Suomeksi

Moikka,
Osattaisiinkohan täällä suositella pk-seudulta tai Tampereelta sinus pilonidaliksen hoidossa erityisen päteviä lääkäreitä? Ei löydy fisteleitä ja kohtuullisen kesy tapaus, olisi toiveissa saada nyt kuitenkin mahdollisimman osaavaa hoitoa aiempien epäonnistuneiksi jääneiden operaatioiden jälkeen.

Sama juttu oli että operaatiota odotellessa piti itse puhkoa tietyin väliajoin. Tuli vaan mieleen, että onkohan tämä kuinka yleistä?
Ainakin minun täytyy puhkoa reikää päivittäin, välillä pariinkin kertaan... Ihmeen innokkaasti meinaa mennä reikä umpeen.

Kävin tosiaan siellä yksityisellä gastrolla näytillä ja siellä selvisi sitten, että on tulehtunut haavauma, mikä on aiheuttanut paiseen ja fistelin. Tutkimuksen perusteella fistelin ulkoaukko on noin 3 cm päässä peräaukosta ja fisteli menee sinne haavaumaan, joten oletettavasti fisteli on se helpoin matala versio. Tutkiminen oli muuten aika tuskaa, varsinkin se sondi. Ai jai jai! :ouch: En muistanut kysyä lääkäriltä, että miten se tulehtunut haavauma oli tarkoitus parantaa vai parantuuko se sitten, kun saa fistelileikkauksessa kaikki mädät putsattua? Nyt sitten ollaan julkisella leikkausjonossa, milloin lienee sinne mahtaa päästä.

Sitä piti vielä kysyä, että missä asennossa sitä sitten ollaan leikkauspöydällä? Jos tutkiminen oli kyljellään niin voisin kuvitella, että leikkaus on kuitenkin selälleen vai? Fistulotomia siis. Ja toisekseen, haiseeko muiden märkäerite miltään? Oma persaus ei onneksi haise, mutta luin noita vanhempia viestejä täältä niin osalla oli pahakin haju. Vai riippuuko sitten siitä, kuinka syvältä se mätä tulee vai ruokavaliosta.

Moikka! Toivon todella, että viimeisin leikkaus on nyt vihdoin se onnistunut ja voit paremmin! Anovaginaalisessa fistelissä kun on varmasti vielä omanlaisensa lisäkuormitus.

Taisinkin jo kysellä sulta aiemmin, mutta kysäisen uudestaan, kun näitä anovaginaalisia fisteleitä ei ihan joka päivä tuu vastaan. Oon siis epäillyt itselläni sellaista nyt jo kohta pari vuotta (siitä asti kun perianaalinen fistelini laseroitiin). Ongelma on kuitenkin se, että mulla tulee vain suolistokaasut sen läpi eli epäilen reiän olevan tosi pieni, ei siis ole löytynyt magneettikuvissa. Onko sulla suositella ketään, joka tietäisi näistä enemmän tai oletko saanut missään hyvää hoitoa asiaan liittyen? Oon tosiaan joutunut vääntämään nyt kohta kaks vuotta että joku lääkäri uskoisi mua eikä vähättelisi oireita, niin kaikki asiaan liittyvät vinkit olis tosi tervetulleita!

Kaikkea parasta leikkauksesta toipumiseen!
Hei, pahoittelut vastauksen viipymisestä. Kyllä jokainen tietää onko fisteli vai ei, kun kyllä ne kaasut ja shitti vaan tulee läpi pienimmistäkin. Mutta vaadi vain uusinta kuvauksia ja tutkimuksia.

Olen oman tilanteen myötä yhä vihainen alkukamppailuista ja kaikesta, mikä menikään pieleen kun eivät tahtoneet uskoa, että jokin oli pielessä ja se jokin oli fisteli peräsuolesta. Että jos saisin sen ensimmäisen päivän ensiavussa uudelleen elettäväksi, en lähtisi sieltä ennen kuin magneettikuvattu ja tehty perusteellisemmat tutkimukset.

