänne kesälle saakka, leikannut lääkäri meinasi että voi johtua peräpukamista ja vedin siihen jonkun peräpuikkokuurin keväällä, mutta ei se auttanut oikein mitään. Vähän kävelyä ja pakko tulla himaan pesemään persettä kun alkaa vuotamaan verta ja jotain limaa, kumpikaan lääkäri ei oikein mitään syytä keksinyt tuohon, mitään haavaumaa ei kuulemma kummankaan mielestä suolessa ole ja joltain haavalta se oomien tuntemusten ja maalaisjärjen mukaan vaikuttaisi. Nyt ei kuitenkaan tuolle oikein mitään syytä löytynyt eikä tehdä, joten seuraillaan ja katsellaan ja toivottavasti tästä päivä, viikko ja kuukausi kerrallaan nämä kaikki oireet, vaivat, tunkemukset katoavat ja elämästä tulee vielä sellasta about normaalia mitä se oli ennen näitä kaikkia leikkauksia.

Kysymyksiä saa esittää ja kerron toki omien kokemusten perusteella mielelläni, koska oon itse raskaimpina hetkinä toivonut ainoastaan sitä, että ois joku tyyppi kuka ois parantunut keneltä voisin itse kysellä asioita.

Problemoz

Helpful
Country flag
Hellurei.

Hei,

Ei tuota oikein tiedä kuin ajan kanssa, olin itse useaan otteeseen jo hyvinkin varma että vituiks meni, mutta ilmeisesti ei sitten kuitenkaan mennyt. Kivut ja monet tuntemukset varmasti tosi yksilöllisiä. Omat lääkärit on sanoneet, että 3kk kohdalla näkee jo ihan ok että onko liukuläppä toiminut ja jos 6kk jälkeen ei ole paiseita syntynyt ja iho on edelleen kiinni niin silloin ollaan jo tosi hyvissä.

reikäpyllys

Very Helpful
Country flag
Hei,
Oiskohan se aika pitkästä aikaa laittaa päivitystä ja ehkä tämä postaus luo uskoa myös jollekin muulle. En nyt lukenut viimeisintä viestiäni läpi, mutta muistinvaraisesti se saattoi olla huhtikuussa tai toukokuussa. Lyhyenä yhteenvetona ja koosteena mulla oli siis liukuläppäleikkaus tammikuussa ja olin jo useasti hyvinkin varma, että leikkaus epäonnistui, mutta tilannetta vielä seurailtiin tekemättä mitään toimenpiteitä eikä varsinaisesti ollut mitään täysin varmaa indikaattoria miksi jotain olisi täytynyt tehdä. Kävin magneettikuvissa toukokuun lopulla, koska vaadin niihin päästä leikanneelta lääkäriltä, mulla on tuntunut pidemmän aikaa sellanen patti tuola syvällä välilihassa joka istuessa on tuntunut kuin istuisi pingispallon tai omenan päällä ja varsinkin jos istun selkä suorassa ja käännän vielä lantiota oikein kunnolla alle niin tunne korostuu enkä tuolla tavalla oo voinut istua, oon sitten epäillyt tietysti uusiutuvaa paisetta sielä ja sanonut myös lääkärille että tuntuu ettei kaikki ole kunnossa.

Magneetin lausunto oli positiiviinen, ei fistelikäytäviä, ei paiseita, ainoastaan arpikudosta ja jotain trauman jälkitilaa tai vastaavaa. Lääkäri sitten vielä tunnusteli tilannetta enkä nyt ole varma löysikö hän tuota "pattia", joka omalla tunnustelulla tuntuu selkeästi, mutta hän ei oikein muuta osannut sanoa kuin, että ehkä se on arpikudosta, joten hän yritti tarjota mulle jo terveen papereita, joka tietysti tosi hyvä juttu, mutta omat tuntemukset niin erilaiset, joten en siitä nyt ihmeemmin riemuinnut.

