Suomeksi

Katariina

New Member
On tääl aina joskus pikkasen eloa, mut ei niin kovasti, itelläkin jonkin verran jo edeltävästi kyssäreitä :). Minkälaisia kyssäreitä olis Casiossa?

Casiossa

New Member
Ja heti sain vastauksen, aika hienoa! :)

Tosiaan pari, kolme vuotta sitten minulla puhkaistiin ensimmäisen kerran "paise" tuolta alaselästä. Mätää ja verta sieltä tuli, todella kipeäkin oli mutta heti tyhjentämisen jälkeen kivut helpottivat ja normaali elämä pääsi jälleen alkamaan. Mistään Sinus Pilonidaliksesta lääkärit eivät maininneet, hoitona taisi olla vain antibiootit ja jotain tulehduskipulääkkeitä.

Tänä keväänä vaiva toistui ja paise avattiin jälleen kerran päivystyksessä. Tämä ei auttanu kipuihin kuitenkaan ja viikon ajan se oli todella kipea, kunnes purkautui itsestään viikontakaisesta viiltokohdasta.
Mätää tuli aika lailla, otaksuisin jopa 50-75ml verran eli lähes desilitra! Aika hurjaa..no kipu ja paise kuitenkin lähti. Nyt muutama päivä tyhjennyksen jälkeen paise on valuttanut siteeseen verta, jonka otaksun olevan ihan normaalia.l Sorbettia pitänee vaihtaa päivittäin. Mietityttää vaan mädän määrä, lieneekö siellä joku älyttömän iso onkalo vai onko normaalia pienemmässäkin?

Patti ei ollut halkaisijaltaan kuin arviolta 4cm kylläkään, punainen alue vähän suurempi. Sijainti oli vaon yläpuolella. Nyt kun tunnustelee kädellä niin siellä vaossa, yläosassa tuntuu jotain kovempia juonteita, mitä lienevät..

Kävin näyttämässä paisetta tämän jälkeen yksityisellä kirurgilla ja hän nimesi vaivan nopeasti Cysta pilonidalis cum abscessu:ksi. Kyselin leikkaustarpeesta ja hänen mielestään se voidaan leikata, jos se alkaa vaivata minua, useammin tjs. Kovin vähän sain kuitenkin tietoa ko. lääkäriltä. Pattia hän ei edes tutkinut, korkeintaan max. 5s.

Googlettamalla sain tietoa asiasta ja näin muutaman valokuvan haavasta ja suoraan sanottuna meinasi taju lähteä! Niin hirveältä ne näyttivät! Vieläkin olen tavallaan poissa tolaltani..huh! ;-(

Katariina

New Member
Juu ne on aika hurjia kuvia, turhaan nyt vielä itteäs pelottelet niillä kuvilla :(. Mie ite taisin purskahtaa itkuun kun ekan kerran näin niitä kuvia :eek:.

Siis tämä sinus pilonidalishan minun tietämyksen mukaan aina alkaa paiseesta, joka yleensä tulehtuu/joudutaan puhkaisemaan. Itselläni ainakin kävi näin, paise syntyi samaan kohtaan kuin sinulla, ja oli ihan helkkarin kipeä, tyhjennyksen jälkeen helpotti tosi paljon ja loppuhoidoksi annettiin antibioottisalvaa ja antibioottikuuri.

Tyhjennyksen jälkeen on ihan normaalia että mätää tulee ulos ja pitääkin mutta vuodon ei pitäisi kestää ikuisuuksia. Määrällä ei välttämättä varmaan ole väliä, kunhan se kaikki tulee pois :). Siteiden vaihdossa ja hygieniassa pitää olla tosi tarkka!

Kuulostaa siltä että, kun siulla tuo vaiva on jo vaivannut jonkin aikaa ja tunnet että siellä olisi mahdollisesti onkalo/onkaloita, omien tietämysten mukaan ainoa hoitomuoto on leikkaus. Näin suoraan sanottuna, kipin kapin lääkäriin ja pyydät lähetteen kirurgiselle poliklinikalle arvioon ja äkkiä leikkaukseen ettei tule tälläistä leikkauskierrettä niin kuin monella täällä on ollut, allekirjoittanut mukaan lukien siihen sakkiin. :(

Mutta älä niitä horrorkuvia vielä kattele, turha stressaaminen ei varmasti auta asiaa ja vie yöunet, kokemusta on :)

Katariina

New Member
Ja niin juu, nämähän sitten ovat miun tietoja asiasta ja omiin kokemuksiin liittyviä höpinöitä ja mitä nyt olen yrittänyt opiskella tässä tämän taudin kanssa, korjatkaa muut jos puhun ihan hölmöjä :)

Mr. Right

New Member
Mitä se katariina täällä puhuu ihan hölmöjä, no ei vaan :p

Joo itelläkin kävi mielessä että kun esiintyy tätä naisillakin niin se hormonihässäkkä kuulosti oudolta, mut voihan se yks pieni osa kaikkea olla, niin hämärä tauti muutenki. Ja naisten hormonithan ne taas vasta sekava asia onki ;)
Mä hain sairaspäivärahaa kuukauden ajalta vuonna 2005, ei kyl mitään hajua oliko mulla b-lausunto, mutta eipä se mitenkään vaivalloista ollut. Vai onko sulla kysees oiken oikein pitkä aika... Hoitovärkeistä en tiedä.