Saapa nähdä paraneeko tämä vieläkään...! Pari viikkoa sitten olin tosiaan haavahoitajan vastaanotolla joka oli sitä mieltä että näyttää tosi hyvältä. Leikkauksesta oli tuolloin viikko. Haava ei siinä vaiheessa vuotanut enää verta, ei näkynyt märkää eikä mitään muita tulehduksen merkkejä ollut näkyvissä. Fistelikäytävä oli hyvin kapea ja näytti lyhentyneen. No, siitä meni muutama vuorokausi, ehkä 3-4, kun rupesi taas puskemaan märkää ja alue kipeytyi...

Tuo tilanne kesti reilun viikon, sitten taas rauhoittui, ja pääsiäisen sain olla aika rauhassa - pitkästä aikaa jopa unohdin koko asian aina välillä, kun ei tuntunut miltään eikä mitään eritteitä näkynyt. Iho näyttää menneen täysin kiinni.

No tänään sitten taas tunsin pientä painetta fistelin alueella ja kun kevyesti painoin ulostuloaukon vierestä niin ulos tuli verensekaista eritettä :(

Miten tää voi olla näin vaihtelevaa? Miten voi vieläkin erittää jos fisteli on kiinni? Toivoa ja pettymyksiä toinen toisensa jälkeen...en tiedä voiko olla mitenkään mahdollista että tää tästä parantuisi vielä? Toisaalta oon kyllä lukenut täältä juttuja että pitkänkin ajan jälkeen on yhtäkkiä todettu fistelin poistuneen, vaikka on mennyt puolikin vuotta. Ja kirurgikin sanoi että vasta parin kuukauden jälkeen pystyy arvioimaan parantumisen mahdollisuuden.

Hei vain ! Seinäjoen gastrokirurgi nyt 3 kertaa tehnyt mulle liukuläpän. Ja sitä ennen yksi liukuläppä eri lääkärin toimesta ja kerran myös koettu laserointi. Joka välissä myös langan laitto. Kokonaisuutena noin 12 leikkausta. Mulla tuli mitta täyteen kun tämä nainen sanoi että vielä kerran yritetään liukuläppää. Mä totesin että ei muuten yritetä en kestä sitä kipua kun tikit aukeaa suolesta. Pyysin lähetteen taysiin ja nyt sitten avanneleikkaus edessä joka sekin tuntuu pelatukselta kun on vähän väliä ollut kipua langan ympärillä, jotain pientä paisetta joka onneksi puhjennut itsekseen.
Hei, pitkästä aikaa luen palstaa. Tosi harmi kuulla, että sulla tuo helvetti vaan jatkuu :/ tsemppiä tulevaan ja toivottavasti avanteen kautta saat asiaan avun ja Tampereelta löytyy joku hieman empaattisempi lääkäri asiaa hoitamaan.

Saapa nähdä paraneeko tämä vieläkään...! Pari viikkoa sitten olin tosiaan haavahoitajan vastaanotolla joka oli sitä mieltä että näyttää tosi hyvältä. Leikkauksesta oli tuolloin viikko. Haava ei siinä vaiheessa vuotanut enää verta, ei näkynyt märkää eikä mitään muita tulehduksen merkkejä ollut näkyvissä. Fistelikäytävä oli hyvin kapea ja näytti lyhentyneen. No, siitä meni muutama vuorokausi, ehkä 3-4, kun rupesi taas puskemaan märkää ja alue kipeytyi...

Tuo tilanne kesti reilun viikon, sitten taas rauhoittui, ja pääsiäisen sain olla aika rauhassa - pitkästä aikaa jopa unohdin koko asian aina välillä, kun ei tuntunut miltään eikä mitään eritteitä näkynyt. Iho näyttää menneen täysin kiinni.