Tuo tapahtui siis kesäkuun alkupuolella, sitten koitin elellä mahdollisimman normaalisti (oikeasti edelleen ihan helvetin kaukana normaalista, mutta askel kerrallaan) ja olla miettimättä asiaa, niin paljon kuin se nyt oli mahdoollista. Halusin kuitenkin, että joku toinen tsekkaa vielä magneettikuvat + minut ja vaikka mua on leikannut koko ajan julkisella yksi ja sama lääkäri niin oon käynyt Helsingissä yksityisellä oikeastaan joka leikkauksen välissä hakemassa myös toisen arvion tilanteesta + sielä oon tullut paljon paremmin kuulluksi ja mun magneetteja on uudelleen lausuttu sielä jo viime vuonna, joten laitoin nuo toukokuun magneettikuvat sinne, sitten kun ne oli uudelleen lausuttu niin ajelin taas Helsinkiin ja kävin vastaanotolla viime viikolla. Magneettilausunto oli pääpiirteiittäin identtinen ja lääkäri oli siitä tietysti kovin mielissään, ei fistelikäytäviä, ei paiseita, pelkästään arpikudosta ja myös hän oli sitä mieltä, että n. 6kk leikkauksen jälkeen ja käytävät noin hyvin kuivuneet eikä uusia ole tullut niin näyttää kuulemma hyvältä eikä yleensä tästä enää uusiudu. Yritin kysellä sitten tuosta patista, jonka itse tunnen edelleen selkeästi, en nyt ole varma löysikö hän oikeaa kohtaa vai ei, mutta mikäli löysi niin meinasi että kyseessä tosiaan ois vaan arpeutunut vanha käytävä ja myös hän tarjosi mulle jo terveen papereita.

Olo on hyvin ristiriitainen, toisaalta tietyysti mulla on nyt parempi olo ja fiilis kuin yli 1.5v joka on toki pirun jees, mutta samalla mun omat tuntemukset on kuitenkin sellaset että en koe olevani terve ja pelkään edelleen että jotain paskaa tapahtuu ja paljastuu myöhemmin, että ei ollutkaan arpikudosta vaan jotain muuta, mutta ehkä tässä pitää silti koittaa pikku hiljaa saada elämää taas aktiivisemmaksi ja "normaalimmaksi" kaiken tämän järkyttävän raskaan tarpomisen jälkeen, ja ehkä tosiaan 2x magneettilausuntoa ja 2x lääkärilausuntoa ovat oikeassa ja oon tosiaan selättänyt tämän paskan ja voin vielä joskus nauttia elämästä.

Tuon tuntuvan patin lisäksi mulla on myös sellasta oiretta ollut koko vikan leikkauksen jälkeen, että peräaukko/suoli alkaa kutiamaan ja kipuilemaan ihan vietävästi hyvin nopeasti heti pienenkin kävelyn jälkeen, aluksi oletin tuon johtuvan suolessa olevista tikeistä, mutta vaiva on nyt jatkunut, toki vähän parantunut mutta kuitenkin jatkunut aina tänne kesälle saakka, leikannut lääkäri meinasi että voi johtua peräpukamista ja vedin siihen jonkun peräpuikkokuurin keväällä, mutta ei se auttanut oikein mitään. Vähän kävelyä ja pakko tulla himaan pesemään persettä kun alkaa vuotamaan verta ja jotain limaa, kumpikaan lääkäri ei oikein mitään syytä keksinyt tuohon, mitään haavaumaa ei kuulemma kummankaan mielestä suolessa ole ja joltain haavalta se oomien tuntemusten ja maalaisjärjen mukaan vaikuttaisi. Nyt ei kuitenkaan tuolle oikein mitään syytä löytynyt eikä tehdä, joten seuraillaan ja katsellaan ja toivottavasti tästä päivä, viikko ja kuukausi kerrallaan nämä kaikki oireet, vaivat, tunkemukset katoavat ja elämästä tulee vielä sellasta about normaalia mitä se oli ennen näitä kaikkia leikkauksia.