Mulla avohaavan hoito ei kyl sattunu, kun tikit ekan leikkauksen yhteydes repes ja jätettiin auki. Eikä kyl oikeen mikään muukaan oo sattunu, paitsi karvojen poisto vahaliuskoilla :D Riippuu varmaan aina tapauksesta minkämoiset onkalot on. Nettiin helposti varmaan tulee karmeimman näköset kuvat esille, ja ethän sä sitä haavaa kuitenkaa ite hyvin näe, eli ihan huoleti! :D Ja jälki mikä loppujenlopuks jää ihoon, on hyvin huomaamaton. Eipä tää mikään mukava operaatio toki kuitenkaan kokonaisuudessaan oo.

Eipä oo tuo oma kaveri (haava) vieläkään täysin kiinni, menis ny! Tympeetä kun ei voi ite vaikuttaa siihen loppujen lopuks hirveesti.

Ketku

New Member
Noniin terve vaan kaikille!

Vielä ei ole mitään itselleni diagnosioitu lääkärin toimesta kun vasta huomenna menen terveysasemalle näyttämään peppua. :eek:

Pitää vaan toivoa että se on joku pikku juttu....
Laitan huomenna tänne mitä lääkäri sanoopi[X(]

Katariina

New Member
Hoho Mr.Right :D kyllä juu täs hormoonit menee kyl vähän sekaisin kun kaikenmaailman pillereitä joutuu popsimaan ja ihmettelemään kaikenmaailman avohaavoja.

Siitä b-lausunnosta vielä, kun oon nyt semmosessa paikassa töissä missä puran nuita lekureiden saneluja, niin aina silloin tällöin tulee noita b-lausuntoja puhtaaksi kirjoitettavaksi, sairaspäivärahaa varten. Kai sitä pitää itekkin sellaista kysellä, kaiken maailman huhuja olen vaan kuullut että pitäisi olla työttömänä työnhakijana että saisi sen rahan yms. Ei hokaa :D. Tulossa olis tooooooosi pitkä sairasloma ainakin kirurgin mukaan, joten kai sitä rahhoo pitäis jostaan kinuta siksi ajaksi. Mälsää vaan että sairaspäiväraha vissiin lasketaan viime vuoden tulojen mukaan ja silloin vain ollut satunaisia tuloja kun opiskelin, varmaan siis aika matalat maksut tulee Kelalta, höh.

Kimpe

New Member
Itse kävin tänään näyttämässä haavaani sairaalassa ja totesivat sen alkaneen jo parantua hyvin. Sairaslomaa sain 8.7 asti, jonka jälkeen töihin takaisin! Eilen istuin jo ensimmäistä kertaa monta tuntia, tosin hieman varoen, mutta mitään kipuja ei tullut! Sitäkään en ymmärrä, että kohdallani ei ole ollut minkäänlaisia kipuja tämän vaivan suhteen. Tosi moni on valittanut kivuista, mutta kumma juttu kun itsellä ei ole mitään.

Itse operaatiosta, se ei ole kivulias mitenkään päin. Spinaalipuudutus on niin tehokas, että ei tunne mitään. Itse pelkäsin aluksi liikaa pelkkää puudutusta, mutta lopulta tyydyin siihen ja se oli parempi vaihtoehto ehdottomasti. Tietää koko aika mitä lääkärit tekevät ja voi keskustella yhden lääkärin kanssa, kun toinen operoi. :)

edit: kuinka te olette saanut vaan b-lääkärintodistuksen? :O Itse olen molemmilla kerroilla saanut A-lääkärintodistuksen. Onko niillä hirveästi eroja?