No tänään sitten taas tunsin pientä painetta fistelin alueella ja kun kevyesti painoin ulostuloaukon vierestä niin ulos tuli verensekaista eritettä :(

Miten tää voi olla näin vaihtelevaa? Miten voi vieläkin erittää jos fisteli on kiinni? Toivoa ja pettymyksiä toinen toisensa jälkeen...en tiedä voiko olla mitenkään mahdollista että tää tästä parantuisi vielä? Toisaalta oon kyllä lukenut täältä juttuja että pitkänkin ajan jälkeen on yhtäkkiä todettu fistelin poistuneen, vaikka on mennyt puolikin vuotta. Ja kirurgikin sanoi että vasta parin kuukauden jälkeen pystyy arvioimaan parantumisen mahdollisuuden.
En oo nyt ihan varma mikä leikkaus sulle on tehty, mutta kyllä omien kokemusten mukaan tuo on hyvin yksilöllistä miten haavan paraneminen menee. Mulla on ollut nyt viimeinen leikkaus yli vuosi sitten 01/2023, silloin tehtiin liukuläppä, olin aika pitkään ja aika monesti sitä mieltä, että suurella varmuudella se on epäonnistunut. viimeistään silloin, kun hyvin sulkeutunut haava aukesi uudelleen huhtikuussa, jota pidin varmana merkkinä leikkauksen epäonnistumisesta ja siitä, että fisteli on ja pysyy. Kävin kahdella eri lääkärillä tuolloin ja tunnustelemalla ei löytynyt mitään ja sondikaan ei uponnut enää haavaan, vaikka iho oli rikki, joten saivat mun paniikkia hieman rauhoiteltua ja toukokuussa otettiin vielä magneettikuvat eikä niissä näkynyt enää uusia paiseista eikä uutta fisteliä. Tuon jälkeen haava sitten sulkeutuikin uudelleen ja on pysynyt kiinni siitä asti.

Nyt oon ollut siis yli vuoden terveenä tai miten sen ottaa, ite en ehkä ihan niin koe ja henkisesti ainakin tuo sairaus on jättänyt aika paljon jälkiä. Pitkään kesti, että pystyin jotenkin istumaan ilman, että se tuntuu todella epämukavalta, koska onhan tuolla alueella nyt leikkausten jäljiltä aika paljon arpikudosta ja istuminen tuntui siltä kuin istuisi pallon päällä. Koko ajan tuo on kuitenkin helpottanut ja nyt pystyn istumaan jo hyvin, vaikka edelleen joka kerta kun istun niin mietin sitä, mietin miltä se tuntui aiemmin ja miltä sen pitäisi tuntua ja tiedostan sen asian joka kerta kun lyön perseen penkkiin. Olin myös karkeasti sellasen reilu 2v oikeastaan kotona tuon sairauden takia ja erakoiduin ihan huolella kaikesta aiemmasta ja normaalista elämästä ja tuohon palaaminen on ollut todella haastavaa, vaikka nyt ei enää periaatteessa mitään syytä ole sitä välttää, mutta julkiset paikat, kaupassa käynti ja kaikki "normaali" on alkanut aiheuttamaan ahdistusta ja paniikkikohtauksia. Keskusteluavusta sairauden aikana on ollut hyötyä, mutta en saanut sitä kovinkaan nopeasti ja tietysti eniten oisin ite kaivannut sellaista, että voin esittää kysymyksiä jollekin kuka on fistelistä parantunut.

Paljon tsemppiä teille kaikille, jotka kamppailette tuon vaivan kanssa edelleen. Joku päivä teistä jokainen on vielä terve, vaikka se nyt tuntuisi miten kaukaiselta ja mahdottomalta ajatukselta. Kannattaa myös hankkia ajoissa jeesiä henkisen puolen haasteisiin mitä sairaus varmasti ainakin osalleen tuo mukanaan.