Kysymyksiä saa esittää ja kerron toki omien kokemusten perusteella mielelläni, koska oon itse raskaimpina hetkinä toivonut ainoastaan sitä, että ois joku tyyppi kuka ois parantunut keneltä voisin itse kysellä asioita.
Hei @Problemoz, minun viimeisestä operaatiosta on kohta miltei puolitoista vuotta ja minulla on edelleen välillä tuollaista hiton kutinaa, kirvelyä/rohtuneisuuden tunnetta kun kävelen. Minulla tosin kutittaa/kirvelee sitten koko persvako edestä taa joskus niin että tekisi mieli ihan hangata sitä johonkin. Yritin kysellä silloin aluksi että mistä voisi johtua mutta kukaan ei oikein osannut sanoa siihen mitään, arvelivat että ehkä se vaan hankautuu jotenkin liikkuessa. Minulla ei tule mitään eritystä päinvastoin tuntuu että se on välillä liiankin kuiva kun tuulettimella takapuolen wc käynnin jälkeen aina edelleen kuivaan. Muutaman kerran oli kyllä niin "rohtunut" että paperiin tuli vaaleanpunaista, eli olikohan hankautunut pakarat ihan jopa rakoille. Silloin ensimmäisen operaation jälkeen joka epäonnistui minulta alkoi tulla limaa kun liikuin ja oli myös ihme sykäyksiä, sekä kirvelevää kipua. Minulla ihan tulehtui iho sen liman takia tuolta niin että sain antibiootit. Se uusiutunut fisteli näkyi kyllä minulla magneettikuvassa silloin. Minulla myös tuntui vielä viime kesänäkin sellainen kovahko pallo tuossa leikkauskohdassa viimeisen operaation jäljiltä kun kokeilin istua kovalla, arpikudosta tosiaan ilmeisesti kun sitä kyselin kun pelästyin niin kovin että mikä se on. En ole kokeillut onko sitä enää, mutta ei ainakaan pehmeämmällä istuimella istuessa ole juurikaan tuntunut. Nyt itsekin pelkään kovin jos jokin onkin taas vialla kun toissapäivänä ja eilen oli pitkästä aikaa ummetusta ja nyt peräaukko niin hiton kipeä ettei ole ollut aikoihin, mitään outoa ei tosin ulkoisesti näy...toivottavasti olisi siis vaan esim. sisäinen pukama joka paranisi suihkuttelulla ja tuolla AC3 voiteella, en todella kestäisi enää uudestaan sitä paise ja fisteli helvettiä :(.

raidatonseepra

New Member
Country flag
Heippa!

Pitkä aika onkin hurahtanut, kun viimeksi olen kirjoitellut tänne. Tosiaan omasta persvaon leikkauksesta on jo 4 vuotta (vaikka tuntuu, että se ihan vasta oli) ja silti käyn täällä harvakseltaan lukaisemassa muiden kuulumisia.

Varsinkin nyt tuli mieleen, kun jostakin syystä ihan viime aikoina yhtäkkiä oma arpialue on alkanut kipuilemaan, tänään et mm. kärsinyt istua tietyssä asennossa. Heti iskee vainoharhat ja paniikki päälle, että nyt tämä paska uusii ja helvetti alkaa taas. Tässä elämäntilanteessa olisin aika kusessa jos sama rumba alkaisi alusta. Osaako kukaan sanoa voiko näin vanha arpikudos suuttua jostakin, esim erilaisesta rasituksesta? Taitaa mennä yöunet, kun nyt niin on pelko perseessä :(

Voimia muille!

Annanen

New Member
Country flag
Terve kaikille,

Olen uusi täällä. Ketjua lukenut jo jonkun aikaa. Paljon on auttanut.

Oma tilanne: nainen 45-v kun rumba alkoi, hoikka, ei mitään ihmeempiä terveysongelmia, ärsyyntyneen suolen oireyhtymä. Asun Ranskassa, joten hommat hieman eri kuin Suomessa, mutta sama sairaus ja samat tunnot.