Katariina

New Member
A-todistus on sairaslomatodistus, B-lausunto on eri asia. B-lausunto on lääkärinlausunto pitkän työkyvyttömyyden arvioimiseksi tai jonkii muun etuuden hankkimiseksi ja todistamiseksi. Semmonen ero ompi niillä. :)

Katariina

New Member
ja semmonen käsitys b-lausunnosta on vielä miulla että se liitetään mukaan siihen sairaspäivärahahakemukseen kelalle. Jos siis on sikapitkä saikku, siin oli joku aikaraja :) en hokaa edelleenkään :D

Kimpe

New Member
Paras ratkasu olis mennä vaan näyttämään hanuria työnjohdolle, eiköhän sit uskois et on työkyvytön parhaiten! Iha turhia tommoset lausunnot:D

Katariina

New Member
Haha :D! Miulla työnantaja vaan sanoisi että tee työtäsi sitten seisoen :). Miul on kyl niin hieno työpöytä et sen saa seisoma-asentoonkin, että ei olis mikään ihme, hihi.

perhonen

New Member
Täällä taas

Onkin taas kulunut joku tovi viime vierailusta ja vielä kauemmin siitä lääkärillä käynnistä. Mr Right: en kyllä osannut puhua sille lääkärille taudista sen oikealla nimellä, mutta kuitenkin hänelle aika kauan intin näistä tunneleista ym. On jo hieman hämärän peitossa koko tapaaminen. Harmittaa, että jostain syystä sitä vastaanotolla menee niin lääkärin vietäväksi, ettei loppujen lopuksi saa mitään sanottua... Pitäis olla joku käsikirjoitus valmiina lääkärikäyntejä varten. Kuitenkin sain siinä mielessä sen käsityksen, että se lääkäri oli tuttu vaivan kanssa, kun se puhui hoitovaihtoehdoista ja oli sitä mieltä, että minun tapauksessa konservatiivinen hoito on riittävää.

Tätä palstaa lukiessa herää kuitenkin aina kauhun tunne, että jotain vielä pitäisi tehdä. Saakohan terveyskeskuksesta helposti lähetteen esim. juuri magneettikuvaan, jolla suoraan nähtäisiin mikä se tilanne todellisuudessa on?

Noista hormoonijutuista sen verran, että olen naiseksi normaalia karvaisempi. Olen aina ajatellut, että testosteronin määrä on meikäläisellä hieman liian korkea. Että voihan siinä olla jotain perää...

Edelliseen liittyen mua on askarruttanut toi karvanpoisto. Ajatus vahalla poistamisesta tuntuu aika mahdottomalta. Olen sitä kuitenkin harjoittanut muihin ruumiinosiin jo monia vuosia ja jotenkin tuntuu perin hankalalta suorittaa moinen operaatio ittekseen tonne peräpäähän. Sen sijaan olen miettinyt sellaisen nyppivän koneen hankkimista. Onko kokemusta tällaisesta laitteesta? Se laserpoisto ois kyllä luksusta, mutta nehän on aika kalliita hoitoja, joten täytyy unohtaa ainakin tässä elämäntilanteessa.

Hassua, että mäkin olen saanut kehuja takapuolestani... Mieluummin ottaisin kyllä latteat pakarat;).

Katariina

New Member
Heippa Perhonen, terveyskeskuslääkärit ovat aika nihkeitä antamaan magneettikuvausaikoja, ja en ole varma tilaavatko he edes niitä? Oman magneettikuvausajan sain sairaalan kautta, omalta kirurgiltani, johon taas minun omalääkäri terveyskeskuksessa on laittanut lähetteen (kirurgin konsultaatioon).

Magneettikuvaus on aivan älyttömän kallis toimenpide, joten sitä ei ihan heti tehdä, mutta kannattaisi ehkä jos sinulla on epäilys että sinulla on todellakin sinus pilonidalis, pyytää lähete kirurgin konsultaatioon.

Harvemmin nimittäin konservatiivinen hoito riittää tähän vaivaan, vaan oikiasti se leikkaus taitaa olla ainoa vaihtoehto. :( Mutta en tod ole lääkäri, voihan se olla Perhonen että olet onnellisessa asemassa ja et tarvitse lääkäriä. :)

perhonen

New Member
Täytyy kokeilla saada aika kirurgin puheille. Tosiaan minulla on tilanne jatkunut rauhallisena jo pitkään, mutta leikkausarven alapuolelta (suoraan pakaravaosta) iho tuntuu ärtyneeltä ja välillä ikään kuin erittää ihon läpi. Mitään uutta reikää ei ole syntynyt. Lääkäri oli siis sitä mieltä, että iho on vain tulehtunut. En siis ole päässyt selvyyteen siitä, mistä tämä kosteus johtuu, joka tuntuu ärsyttävän sitä ihoa. Ehkä kyse on vaan normaalista hiostumisesta tms. Mitään kipuja ei ole, eikä käsin tunnustelemalla ihon alla tunnu olevan mitään erikoista.
Pelottaa vaan tosissaan sairauden uusiminen ja tässä epätietoisuudessa on todella ärsyttävä elää! Näin tämä siis on jäänyt mua riivaamaan "parantumisen" jälkeenkin.