En oo nyt ihan varma mikä leikkaus sulle on tehty, mutta kyllä omien kokemusten mukaan tuo on hyvin yksilöllistä miten haavan paraneminen menee. Mulla on ollut nyt viimeinen leikkaus yli vuosi sitten 01/2023, silloin tehtiin liukuläppä, olin aika pitkään ja aika monesti sitä mieltä, että suurella varmuudella se on epäonnistunut. viimeistään silloin, kun hyvin sulkeutunut haava aukesi uudelleen huhtikuussa, jota pidin varmana merkkinä leikkauksen epäonnistumisesta ja siitä, että fisteli on ja pysyy. Kävin kahdella eri lääkärillä tuolloin ja tunnustelemalla ei löytynyt mitään ja sondikaan ei uponnut enää haavaan, vaikka iho oli rikki, joten saivat mun paniikkia hieman rauhoiteltua ja toukokuussa otettiin vielä magneettikuvat eikä niissä näkynyt enää uusia paiseista eikä uutta fisteliä. Tuon jälkeen haava sitten sulkeutuikin uudelleen ja on pysynyt kiinni siitä asti.

Nyt oon ollut siis yli vuoden terveenä tai miten sen ottaa, ite en ehkä ihan niin koe ja henkisesti ainakin tuo sairaus on jättänyt aika paljon jälkiä. Pitkään kesti, että pystyin jotenkin istumaan ilman, että se tuntuu todella epämukavalta, koska onhan tuolla alueella nyt leikkausten jäljiltä aika paljon arpikudosta ja istuminen tuntui siltä kuin istuisi pallon päällä. Koko ajan tuo on kuitenkin helpottanut ja nyt pystyn istumaan jo hyvin, vaikka edelleen joka kerta kun istun niin mietin sitä, mietin miltä se tuntui aiemmin ja miltä sen pitäisi tuntua ja tiedostan sen asian joka kerta kun lyön perseen penkkiin. Olin myös karkeasti sellasen reilu 2v oikeastaan kotona tuon sairauden takia ja erakoiduin ihan huolella kaikesta aiemmasta ja normaalista elämästä ja tuohon palaaminen on ollut todella haastavaa, vaikka nyt ei enää periaatteessa mitään syytä ole sitä välttää, mutta julkiset paikat, kaupassa käynti ja kaikki "normaali" on alkanut aiheuttamaan ahdistusta ja paniikkikohtauksia. Keskusteluavusta sairauden aikana on ollut hyötyä, mutta en saanut sitä kovinkaan nopeasti ja tietysti eniten oisin ite kaivannut sellaista, että voin esittää kysymyksiä jollekin kuka on fistelistä parantunut.

Paljon tsemppiä teille kaikille, jotka kamppailette tuon vaivan kanssa edelleen. Joku päivä teistä jokainen on vielä terve, vaikka se nyt tuntuisi miten kaukaiselta ja mahdottomalta ajatukselta. Kannattaa myös hankkia ajoissa jeesiä henkisen puolen haasteisiin mitä sairaus varmasti ainakin osalleen tuo mukanaan.
Kiitos viestistä. Mulle siis on tehty nyt viimeisimpänä operaatioina joulukuun puolessa välissä LIFT ja kontrolli oli helmikuussa jolloin ultralla katsottuna ei fistelikäytävää enää näkynyt mutta joku onkalo sinne oli jäänyt joka eritti ja oli ajoittain kipeä. Noin kuukausi sitten tehtiin revisio/puhdistava leikkaus eikä kuulemma fisteliä siinäkään yhteydessä ollut havaittavissa.

Siksi tää nyt vaikuttaa oudolta että edelleen tulee jotain märkää. En ymmärrä mistä se sinne muodostuu, jos fisteliä/yhteyttä suoleen ei ole?

Kestäisin kyllä odottelun jos tietäisin että paranee, mutta tää epätietoisuus ja toistuvat pettymykset tässä on se pahin. Fyysisesti en ole kärsinyt tästä mitenkään ihan valtavasti, mutta se henkinen puoli... mielestä kun tätä ei mitenkään pysty sulkemaan pois, tuntuu että se on eka asia mitä aamulla ajattelee ja viimeinen kun menee illalla nukkumaan.