Viime syksynä (2022) alkanut tulehtuneesta anaalirauhasesta alkanut paise ja fisteli. Paise meni aika pahaksi, kun ei omalääkärit ym osanneet tehdä mitä olisi pitänyt. Se kasvoi 7 cm mittaan parissa viikossa ja lopulta pääsin yksityissairaalan päivystyksen kautta leikattavaksi. Olikin kiire, koska oli iso riski pahemmasta (sepsis). Gastroenterologian yleiskirurgi tyhjensi puhkaisemalla paiseen, joka oli syvällä (ei voi avata) ja laittoi samalla leikkaavan seton-kumilangan, jota kiristettiin kaksi kertaa kahden viikon välein. Lanka putosi itsestään ja kirurgin mielestä homma oli siinä. Olin kaksi viikkoa sairaslomalla, mutta sitten oli pakko palata aikuiskoulutuksen pariin. Koulutus oli vasta alkanut...

Paiseen jättämää luolaa hoidettiin kaksi viikkoa sairaanhoitajien kotikäynneillä. Sinne tungettiin lankaa, joka vaihdettiin päivittäin. Kahden viikon kontrollissa kirurgi sanoi että lopetetaan langat. Se tuntui kivalta, mutta myös arvelutti, että oliko se liian aikaista. Suihkuttelin takamusta aamut illat, mutta paiseen jättämä kohta tuntui kipeältä ja kovalta ja sieltä valui paljon keltaista möhnää.

Elämä jatkui jotenkin. Kävin omatoimisesti kirurgin luona kolmen ja kahdeksan kuukauden jälkeen, kun leikkaushaava ei mennyt kiinni. Kirurgi sanoi, että ei huolta ja luonto kyllä parantaa. Välillä siihen kovaan kohtaan sattui paljonkin. Yhdessä vaiheessa aloin laittaa haavaa sulkevaa rasvaa ja siitähän kehittyi uusi pieni paise.

Uusi omalääkärini ohjasi minut (olin ihan paniikissa ja loppu) peppu-asioihin erikoistuneeseen yksityissairaalaan Pariisissa. Asun Normandiassa, joten junalla aina vähän päälle tunti sinne. Tuntui kuitenkin huojentavalta päästä sinne päivystykseen 'osaaviin käsiin'. Siellä totesivat, että on leikattava uudelleen, että osa fisteliä on jäänyt ja se pitää poistaa. Se tehtiin kiireisenä, mikä oli ihanaa, kun asia eteni nopeasti. Nukutuksessa poistettiin huonoksi mennyttä kudosta ja avattiin fisteli. Minulla ei ollut mitään kipuja leikkauksen jälkeen. Olo oli mahtava.

Kivut pysyivät poissa kuukauden eikä sinä aikana edes vuotanut paljoa mitään. Tavallinen elämä tuntui alkaneen kunnes kipu palasi. Perse ns kosti ja alkoi taas erittämään keltaista. Magneettikuvaus paljasti fistelin uusineen. Jouduin odottamaan kolme viikkoa kivuliaana tapaamista minut leikanneen kirurgin kanssa. Hän totesi, että kyseessä onkin nyt ehkä korkeampi fisteli, jonka sisäaukko on peräsuolen puolella siellä jossain mistä niitä sisäaukkoja on ilmeisesti vaikea löytää. Ja sitä hoitamaan tarvitaan kokeneempi kirurgi.

No, uusi leikkausaika on vasta lokakuussa ja tuntuu että sinne asti odottaminen on ihan mahdotonta. Koko ajan pelkään sen viime syksyisen kokemuksen takia, että paise uusii ja joudun taas jonkun osaamattoman päivystyskirurgin leikattavaksi. Yritän pitää alemman sfinkterin kohdalla olevaa fistelin ulkoaukkoa auki, että eritteet tulee ulos. On päiviä, kun sattuu ja valuu paljon ja toisia kun asia on paremmin.