Katariina

New Member
Tästä taudista kyllä jää semmoiset traumat, että huhuh, ihan ymmärrettävää on Perhosen pelot. Jos on kostean oloinen, niin kuivaus on päivän sana, kosteus lisää bakteererien kasvualustaa, joten kuivaus estää omalla tavallaan tulehdusta. Miulle viimeksi sairaanhoitaja neuvoi vauvantalkin käytön vakoon, joka pitää paikkaa vähän kuivempana, mutta sehän edellyttää sen että iho on ehjä ja ei reikiä.

Mr. Right

New Member
Terveppä vaan perhosellekin. Itse olen lukenut, että karvojen nyppiminen tuo tulehdusriskin, mutta en sitten tiedä eroaako se vahauksesta? Eikö vahatessakin karva kuitenkin lähde juurineen? Kylmä suihku/jääpussi takapuoleen niin kipu ehkä hieman lievenee, jos vahausta aikoo :) yksin toki aika mahdotonta.. Taitaa itsellänikin muuten tuo laser-juttu jäädä tekemättä, kun siinä oli vielä kriteerinä vaalea iho ja tummat karvat yms. innostuin jo tietämättäni, kun kirurgi puhui toimenpiteestä, ja onhan se kalliskin toki kun ei ole varmuutta onnistumisesta ja käyntikertojen määrästä.

Itselleni magneettikuvausta ei suoritettu, koska kirurgi oli sitä mieltä että kuvasta ei saada selkeää informaatiota, koska luut ovat niin lähellä.
Ei mulla tietääkseni kyllä kovin lähellä luut oo tuolla pakaravaossa, kun ei ongelma kuitenkaan häntäluun paikkeilla ole, mutta ehkä tämä kirurgi oli todennut toimenpiteen ongelmalliseksi. Ja eikös siinä täydy tietää aika tarkasti onkalon paikka, ja ruiskuttaa varjoainetta onkaloon. Eli sitä ei voi suorittaa ilman että tietää onkaloiden olinpaikan, korjatkaa jos olen väärässä.

Sairaslomaa kannattaa kyllä yrittää kinua mahdollisimman pitkälle, toki työstä riippuen, itse olen kesätöinä tehnyt väliin fyysistäkin työtä, eikä se varmasti auta paranemista että haava muhii hiessä 8h päivässä.

Katariina

New Member
Varjoainetta ei miulla ainakaan laitettu onkaloon, vaan käsivarren suonen kautta laitettiin varjoaine, ei siis ikinä itse onkaloon, ainakaan miun tietääkseni :). Miulle tuli siitä varjoaineesta huono olo vaikka sanoivat että sen ei pitäisi vaikuttaa, örk. Miulla viimeksi oli mätäpaise leikkauksessa sacrumin päällä (ristiluu), kai ne luut vähän voi vaikeuttaa sitten sitä kuvantamista mutta kyllä hoitsut oli sitä mieltä että siinä kuvassa näkyy kaikki mahdollinen.

Mutta kuten sanoin jo aikaisemmin, magneettikuvaus on ihan sikakallis, lääkärit ei siihen mielellään laita jos ei ole pakko :).

Katariina

New Member
Ja en mie niin tiiä että tarviiko sitä täysin oikeata paikkaa tietää siinä magneettikuvassa, se on semmonen iso "laveri" johon käydään makaamaan, ja sitten pitää asettaa itsensä tiettyyn kohtaan mistä se masiina nappasee sen kuvan, kauheesti jotain päällysteitä ne laitto miun päälle kun selällään siinä makasin ja työnsivät miut semmoseen tosiahtaaseen putkiloon, josta kuului ihan älyttömän kovia ääniä :). Siinä saa korvasuojaimet josta saa kuunnella radiota tai sitten saa tuoda omat musat mukanaan :).

Kauhee kun mie kuulostan kauheen kaikkitietäväiseltä, tästä nyt miulla oli vaan kokemusta niin aattelin sen jakaa teidän kanssa :). Kuten huomaatte, töissä on aika rauhallista niin kerkiää tänne kirjotella vähän enemmänkin :D. Anteeksi jo etukäteen jos joku miun sepostuksista ärsyyntyy.

perhonen

New Member
Ei hätää Katariina. Mukavaahan tämä on näistä takapuoli asioista täällä turista, kun muuten ei kovin helpolla lähde ihmisille aiheesta avautumaan... Ja kaikki kokemukset on mielestäni arvokkaita juuri siitä syystä, ettei näistä hirveesti muualla puhuta. Täytyy kyllä myöntää, että itelläni on jopa tästäkin hieman hämmentynyt olo:eek:.