Mutta kuten sanoitkin niin tosiaan olo on tällä hetkellä se että ei tästä ikinä pääse eroon. En enää edes muista millaista elämä oli ilman tätä vaivaa. Ei tätä oikein ymmärrä kukaan muu kuin sellainen joka on elänyt saman. Siksi itselle on ollut helpompi olla kertakaikkiaan puhumatta asiasta kenellekään, ellei ole ollut pakko. Yritän myös ajatella että asiat voisi olla paljon pahemminkin, sillä tässä jotenkin jaksaa eteenpäin.

Moikka!
Täällä uusi palstalainen. Tällä hetkellä toipumassa laser-toimenpiteestä.
Pari vuotta sitten tuli järkyttävän kipeä paise, joka kuitenkin puhkesi itsestään. Tästä jäi kuitenkin kipeä "reikä" iholle, joka ei sitten vaan koskaan parantunut.
Lopulta todettiin fisteliksi.
Alkuun Seton-lanka pari kuukautta ja muutama viikko sitten sulkuyritys laserilla. Molempien toimenpiteiden jälkeen ollut aluksi hirvittävät kivut muutaman viikon. Setonin kanssa kuitenkin tottui nopeasti elämään, eikä toimenpidekipujen jälkeen ollut kipuja enää ollenkaan. Eritys jatkui kylläkin koko sen ajan, kun Seton oli paikallaan.
Tällä hetkellä laseroitu käytävä ei tunnu enää kovin kipeältä, en ole kuitenkaan varma toimenpiteen onnistumisesta vielä.
Ilmeisesti ulosteen ja ilman tuleminen käytävästä ovat huonoja merkkejä. Välillä tuntuu, kuin reiästä tulisi ilmaa joissakin asennoissa, mutta en ole varma tuleeko se käytävän läpi suolesta vai meneekö sinne reikään ilmaa jotenkin muuten ja se sitten purkautuu... Ulostetta ei ole tullut käytävästä. Vaaleaa eritystä tulee vielä käytävästä. Mielestäni erite ei kuitenkaan haise miltään, toisin kuin setonin kanssa. Ohjeissa luki, että eritys voi jatkua pitkäänkin. Parin kuukauden kuluttua on jälkitarkastusaika.
Olisi kiva lukea muiden paranemiskokemuksia esim. laserista tai muistakin toimenpiteistä. Esim. Milloin eritys loppui ja missä vaiheessa haava alkoi umpeutumaan? Hakutoiminnolla olenkin jo lukenut muutamia tarinoita ja vertaistuki on kyllä tarpeen.
Tosiaan, todella hirveä sairaus. Ei olisi uskonut, miten paljon voi vaikuttaa elämään ja/tai millaisia kipuja voi olla mahdollista edes olla.
Tsemppiä ja mukavaa kevään odotusta kaikille!

Päivitys, viikko sitten fistulotomia tehty, ensimmäinen ns korjaava operaatio siis. Sitä ennen ehti 5kk olla seton. Kerran siirtyi leikkaus vatsataudin takia ja siksi kesti. Kirurgi vaikutti tyytyväiseltä operaation jälkeen ja nyt paranneltu kotona. Kipuja ei ulostamisen ulkopuolella oikeastaan ole ollut ollenkaan ja nekin mitä oli loppuivat toisena päivänä. Ei ole sitten lääkkeitä enää tarvinnut. Ilmaa tulee välillä jostain läpi, mutta mitä olen täältä lukenut en ole erityisen huolissani vielä. Toipuminen tällä hetkellä siis toiveikasta.

Istumista kokeilin varovasti sellaisen reikätyynyn kanssa neljäntenä päivänä enkä nopeasti huomannut ongelmia. Ei onneksi kyllä tarvitse tässä sairaslomalla istuilla enempää.