Ilmeisesti minulle laitetaan se fisteliä 'putsaava' setonkilanka, jonka annetaan olla paikallaan kolme kuukautta ja sen jälkeen olisi tiedossa jotain liukuläppä/laaserointi toimenpidettä. Haluaisinkin tuon sentongin. Sen kanssa kun ilmeisesti voi kuitenkin elää joten kuten?

Minulla on nyt heinäkuusta asti ollut aika vaikeaa henkisesti. Kaikki suunnitelmat menee uusiksi ja peruuntuu. Olen työtön työnhakija ja aika hankalaahan tämä töiden etsiminen on, kun ei koskaan tiedä milloin pitää lähteä päivystykseen tai leikattavaksi. Ei oikein mikään enää innosta tai kiinnosta. Vahdin vain pyllyä tai selaan näitä sivustoja tietoa etsien.

Minullakin tieto auttaa ahdistukseen, mutta nyt tämän eilisen kirurgitapaamisen jäljiltä olen kyllä ihan puhki.

Onko teillä muilla kanssakärsijöillä vinkkejä ns. parempaan arkeen leikkausta odotellessa (tai tässä pelätessä, että paise palaa ennen lokakuun leikkausta)?

Minulla se ulkoreikä on anuksen sisällä ja kun painan sitä kovempaa kohtaa anuksen vieressä (missä oli paise ennen) niin hanurista tulee tipoittain keltasta juoksevaa möhnää. Varsinaisen paiseen möhnä minulla oli sellaista sitkeämpää oranssia tavaraa.

No tässä oli tämä kuuluisa ekä postaus. Vaihdellaan ideoita ja kuulumisia. En osaa olla nyt kovin positiivinen, mutta kai tämä tästä jotenkin!

Annanen

New Member
Country flag
Hei taas,

postaanpa hieman päivitystä tuon ekan (aika ahdistuneen) kahden viikon takaisen jälkeen. Olen siis siinä tilanteessa, että odotan lokakuussa tehtävää seuraavaa (kolmatta) leikkausta - tai tarkistusta, missä päätetään laitetaanko setonkia vai mitä tehdään. Olin kovin peloissani, ettei tämän perän kanssa voi mitenkään tulla toimeen kuukausia, mutta kyllä se kuitenkin on mahdollista. Uutta paisetta ei ole muodostunut kaikista peloista huolimatta. Fistelini on pysynyt auki ja vuotaa enemmän tai vähemmän joka päivä. Välillä on jopa täysin kivuttomia päiviä. Laitan paikallisantibiootin joka ilta (Flagyl 500). Huomenna käyn omalekurilta kysymässä voiko sitä jatkaa pitkäänkin. Onko kokemuksia?

Eli hieman paremmin menee. Teen ja meen miten haluan. Pääsin uimaan mereen, mikä teki niin hyvää. Olen tehnyt pieniä kävelylenkkejä, puuhastellut kotona ja pihalla ja kaikki on mennyt hyvin. Tavallaan olen hyväksynyt tilanteen. Lokakuun operaatio tietenkin arveluttaa, että mitä siitäkin tulee ja miten sen setongin kanssa sitten menee? Millainen setonkin sinne ehkä laitetaan? Ja miten sen kanssa sitten tulee toimeen? Että nyt kun melkein menee taas paremmin niin ei haluaisi, että menisi taas huonommin... Otapa selvää :)

Onkohan täällä muita tällä hetkellä samoissa fiiliksissä? Kovasti jaksamusta ja koittakaa pitää kiinni uskosta parempaan ja arvostaa kaikkia niitä ihania pieniä hetkiä, kun kaikki on kuitenkin aika hyvin.

