Oma sairaskertomukseni
Hei kaikille!
Mua oli haitannut kyseinen vaiva noin 10 vuotta, ennen kuin pääsin/uskaltauduin vihdoin leikkaukseen. Kolmelle yleislääkärille olin uskaltanut valittaa asiaa (=tämän asian otin aina vastaanotolla vikaksi esille sinä nolona juttuna

), mutta he olivat sanoneet, että leikkaus on melko hankala, eikä siihen kannata ryhtyä. Täytyisi vaan kärsiä.
Vihdoin kohtasin lääkärin, joka ilmoitti, ettei vaiva lähde ikinä ilman leikkausta ja laittoi lähetteen Kirralle. Tämänvuoden tammikuun lopussa sitten leikattiin patti ja haava aluksi suljettiin. Viikon päästä haava tulehtui äkillisesti, ja verta kirjaimellesti lensi haavasta.

Hoidettiin sitten avohaavana. Kaksi kuukautta kävi kotisairaanhoitajat kotona, mutta onneksi kävivät päivittäin, sillä haava umpeutui nätisti pohjasta asti, ja sain huhtikuussa terveen paperit. Tämän jälkeen olen voinut mainiosti.
Minut leikattiin Helsingin Kirralla. Pelkäsin leikkausta todella paljon, mutta onneksi antoivat erittäin runsaasti pamia

, kun kerroin asiasta. Kirurgin tapasin nopeasti ennen leikkausta, mutta sen jälkeen herrasta ei kuulunut mitään. Olisin halunut tietää leikkauksen onnistumisesta vähän enemmän. [vv]
Sairaanhoitajat oli sekä kirralla että kotona aivan mahtavia ja kannustavia. [^^] Lääkärit olivat sitten aivan toista maata. [vv] Eivät kuunnelleet, kaikki eivät edes ymmärtäneet suomea, olivat kiireisiä, antoivat huonoja hoito-ohjeita (hoitajatkin aina ihmettelivät) ja määräsivät liian vähän kipulääkkeitä. Lisäksi tiedonvälitys Kirran, terveyskeskuksen ja kotisairaanhoidon välillä ei onnistunut (johtuu kuulemma tietojärjestelmien yhteensopimattomuudesta), minkä vuoksi jouduin aina suullisesti selittämään jokaiselle taholle erikseen tapahtumavaiheista (joita oli aika reippaasti: muuttuvia haavahoito-ohjeita, lääkkeiden vaihtoa, paperirumbaa siitä, kenen kuuluu hoitaa haavaa...)
Yleisesti koko rumbasta ja vinkkejä kohtalotovereille:
- heti kun oireita ilmenee, menkää lääkäriin ja pyytäkää lähete leikkaukseen. Mitä pitempään ongelma on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä käytäviä tulee lisää ja leikkaushoidon onnistuminen "sitten joskus" on paljon hankalampaa.
- ongelmasta on kiusallista puhua (etenkin näin naisena). Lisäksi on vaikea selittää työssäpoissaoloa. Työpaikalla kerroin, että menen leikkaukseen, josta en sen enempää halua puhua. Se riitti. Esimerkiksi esimies ei edes saisi kysellä diagnoosia ym. Toinen vaihtoehto on kertoa, että menee vaikka selkäleikkaukseen ym.
- pyytäkää vahvoja kipulääkkeitä (ei mitään Panadolia) leikkauksen jälkeen
- Kuulin Kirralta, että noin 97% suljetuista haavoista ei parane. Joten suosittelisin, että vaaditte haavan jätettäväksi auki. Vaikka parantuminen kestää kauemmin, ei ainakaan tule isoja säikähdyksiä ja pettymyksiä.
- Lisäksi kannattaa vaatia, että haavaa hoidetaan päivittäin!!! kotona tulehdusriskien ja oman jaksamisenne kannalta. Eli sanotte, että ette pysty ajamaan ym. terveyskeskukseen ja vaaditte kotihoitopalvelua sosiaalitoimistosta. (Mun hoitona oli ensin 15 min. haavan suihkutus, sen jälkeen se putsattiin suolaliuoksella ja sisään laitettiin Sorbactia)
Tsemppiä kaikille!