Hei kaikille pitkästä aikaa.
Välillä käynyt lukemassa mitä tänne kuuluu.
Persuksen suhteen on ollut kaikki nyt ihan ok toissa keväisen fistulotomian ja leikkaavan seton hoidon jälkeen (koputan puuta). Mutta mieli sen sijaan ei ole toipunut, päinvastoin. Mennyt vaan huonompaan, uusimpana nyt pahaksi mennyt pakko oireinen häiriö josta toki oli ehkä jo fistelin aikaankin viitteitä. Kaikki taisi alkaa siitä kun oli korona aika siinä samalla niin piti pestä käsiä jatkuvasti, ei voinut altistua tai muuten ei pääsisi leikkaukseen...ja siitä se helvetin kierre taisi sitten alkaa. Luulin niin että kun vaan saan terveyteni takaisin niin kaikki korjaantuu, jopa mieli, mutta vaikea masennus, ahdistus ja ocd nyt sitten jotka vieneet toimintakyvyn miltei täysin. Että ei se mennytkään niin. Onko kellekään muulle fistelistä kärsineelle käynyt samalla lailla?. Haluan kiittää kaikkia jotka täällä silloin olivat tukena ja antoivat tietoa, olen onnekas että löysin tämän foorumin sillä ilman tätä olisin saattanut joutua kärsimään paljon pidempään tietämättä mikä minulla oikeasti oli, kiitos...en unohda teitä :hug:. Enkä ollut yksin vaivani kanssa, toisin kuin ilmeisesti nyt tämän pääkopan ongelman kanssa sillä keskustelu foorumeita ei pakko oireisille ilmeisesti ainakaan suomeksi löydy :(. Hyvää kevättä kaikille ja toivottavasti jokaiselle koittaa se päivä jolloin fisteli on enää paha muisto vaan.

Mä en kaipaa sääliä, mut oon vaan niin väsyny näihin ongelmiin.

Olkaa onnellisia jos voitte käydä kakkalla normaalisti . Mä tuun oikeesti hulluks tän avanteen kanssa. Kukaan ei voi käsittää miltä tuntuu kakkahätä x100 ja et vaan voi kakata.

Oon päätyny siihen et mun suolesta pääsee suolilimaa sulkijalihakselle, joka kertoo et on valtava hätä. Oon huutanu tyynyyn tuskaani niin monta kertaa.

Pääsen gastrolle 17.5., saas nähdä mitä tuumivat. Se lihassiirre oli varmaan tosi huono ratkaisu. Ei tää fisteli pääse paraneen ku aina vaan vuotaa.

Pitäis vaan toivottaa hyvää kevättä ja vähä lumista kesää ...

Mä en kaipaa sääliä, mut oon vaan niin väsyny näihin ongelmiin.

Olkaa onnellisia jos voitte käydä kakkalla normaalisti . Mä tuun oikeesti hulluks tän avanteen kanssa. Kukaan ei voi käsittää miltä tuntuu kakkahätä x100 ja et vaan voi kakata.

Oon päätyny siihen et mun suolesta pääsee suolilimaa sulkijalihakselle, joka kertoo et on valtava hätä. Oon huutanu tyynyyn tuskaani niin monta kertaa.

Pääsen gastrolle 17.5., saas nähdä mitä tuumivat. Se lihassiirre oli varmaan tosi huono ratkaisu. Ei tää fisteli pääse paraneen ku aina vaan vuotaa.

Pitäis vaan toivottaa hyvää kevättä ja vähä lumista kesää ...
Minkälainen avanne sulle tehtiin ? Mua on nyt uhkailtu tuolla avanteella, ehkä yksi sulku yritys vielä ilman avannetta.