Mp1234

New Member
Country flag
Tsemppiä Annalle. Täällä ollaan mukana fiiliksissä! Itsellä helmikuussa 23 tuli paise ja 3kk jälkeen alkoi oireilu. Fisteli sieltä löytyi, joka leikataan 2vko päästä. Fiilis yllättävän hyvä, jotenkin sitä on oppinut jo elämään tämän kanssa. Teen seisten koko päivän töitä ja pesen jokaisen vessan jälkeen. Toki omaa säätöähän tässä on, mutta tavallaan kipuja ei juurikaan ole. Kerran viikossa tuo leikkauskohta aina ratkeaa auki ja valuu pari päivää.

Toivon vaan, että magneettikuva oli oikeassa, että fistelin halkaisulla pitäisi selvitä, mutta u never know varsinkin, kun puhutaan näistä hommista.

Jos katsoo tämän asian positiivisia puolia, jos niin voi sanoa. Tein elämäntavoissa täysremontin (ruokavalio, uni, treenaus) ja nyt esim 4kk ollut kokonaan ilman alkoholia. Joka ennen tuntui ajatuksena jo oudolta. Tsemppiä kaikille, kyllä se valo paistaa joskus paskakasaankin

Annanen

New Member
Country flag
Tsemppiä Annalle. Täällä ollaan mukana fiiliksissä! Itsellä helmikuussa 23 tuli paise ja 3kk jälkeen alkoi oireilu. Fisteli sieltä löytyi, joka leikataan 2vko päästä. Fiilis yllättävän hyvä, jotenkin sitä on oppinut jo elämään tämän kanssa. Teen seisten koko päivän töitä ja pesen jokaisen vessan jälkeen. Toki omaa säätöähän tässä on, mutta tavallaan kipuja ei juurikaan ole. Kerran viikossa tuo leikkauskohta aina ratkeaa auki ja valuu pari päivää.

Toivon vaan, että magneettikuva oli oikeassa, että fistelin halkaisulla pitäisi selvitä, mutta u never know varsinkin, kun puhutaan näistä hommista.

Jos katsoo tämän asian positiivisia puolia, jos niin voi sanoa. Tein elämäntavoissa täysremontin (ruokavalio, uni, treenaus) ja nyt esim 4kk ollut kokonaan ilman alkoholia. Joka ennen tuntui ajatuksena jo oudolta. Tsemppiä kaikille, kyllä se valo paistaa joskus paskakasaankin
Ratkesin tosta paskakasasta... Juuri niin! Toivotaan, että halkaisu riittää ja sillä selviät. Noi hetket, kun kipuja ei juurikaan ole, ovat niin parasta. Ja myös, kun tajuaa, ettei ole ajatellut koko peetä pitkään toviin.

Hyvä tosiaan miettiä, että mitä posetiivista asia on tuonut mukanaan. En nyt hetisillään keksi montaakaan... Turha stressaaminen ei ainakaan ole koskaan auttanut missään, eikä tän peränkään kanssa. Hienoa, että olet saanut tehtyä elämäntaparemontin. Sitä vaan osaa nyt arvostaa yksinkertaisia pieniä iloja.

Granola

New Member
Country flag
Varmaan aika tehdä oma ensimmäinen postaus. Huhtikuun lopulla pyöräilystä ärsyyntyneenä tulehdus, jotai ihmettelin viikon ajan (ja "hoidin" väärin). Sitten ilmeisesti jotain puhkesi ja alkoi vuotamaan, jossa vaiheessa päivystykseen tutkittavaksi. Sain antibiootit, jotka rauhoittivat alueen, mutta päivystyksessä asialle ei uskallettu muuta tehdä. Pääsin lopulta (onneksi joku ehkä kolmas lääkäri osasi ajatella) Jorviin kirurgin katsottavaksi, joka sitten avasi paiseen. Terveisiksi sain huuhdelle 4-10 kertaa päivässä ja palata asiaan 3kk päästä jos ei parane.

