Viekää lääkärille pruju Bascomin toimenpiteestä (pilonidal.org professionals osastolta löytyy tietoa), eli siitä, missä poistetaan karvaa, solujätettä ja bakteereja ihonalaiseen kudokseen syöttävät pistemäiset sinusaukot pakaravaon keskiviivasta ja kanavoidaan yhteys vieruspaiseen kautta iholle ja jätetään tämä sivuaukko auki.urandom said:Itselläni vaiva on kadonnut aina pitkäksi aikaa kun paise on puhkaistu ja lääkäri on sen tyhjentänyt.
Sinusaukot eivät silloin näy, kun paise on aktiivinen yleisen turvotuksen vuoksi. Viikon päästä paiseen puhkaisusta näkyvät jo aivan hyvin ja silloin toimenpide viimeistellään.
Itse olen tehnyt näitä toimenpiteitä tänä keväänä tekniikasta luettuani useita ja paraneminen on ollut hyvää ja nopeaa. On toiminut hyvin ainakin silloin, kun tautia ei ole sentään koko pakaravakoa täynnä vaan yksi vieruspaisealue ja keskiviivassa 1-4 sinusaukkoa. Särkylääkkeitä potilaat ovat tarvinneet 1-2 päivää, ompeleet ovat olleet yl. 8 päivää (sen verran myös sairauslomaa olen antanut) ja sivuhaava on sulkeutunut keskimäärin 2 viikossa ilman Sorbactia, mutta suihkuttelulla höystettynä.
Omista pitkäaikaistuloksista en tietty voi sanoa vielä mitään, kun vasta helmikuusta asti olen Bascomin tektniikkaa käyttänyt. Kirjallisuuden mukaan 10-16 %:lla uusii, jolloin sama pieni toimenpide voidaan tarvittaessa uusia.
Sinusaukkojen poisto on se juju, pelkän paiseen avaamisen jälkeen uusiminen on milteipä varmaa.