Sitä piti vielä kysyä, että missä asennossa sitä sitten ollaan leikkauspöydällä? Jos tutkiminen oli kyljellään niin voisin kuvitella, että leikkaus on kuitenkin selälleen vai? Fistulotomia siis. Ja toisekseen, haiseeko muiden märkäerite miltään? Oma persaus ei onneksi haise, mutta luin noita vanhempia viestejä täältä niin osalla oli pahakin haju. Vai riippuuko sitten siitä, kuinka syvältä se mätä tulee vai ruokavaliosta.
Ainakin oysissa setoneiden laitossa on gynekologinen asento eli selällään jalat niissä telineissä, nämä yleensä nukutuksessa. Ja korjaus yritykset tehdään mahallaan ns mekka asento tai linkkuveitsi asento ja näissä yleensä spinaalipuudutus. Toki mulle ei oo tehty koskaan fistulotomiaa.

Minkälainen avanne sulle tehtiin ? Mua on nyt uhkailtu tuolla avanteella, ehkä yksi sulku yritys vielä ilman avannetta.
Hei, mun avanne on väliaikainen paksusuoliavanne. Avanne on hyvä juttu näissä fisteleissä. Eihän ne läpät sun muut muuten pääse paraneen jos suolessa on kauheesti bakteereita.

Jos sulle tehdään väliaikainen avanne niin kannattaa pyytää tyrävyö. Avanteisiin tulee helpolla tyrä.

Vaikka mun tapaus on todella hankala niin muitten ei kannata pelätä avannetta. Kannattaa suhtautua huumorilla avanteeseen . Hyvässä tapauksessa pääset siitä nopeesti eroon ku fisteli on parantunu.

Minna

Hei, täällä ihan tuore tapaus liittyy joukkoonne. Hiukan kauhulla olen lukenut kokemuksia ja miettinyt, millainen kärsimysnäytelmä tästä mahtaa tulla omalla kohdalla… Meneeköhän kenelläkään nuo fistelileikkaukset niin, että asia saataisiin kerralla kuntoon?

Itselleni tuli noin 1,5kk sitten aivan yllättäen kipeä paise, jonka kanssa menin päivystykseen ja pääsin jo samana päivänä Jorvissa operaatioon, jossa paise tyhjennettiin nukutuksessa. Operaatio meni hyvin ja toipuminen lähti käyntiin, mutta ihmettelin, kun edelleen 6vkoa myöhemmin haavan yläosassa oli pieni reikä ja sieltä tuli mätää. Asiasta huolestuneena en jäänyt odottelemaan, että 2kk kuluttua operaatiosta voisin alkaa varailla aikaa terveyskeskukseen vaan kävin yksityisellä gastrokirurgilla. Hän löysikin fistelin, jota kuvaili pinnalliseksi. Laittoi lähetteen julkiselle leikkaukseen, mutta voi kuulemma mennä kesän ylikin ennen kuin sinne pääsee. Osaatteko sanoa, paheneeko fisteli yleensä kuinka nopeasti eli jos nyt menisi yksityiselle leikkaukseen niin olisiko siitä etua suhteessa siihen, että odottelee muutaman kuukauden julkiselle pääsyä? Kuinka kauan olette joutuneet odottamaan leikkaukseen pääsyä?

Hiukan mietityttää tuleva kesäkin, että mitä uskaltaa tehdä ja mitä ei. Mutta se on nyt ehkä ongelmista pienin.

Kovasti tsemppiä kaikille!

Laittoi lähetteen julkiselle leikkaukseen, mutta voi kuulemma mennä kesän ylikin ennen kuin sinne pääsee. Osaatteko sanoa, paheneeko fisteli yleensä kuinka nopeasti eli jos nyt menisi yksityiselle leikkaukseen niin olisiko siitä etua suhteessa siihen, että odottelee muutaman kuukauden julkiselle pääsyä? Kuinka kauan olette joutuneet odottamaan leikkaukseen pääsyä?
Mulla on myös pinnallinen fisteli ja sen tilanne tuntuu jonkin verran pahentuneen leikkausta odotellessa. Mätää tulee nykyään enemmän kuin alkuaikoina. Luulen, että mulle saattoi tulla uusi paise suolen sisälle, minkä jälkeen toi mätätilanne paheni ja on pysynyt sellaisena. Nyt sain leikkausajan julkiselle (kävin siis yksityisellä gastrolla tutkittavana) ja siinä meni 3kk odotellessa. Jorvin jonohoitaja sanoi, että kesäkuun alussa ja juhannuksen jälkeen oli paljon vapaita aikoja. Heinäkuun aikana eivät leikkaa vaan elokuussa taas jatkavat.