No eipä parantunut. Lupasi silloin että laserointia tulisi tässä vaiheessa. Olin elokuun alussa yhteydessä Jorviin ja päädyin toiselle kirurgille, joka tökki haavaa jollain metallipuikolla, ei löytänyt mitään mainittavaa ja laittoi magneettikuvausjonoon. Katselin tuossa että jono "vanhenee" 1.11.23. Eipä ole mitään kuulunut. Avaamisesta asti on vuotanut, ei ole varsinaisesti tulehtunut koko aikana, eikä haise tai mitään. Hankaloittaa about kaikkea ja välillä erikoisia hermo-oireita istumisesta. Mulla toi haava on tosi lähellä peräaukkoa, avannut kirurgi nimesi Sinus Pilonidalikseksi, tämä myöhemmin tarkastanut mietti voisiko olla myös perianaalipaise, mutta mahdollisesi SP.

Miten teillä on hoito edennyt, hoidetaanko tätä "oikeasti" vain yksityisellä puolella ja kuinka kalliiksi tulee? Minne pitäisi mennä että saisi jotain tolkkua tähän? On ollut hyvin samaistuttavaa, kun välillä lukenut täältä että annetaan tosi niukasti mitään ohjeita, eikä oikein kerrota potilaalle että mistä on kyse. Tilanteen nähnyt n. 3 hoitajaa, 2 lääkäriä ja 2 kirurgia. Kunnallisella puolella kaikki. Kuulun myös YTHS palveluiden piiriin, mutta sieltä kysyttäessä on aina ohjattu päivystyksen asiakkaaksi.

Last edited:

Annanen

New Member
Country flag
Varmaan aika tehdä oma ensimmäinen postaus. Huhtikuun lopulla pyöräilystä ärsyyntyneenä tulehdus, jotai ihmettelin viikon ajan (ja "hoidin" väärin). Sitten ilmeisesti jotain puhkesi ja alkoi vuotamaan, jossa vaiheessa päivystykseen tutkittavaksi. Sain antibiootit, jotka rauhoittivat alueen, mutta päivystyksessä asialle ei uskallettu muuta tehdä. Pääsin lopulta (onneksi joku ehkä kolmas lääkäri osasi ajatella) Jorviin kirurgin katsottavaksi, joka sitten avasi paiseen. Terveisiksi sain huuhdelle 4-10 kertaa päivässä ja palata asiaan 3kk päästä jos ei parane.

No eipä parantunut. Lupasi silloin että laserointia tulisi tässä vaiheessa. Olin elokuun alussa yhteydessä Jorviin ja päädyin toiselle kirurgille, joka tökki haavaa jollain metallipuikolla, ei löytänyt mitään mainittavaa ja laittoi magneettikuvausjonoon. Katselin tuossa että jono "vanhenee" 1.11.23. Eipä ole mitään kuulunut. Avaamisesta asti on vuotanut, ei ole varsinaisesti tulehtunut koko aikana, eikä haise tai mitään. Hankaloittaa about kaikkea ja välillä erikoisia hermo-oireita istumisesta. Mulla toi haava on tosi lähellä peräaukkoa, avannut kirurgi nimesi Sinus Pilonidalikseksi, tämä myöhemmin tarkastanut mietti voisiko olla myös perianaalipaise, mutta mahdollisesi SP.

Miten teillä on hoito edennyt, hoidetaanko tätä "oikeasti" vain yksityisellä puolella ja kuinka kalliiksi tulee? Minne pitäisi mennä että saisi jotain tolkkua tähän? On ollut hyvin samaistuttavaa, kun välillä lukenut täältä että annetaan tosi niukasti mitään ohjeita, eikä oikein kerrota potilaalle että mistä on kyse. Tilanteen nähnyt n. 3 hoitajaa, 2 lääkäriä ja 2 kirurgia. Kunnallisella puolella kaikki. Kuulun myös YTHS palveluiden piiriin, mutta sieltä kysyttäessä on aina ohjattu päivystyksen asiakkaaksi.
Magneettikuvahan kyllä auttaisi tuossa ongelman tunnistamisessa, että suosittelen siihen pyrkimistä (soita ja vaadi, mutta tiedän että se ei ole helppoa, kun aikoja ei vain ole). Toinen juttu on sitten se, että tarvitset asiantuntevan kirurgin näitä ongelmia hoitamaan. Sekin on oma kamppailunsa ja vaatii hieman foorumeiden tonkimista, että löytyy kirurgien nimiä. Osaavat kirurgit kyllä hoitavat näitä ilmankin magneettikuvia, nukuttavat ja katsovat mitä löytyy, jos löytyy. Pidä mielessä, ettei ole kyse vakavasta sairaudesta, vaikkakin todella ottaa nuppiin, ja on vaikea hoitaa.

Mp1234

New Member
Country flag
Fistelin halkaisu suoritettu ja nyt vaan toivotaan taas, että tältä erää riittäisi. Kirurgi sanoi, että fisteli käytävä oli hyvin kapea ja ei odottanut, että olisi ollut nuin kuiva. Olin sen verran lääkepöllyissä, etten ymmärtänyt kysyä, mitä hän tuolla tarkoitti (hyvä vai huono asia)?

2kk päähän määräsi kontrollikäynnin, joten jäi fiilis, ettei ehkä nyt mennyt niin kuin ensin ajateltiin. Tuli fiilis, että oliko tuo fisteli sittenkään lopulta se lopullinen lähde, mistä nestettä aina tuli. Vai onko vielä muualla joku? Luulisi, että olisivat leikkauksessa muut fistelit voineet havaita? Kun ei kerta suoleen asti toinen pää yltänyt, niin mistä se sitten kerää sitä nestettä?

kirpeä

New Member
Country flag
Hei taas,

postaanpa hieman päivitystä tuon ekan (aika ahdistuneen) kahden viikon takaisen jälkeen. Olen siis siinä tilanteessa, että odotan lokakuussa tehtävää seuraavaa (kolmatta) leikkausta - tai tarkistusta, missä päätetään laitetaanko setonkia vai mitä tehdään. Olin kovin peloissani, ettei tämän perän kanssa voi mitenkään tulla toimeen kuukausia, mutta kyllä se kuitenkin on mahdollista. Uutta paisetta ei ole muodostunut kaikista peloista huolimatta. Fistelini on pysynyt auki ja vuotaa enemmän tai vähemmän joka päivä. Välillä on jopa täysin kivuttomia päiviä. Laitan paikallisantibiootin joka ilta (Flagyl 500). Huomenna käyn omalekurilta kysymässä voiko sitä jatkaa pitkäänkin. Onko kokemuksia?

Eli hieman paremmin menee. Teen ja meen miten haluan. Pääsin uimaan mereen, mikä teki niin hyvää. Olen tehnyt pieniä kävelylenkkejä, puuhastellut kotona ja pihalla ja kaikki on mennyt hyvin. Tavallaan olen hyväksynyt tilanteen. Lokakuun operaatio tietenkin arveluttaa, että mitä siitäkin tulee ja miten sen setongin kanssa sitten menee? Millainen setonkin sinne ehkä laitetaan? Ja miten sen kanssa sitten tulee toimeen? Että nyt kun melkein menee taas paremmin niin ei haluaisi, että menisi taas huonommin... Otapa selvää :)

Onkohan täällä muita tällä hetkellä samoissa fiiliksissä? Kovasti jaksamusta ja koittakaa pitää kiinni uskosta parempaan ja arvostaa kaikkia niitä ihania pieniä hetkiä, kun kaikki on kuitenkin aika hyvin.
Sulla ei siis ole vielä setoneja? Minun mielestä elämä setonien kanssa on helpompaa, haava pysyy auki ja kaikki mäski pääsee ulos onkalosta eikä haavan kiinni menoa tarvii pelätä.
Mulle laitettiin eilen kolmannet setonit kun korjausta ei voitu edes yrittää, ekaa kertaa tuli antibiootti hoidoksi myös.