Mulla on myös pinnallinen fisteli ja sen tilanne tuntuu jonkin verran pahentuneen leikkausta odotellessa. Mätää tulee nykyään enemmän kuin alkuaikoina. Luulen, että mulle saattoi tulla uusi paise suolen sisälle, minkä jälkeen toi mätätilanne paheni ja on pysynyt sellaisena. Nyt sain leikkausajan julkiselle (kävin siis yksityisellä gastrolla tutkittavana) ja siinä meni 3kk odotellessa. Jorvin jonohoitaja sanoi, että kesäkuun alussa ja juhannuksen jälkeen oli paljon vapaita aikoja. Heinäkuun aikana eivät leikkaa vaan elokuussa taas jatkavat.
Kiitos kun vastailit! Hyvä tietää ettei heinäkuussa leikata Jorvissa. Siinä tapauksessa taitaa olla turha haaveilla leikkauksesta kesän aikana, ehkä
sitten syksyllä vasta. Mietin ensin, että pitäisikö maksaa leikkaus yksityisellä, mutta kyllä se aika kalliiksi tulisi ilman vakuutusta. Lueskelin tänään lääkärin kirjoituksia ja itselläni se fisteli oli nuppisondilla mitattuna 3cm syvä. Tutkimukset ei juuri sattunut, mikä oli aika yllättävää. Lääkärissä käymisen jälkeen on kyllä ollut vähän kipeämpi. Ilmeisesti se fisteli kuitenkin vähän ärtyi tutkimuksista.

Toivottavasti sinun leikkaus menee hyvin! Kerrohan sitten kuulumisia ja miten kaikki sujui.

Täällä yksi kuukauden ikäisen avanteen omistaja. Onnellinen olen, että peräsuoli ei tuota, kuin suolilimaa epäsäännöllisesti. Syssyllä on reisilihaksen silpomisoperaatio, jolla jelpitään peräsuolen fistelin sisäsuuta umpeutumaan. Avanne on kammottavimmista asioista elämässäni, sen kanssa tuttavuus on ollut vaikeaa. Minua ei haittaa vaikka roikkuisi hameen helmasta ulkona, mutta tuo kaikki huolenpito ja ennalta jokaikisen asian tekemisen arviointi tuottaa päänsärkyä. Paska valuu pussiin 100% varmana, mutta pussin tyhjäys ja haavojen tervehtyminen ongelmallista. Toivon todella, että seuraava fistelioperaatio vie minulta vaivan pois ja väliaikainen avanne poistetaan.

Moi! Tää on tosi ahdistava juttu ja mietin voisko joku auttaa mua jotenkin. Mulla on nyt siis jo muutaman päivän sattunu kovasti istuessa vähän niinkun häntäluuhun / sen alapuolelle. On kipuillut joskus ennenkin mutta mennyt ohi itsestään. Oireiden perusteella vois hyvin olla kyseessä tämä sp. Mitään suurempaa paisetta ei vielä tunnu, mutta sormella kyllä tuntuu sellainen ihan pieni patti pakaravaossa. Sain ajan lääkäriin parin päivän päästä. Mitähän tässä kannattais odottaa? Joudunko johonkin monien vuosien leikkausrumbaan? Oon tosi nuori nainen niin jotenkin ahdistaa ja hävettää ihan suunnattomasti.

Back